«پارسی جان» به دستان «بچه مردم» رسید | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ اسفند ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۶

«پارسی جان» به دستان «بچه مردم» رسید

آیین اهدای نشان و جایزه «پارسی‌جان» به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، عصر شنبه ۲۷ بمهن ماه در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، ناصر فیض مدیر دفتر پاسداشت زبان فارسی در آیین اهدای نشان و جایزه «پارسی‌جان» گفت: حوزه هنری از زمان بنیان‌گذاری بنا داشته است تا به انواع هنر توجه کند و ما در دفتر پاسداشت زبان فارسی طی دو سال سعی کردیم با اهالی زبان ارتباط برقرار کنیم و پای افراد را به حوزه هنری باز کنیم و شرایطی به وجود آوریم که اهالی زبان حس کنند اینجا دغدغه زبان فارسی وجود دارد.

وی با اشاره به شیرین و دوست‌داشتنی بودن زبان فارسی از نگاه دیگر ملت‌ها عنوان کرد: شاید ما نتوانسته‌ایم زبان فارسی را به عنوان یکی از شاخص‌ترین زبان‌های جهان، بشناسانیم.

 مدیر دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری ادامه داد: اینکه فرزندان ما بخش عمده داستان‌های شاهنامه را متوجه می‌شوند، نشان از پویایی و دقیق بودن زبان فارسی است.

فیض با بیان اینکه موسسات فرهنگی پاسداری از زبان فارسی را فقط در محافظت از ورود واژه بیگانه می‌دانند، تاکید کرد: اینکه اجازه ندهیم لغات بیگانه وارد زبان فارسی شوند یکی از هزاران نگرانی ما است. بخشی از هزاران هجومی که به باور و فرهنگ می‌شود از تخریب و پس زدن زبان فارسی نشات گرفته‌ و ما اینجا جمع‌شده‌ایم تا از وقوع این اتفاق جلوگیری کنیم، پس اگر زبان فارسی برای کسانی که در کشور تاثیرگذار هستند دغدغه باشد ما می‌توانیم مدعی باشیم که از پاسداران زبان فارسی هستیم.

در ادامه با اجرای موسیقی توسط آرمین محمدی، فیلمک معرفی داوران «پارسی‌جان» متشکل از یوسفعلی میرشکاک، بهروز افخمی، رامتین شهبازی و حمیدرضا شعری پخش شد.

رامتین شهبازی با حضور روی صحنه تماشاخانه مهر گفت: در داوری «پارسی‌جان» به چهار عنصر توجه کردیم که اول نشانه‌های کلامی و گفتاری است که شامل آن‌چیزی است که در زبان به صورت رایج نوشته و گفته می‌شود. بحث دوم مباحث گفتمانی است و عنصر سوم بحث روایت‌شناسی است که گفتمان‌ها چطور بیان شده است. بحث آخر هم نشان معناشناسی است که در مطالعات زبانی بسیار اهمیت دارد. مولفه‌های زیادی در رویداد «پارسی‌جان» برای داوری مشخص شد و جدول عریض و طویلی درست کردیم و به پنج نامزد رسیدیم.

او با بیان اثر برگزیده نشان «پارسی‌جان» و فیلم شایسته تجلیل شناخته شده این رویداد عنوان کرد: فیلم سینمایی «رها» درباره گفتمانی صحبت می‌کند که گفتمان روز سینمای ما در برخورد طبقه متوسط است.

شهبازی تغییر گفتمان را اتفاق مهم فیلم سینمایی «رها» دانست و یادآور شد: زبان آنچیزی است که به صورت گفتمانی در حال شکل‌گیری است.

وی درباره فیلم «بچه مردم» هم گفت: این اثر گفتمان مشخص دارد و گفتمان هویت را پیگیری می‌کند و با بحث یافتن هویت در اپیزودهای مختلف مواجه است. در فیلم «بچه مردم» به نظر می‌آید داستان در حوزه‌های مختلفی بیان می‌شود که به کل واحد می‌رسد و جالب این است که با نگاه طنز به آن پرداخته و طنز در داستانی تلخ آورده می‌شود. اینکه به بچه‌هایی بپردازید که در پرورشگاه بزرگ شده‌اند و خاطرات تلخی را گذرانده‌اند و آن را به زبان طنز نشان دهید می‌تواند یک نشان افزوده‌ای باشد که گفتمان فیلم را شکل می‌دهد و از این منظر، فیلم بسیار کار قابل توجهی است.

داور رویداد «پارسی‌جان» گفت: معنا در کاربرد ساخته می‌شود یعنی نکته مهم به کاربردن معناست تا بتوان آن مفهومی که مدنظر است، به مخاطب رساند. بی‌شک وقتی فیلم‌ساز می‌خواهد اثری بسازد در شرایطی که می‌خواهد آن را بسازد، زیست می‌کند و بعدها منتقدان معناها را کشف می‌کنند. در کمدی، کمدی اتفاق می‌افتد که در بطن فیلمنامه و در ستون فقرات فیلمنامه یعنی در زبان کار جای گیرد. شما نمی‌توانید کمدی را از فیلمنامه جدا کنید. در فیلم «بچه مردم» نیز این اتفاق می‌افتد و فیلم کار خود را درست انجام می‌دهد، هرچند ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد.

محمود کریمی که یکی از نویسندگان فیلم سینمایی «بچه مردم» است درباره شکل‌گیری فیلمنامه این اثر بیان کرد: در این فیلم موضوع سراغ ما آمد و یوسف اصلانی که برای بچه‌های بی‌سرپرست کار می‌کند پیشنهاد داد که در این حوزه کار کنیم. من مایل به پرداختن به چنین موضوعی نبودم چراکه نه فضا را می‌شناختم و همچنین نگاهم به مدیوم سینما و قصه‌گویی در تصویر اینقدر تلخ نیست. من خودم از حجم این تلخی‌ها آزرده‌ام و موضوع این فیلم تراژدی بود.

دایره لغات در حال نحیف‌شدن است

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها