آیا استراتژی پورت‌های سونی شکست خورده است؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۸ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۹
عملکرد ضعیف Spider-Man 2 روی PC

آیا استراتژی پورت‌های سونی شکست خورده است؟

سونی استدلال می‌کند که انتشار بازی‌ها روی PC به افزایش مخاطبان و سودآوری کمک می‌کند. این شرکت امیدوار است که از انحصاری‌های پرهزینه‌ای که قبلاً روی PS5 موفق بوده‌اند، همچنان درآمد کسب کند و در عین حال، طرفداران جدیدی جذب کند.

عرفان بیگی/ صبا؛ سونی که مدت‌هاست به دنبال افزایش سود خود با استفاده از بازار کاربران PC است، به نظر نمی‌رسد که در اجرای این استراتژی چندان موفق باشد. جدیدترین پورت این شرکت، یعنی Marvel’s Spider-Man 2، که روی پلی‌استیشن ۵ یکی از پرفروش‌ترین بازی‌ها بود، پس از انتشار روی PC با عملکردی ضعیف مواجه شده است.

افت شدید تعداد بازیکنان همزمان در استیم

بر اساس آمار SteamDB، تعداد بازیکنان همزمان Spider-Man 2 در استیم تنها به ۲۸ هزار نفر رسیده است. این رقم نه‌تنها کمتر از نصف رکورد نسخه اول این بازی (۶۶ هزار بازیکن همزمان) است، بلکه بسیار پایین‌تر از عناوینی مانند Ghost of Tsushima و God of War قرار دارد.

علاوه بر این، بازخورد کاربران استیم نسبت به این پورت بسیار منفی بوده است. از ۵ هزار نقد ثبت‌شده تاکنون، حدود نیمی از آن‌ها منفی هستند. بسیاری از کاربران به مشکلات بهینه‌سازی ضعیف و عملکرد نامناسب بازی اشاره کرده‌اند.

کاهش محبوبیت پورت‌های PC سونی

به‌جز موفقیت فوق‌العاده Helldivers 2 که هم‌زمان روی PC و PS5 عرضه شد، پورت‌های PC سونی در ماه‌های اخیر با افت محبوبیت مواجه شده‌اند.

Horizon Forbidden West و God of War Ragnarok نتوانسته‌اند به موفقیتی مانند نسخه‌های قبلی خود در استیم دست یابند.

بازی‌هایی مانند LEGO Horizon Adventures و بازسازی Until Dawn که روز اول انتشار روی PC منتشر شدند، تقریباً هیچ تأثیری بر بازار بازی‌های ویدئویی نگذاشتند.

با این وجود، سونی همچنان به این استراتژی پایبند است. در واکنش به اعتراضات گسترده بازیکنان PC نسبت به اجباری بودن ورود به حساب PSN برای تجربه برخی از بازی‌ها، این شرکت اعلام کرده که ورود به PSN در بازی‌های تک‌نفره اختیاری خواهد شد.

نگرانی طرفداران پلی‌استیشن؛ آیا انحصاری‌های PS5 در حال کم‌رنگ شدن هستند؟

در همین حال، بلاگ رسمی پلی‌استیشن پر از شکایات طرفدارانی است که معتقدند انتشار بازی‌های انحصاری روی PC باعث کاهش ارزش PS5 شده است. در حالی که پلی‌استیشن ۴ و کنسول‌های قبلی فهرستی طولانی از انحصاری‌های واقعی داشتند، اکنون بسیاری از عناوین مهم پلی‌استیشن راهی PC شده‌اند.

در پاسخ به این انتقادات، سونی استدلال می‌کند که انتشار بازی‌ها روی PC به افزایش مخاطبان و سودآوری کمک می‌کند. این شرکت امیدوار است که از انحصاری‌های پرهزینه‌ای که قبلاً روی PS5 موفق بوده‌اند، همچنان درآمد کسب کند و در عین حال، طرفداران جدیدی جذب کند.

 کیفیت پایین پورت‌های سونی؛ مشکلی که هنوز حل نشده است

حتی با وجود استودیوی Nixxes که متخصص در پورت بازی‌ها به PC است، کیفیت برخی از این نسخه‌ها همچنان نامتوازن و غیرقابل قبول است. اگرچه مدت‌زمان لازم برای انتقال بازی‌ها به PC کاهش یافته، اما به نظر می‌رسد که این روند عجولانه باعث افت کیفیت شده است.

در نهایت، اگر سونی نتواند مشکل بهینه‌سازی و عملکرد بازی‌هایش را روی PC حل کند، پورت‌هایش نه‌تنها سودآور نخواهند بود، بلکه می‌توانند به اعتبار این شرکت نیز آسیب بزنند.

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها