مهدیه مالکی – فیلم «گوزنهای اتوبان» یکی از فیلمهای حاضر در جشنواره فیلم فجر است که جزو آثار پر بازیگر جشنواره به حساب میآید. ابوالفضل صفاری از کارگردانهای جوان اما با سابقه سینمای ایران است که این بار با یک سوژه اجتماعی پا به جشنواره فیلم فجر گذاشته است.
فیلم «گوزنهای اتوبان» که در ژانر اجتماعی تولید شده روایت عابس است که راننده پیک موتوری است و طی اتفاقی به دنبال ماشین یک بلاگر معروف میافتد. بلاگر فکر میکند، عابس خفتگیر است و این در حالی است که گوشیاش روی لایو است و همه چیز به سرعت وایرال میشود…
آنچه از فضای عکسهای فیلم مشخص است و با توجه به ترکیب بازیگران باید با یک فیلم متفاوت و هیجان انگیز روبهرو باشیم. احتمالا یکی از فیلمهای پر بحث جشنواره امسال همین فیلم باشد که در سانس دوم امروز سینمای رسانهها در برج میلاد به نمایش در میآید. به همین بهانه خبرنگار صبا با ابوالفضل صفاری تهیه کننده و کارگردان این اثر به گفتوگو نشسته است.
درباره موضوع فیلم سینمایی «گوزنهای اتوبان» توضیح دهید؟
موضوع فیلم درباره حال و روز این روزهای شهر تهران است و به زندگی و روزمرگیهای یک پیک موتوری و دوستانش به نام عابس میپردازد.
این فیلم از چه ویژگی خاصی برخوردار است؟
امروزه زندگی ما به ایمیل و تصویر تبدیل شده و همه به نوعی درگیرفضای مجازی هستیم که کاراکتر پیک موتوری ما نیز به خاطر اتفاقی که برایش رخ میدهد درگیر فضای مجازی میشود.
به هدف خود از تولید این فیلم دست یافتید؟
بله هدف من به تصویر کشیدن حال روز این روزهای تهران بود که آن را به تصویر کشیدم.
درباره نگارش فیلمنامه توضیح دهید؟
سه سال پیش طرحی داشتم که با باقر سروش طی سه سال آن را به نگارش درآوردیم و طی این مدت ۲۳ بار فیلمنامه بازنویسی شد.
موقع نگارش فیلمنامه به انتخاب بازیگران هم فکر میکردید؟
در زمان نوشتن فیلمنامه به بازیگران فکر شده بود، کاراکترهای فیلم براساس بازیگران نوشته شد و شاهد بازی متفاوت، یکدست و درخشانی از بازیگران این فیلم هستیم ضمن اینکه در پیش تولید حدود هشت ماه با بازیگران تمرین داشتیم.
در ساخت این فیلم در مقام کارگردان و تهیه کننده با چالش خاصی مواجه شدید؟
من از سال ۲۰۱۱ در آلمان شرکت فیلمسازی دارم و فیلمهایی تولید مشترک ایران و آلمان میسازم و به هر حال بخشی از فعالیت من تهیهکنندگی است و اصولا تهیهکنندگی فیلمهای خودم را برعهده میگیرم و «گوزنهای اتوبان» چهارمین فیلم من است و چون ساخت این فیلم با برنامه ریزی انجام شد در ساخت آن با چالش خاصی روبه رو نشدم. «گوزنهای اتوبان» فیلمی کاملا مستقل است.
لوکیشنها چگونه انتخاب شد؟
«گوزنهای اتوبان» چون فیلمی شهری است بنابراین دارای لوکیشنهای متعدد و زیادی بود که از این بابت سختیهایی داشت.
تولید فیلم چقدر به طول انجامید؟
نگارش فیلمنامه حدود سه سال، پیش تولید حدود چهارماه و فیلمبرداری نیز دو ماه و نیم به طول انجامید.
برای اینکه فیلم برای مخاطب جذاب باشد چه روشی به کار گرفتید؟
فیلمهای من جزو فیلمهای هنری و مستقل محسوب میشود. به نظرم این فیلم مخاطب پسندترین فیلم من است گرچه هر فیلمی که خوب باشد چه مستقل، هنری یا تجاری مخاطب خود را پیدا میکند.
چند درصد از فیلم بر اساس واقعیت است؟
تمام فیلم براساس واقعیتها نوشته شده و حال این روزهای ما را روایت میکند.
فیلمنامه در موفقیت فیلم چقدر اثر گذار است؟
فیلمنامه مهترین بخش سینما است بنابراین بیشترین زمان در تولید فیلم باید به نگارش فیلمنامه اختصاص یابد و کارگردان نیز باید این توانایی را داشته باشد تا آن فیلمنامه خوب را به بهترین شکل به تصویر بکشد.
با چه انگیزهای فیلم را در جشنواره فجر شرکت دادید؟
یکی از دلایلی که «گوزنهای اتوبان» را امسال به جشنواره فجر ارئه دادم حضور آقای شاهسواری و بچههای خانه سینماست. ضمن اینکه جشنواره فجر تنها جشنوارهای است که بازیگران و نیروهای جدید میتوانند دیده شوند و در این فیلم چندین بازیگر خوب و جوان حضور دارند که از بین حدود ۶۰۰ نفری که تست بازیگری دادند انتخاب شدند.
فکر میکنید استقبال مخاطبان چگونه خواهد بود؟
نمی دانم ولی احتمال میدهم فیلم را دوست داشته باشند چون یکی از متفاوتترین فیلمها است
به نظر شما «گوزنهای اتوبان» در جشنواره فجر موفقیتی کسب خواهد کرد؟
هدف من از شرکت در جشنواره فیلم فجر دیده شدن بازیگران جوان فیلم است چون در کشور هیچ رویداد سینمایی دیگری برای دیده شدن بازیگران نداریم.
آیا فیلم «گوزنهای اتوبان» شامل ممیزی شد؟
شرط حضور فیلم «گوزنهای اتوبان» در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر این بود که فیلم ممیزی نخورد و اگر فیلم ممیزی میخورد قطعا در جشنواره فجر شرکت نمیکردم.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است