بهرام عظیمی: هیئت انتخاب انیمیشن هارا ندیده در جشنواره می پذیرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۳ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۰

بهرام عظیمی: هیئت انتخاب انیمیشن هارا ندیده در جشنواره می پذیرد

کارگردان انیمیشن‌های «بابابرقی» گفت:‌ همه کسانی که در جشنواره فیلم دارند، معترض هستند. خیلی‌هایشان درست می‌گویند اما حرف عده‌ای هم درست نیست؛ چون می‌خواهند بد بودن فیلم‌هایشان‌ را بپوشانند.

به گزارش صبا بهرام عظیمی درباره مواجهه هیات انتخاب با انیمیشن‌ها در جشنواره گفت:‌ از سال ۹۱ مجموعه سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به انیمیشن بهای خاصی دادند؛ سال گذشته هیات انتخاب همه فیلم‌های بخش مسابقه را دید و بررسی کرد اما انیمیشن‌ها را ندید و همه انیمیشن‌هایی که ثبت‌نام کرده بودند، در جشنواره پذیرفته شدند؛ هر سال همین منوال است.

این کارگردان با اشاره به اینکه انیمیشن‌ها راحت مجوز می‌گیرند، گفت: وقتی کسی می‌خواهد برای فیلمنامه انیمیشن مجوز بگیرد، با هر شکلی که باشد مجوز می‌گیرد؛ چون می‌خواهند به این صنعت کمک کنند، راحت مجوز می‌دهند. خیلی از انیمیشین‌های جشنواره ظاهرا انیمیشین است اما در واقع انیمیشن نیست.

کارگردان انیمیشن‌های «بابابرقی» گفت:‌ همه کسانی که در جشنواره فیلم دارند، معترض هستند. خیلی‌هایشان درست می‌گویند اما حرف عده‌ای هم درست نیست؛ چون می‌خواهند بد بودن فیلم‌هایشان‌ را بپوشانند.

وی ادامه داد: چقدر فیلم‌های بدی دیدیم که تهیه‌کننده و کارگردان شلوغ کردند و گفتند زمان نمایش فیلم ما بد بوده؛ خیلی‌ها باید کلاه‌شان را بالا بیاندازند که فیلم‌شان در جشنواره اکران شده است.

عظیمی افزود: در این ۱۰ تا ۱۲ سال، انمیشین سینمایی کم داشتیم. در همان سال که ۸ انیمیشن در جشنواره شرکت کرده بود، فقط ۲ اثر واقعا انیمیشن قابل قبول بود.

این کارگردان با اشاره به اینکه حضور انیمیشن‌ها در فجر مهم است، گفت:‌ سازندگان انیمیشن معترض‌اند چرا در بخش اصلی داوری نمی‌شوند که اعتراض درستی است؛ دیده‌شدن انیمیشین‌ها در فجر مهم است. انیمیشین‌ها مهم هستند و تنها آثاری که همه دوست دارند و با حال خوب تماشا می‌کنند، انیمیشن است.

عظیمی با بیان اینکه خیرخواهی برای انیمیشن‌ها بیشتر از آثار سینمایی است،‌ گفت:‌ انیمیشن برای مملکت یک افتخار است؛ برعکس رقابتی که در سینمای بلند هست و شاید عده‌ای اصلا دوست نداشته باشند برای همکارانشان اتفاق خوبی بیفتد، در انیمیشن همه دوست دارند کار خوب و نتیجه‌بخش ببینند.

وی تشریح کرد:‌ ما از هم حمایت می‌کنیم؛ چون می‌دانیم اگر یک انیمیشن امسال در اکران موفق شود، به نفع گروه دیگر است. اگر تهیه‌کننده‌ای بخواهد روی یک اثر سرمایه گذاری کند موفقیت دیگر انیمیشن ها مهم می‌شود و می‌توان به آنها استناد و سرمایه‌گذار را راضی کرد.

کارگردان انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» با اشاره به اینکه مشکل ما اکنون کارگردانی است،‌ توضیح داد:‌ ۱۰ سال پیش آثار پویانمایی نهادهای مختلف اصولا خوب نبود،‌ عده‌ای دور هم جمع می‌شدند و با هم انیمیشن بد می‌ساختند اما اکنون نهادها کارهای قابل قبولی می‌سازند. بزرگ‌ترین مشکل ما در حال حاضر، کارگردانی است؛ کارگردان باید تکنیک بلد باشد. فیلمنامه‌ها هم گاه خوب هستند.

وی درباره ممیزی‌های «تهران ۱۵۰۰» گفت:‌ این اثر با همه ممیزی‌هایی که برای آن اعمال شد، فیلمنامه خوبی داشت. فیلمنامه درباره ۱۱۲ سال بعد صحبت می‌کرد و ممیزی این طور بود که می‌گفتند ۱۱۲ سال دیگر وقتی دوربین نمای شهر را از بالا می‌گیرد، نباید همچنان شهر آلوده باشد و مشکل آلودگی هوا را داشته باشیم؛ می‌گفتند هوا باید تمیز باشد.

عظیمی با بیان اینکه پارسال به هیچ انیمیشنی سیمرغ داده نشد، توضیح داد:‌ من سال گذشته داور تخصصی انیمیشن بودم و همه این اتفاق را از چشم من می‌دیدند. درحالی که تخصص سه نفر داور دیگر هم انیمیشن بود. امسال جای آن بود که حداقل یک داور تخصصی انیمیشن در میان داوران حضور داشته باشد.

نشر اول: ایرنا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها