کارگردان «میخواهم میوسوف را ببینم»: عشق به تئاتر و آموختن بسیار کمرنگ شده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ اسفند ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۰

کارگردان «میخواهم میوسوف را ببینم»: عشق به تئاتر و آموختن بسیار کمرنگ شده است

کارگردان نمایش «میخواهم میوسوف را ملاقات کنم» گفت: متاسفانه در حال حاضر عشق به تئاتر و آموختن بسیار کمرنگ شده و وقت گذرانی، دورهمی و مواردی ازین دست جای آن عشق و تعهد را گرفته است.

به گزارش صبا، محمدجواد حبیبی، کارگردان نمایش «میخواهم میوسوف را ببینم» با اشاره بر اینکه این اثر در سال ۱۴۰۱ و بر مبنای پروژه پایان دوره کلاس‌های بازیگری‌اش روی صحنه رفت؛ گفت: بیش از ۴۰ نمایشنامه خواندم و در نهایت این متن انتخاب شد؛ نمایشنامه «میخواهم میوسوف را ملاقات کنم» به واسطه حرف عمیقی که در سایه خلق موقعیت‌های متعدد کمدی که به مخاطب منتقل می‌کند نظرم را جلب کرد.
او به خبرنگار تئاتر صبا توضیح داد: به دلیل آنکه تمایل داشتم تا این اثر سخت را با با هنرجویان کار اولی در آن زمان روی صحنه ببرم، پیش بینی می‌کردم که پروسه پر چالشی را در پیش دارم اما با همراهی و تلاش همه عوامل گروه این نمایش پس از حدود شش ماه تمرین، در پردیس تئاتر تهران روی صحنه رفت و بعد از آن با همان گروه ما در جشنواره تئاتر استان تهران شرکت کردیم و توانستیم چهار جایزه از جمله جوایز کارگردانی و بازیگری مرد و زن را کسب کنیم. مدتی بعد این نمایش را با تغییراتی در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه بردیم و هم اکنون در دور سوم اجراها در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه هستیم. به واسطه طولانی بودن متن، نمایشنامه را برای اجرا کوتاه کردیم اما تا حد ممکن پایبند به اثر بودیم و در هر دوره اجرا، تغییرات جزئی در میزانسن‌ها و در راستای بهبود کار داشتیم.
این هنرمند تئاتر و سینما تاکید کرد: ما در هر دوره اجرا تغیراتی در کست داشتیم که دلیلش مشغله بازیگران و عوامل بوده اما باید پذیرفت که انتخاب بازیگر نیز کار مشکلی شده است. متاسفانه مشاهده می‌شود که هنر دوستان و افرادی که علاقمند به بازیگری هستند بیش از هر چیز به دنبال دیده شدن هستند و این امر به خودی خود ایرادی ندارد اما پایه اصلی دیده شدن که توانمندی در تکنیک، اشراف بر جنبه‌های مختلف هنر بخصوص هنر تئاتر، اخلاق حرفه‌ای و تعهد را متاسفانه کمتر مشاهده می‌کنیم.
او افزود: اکثر بازیگران جوان حوصله تمرین‌های زیاد را ندارند و این موارد عذاب دهنده‌ است؛ انتخاب بازیگر پروسه بسیار سختی شده، خدا را شکر ما در گروه تئاتر رائد با اتمسفر حرفه‌ای و دوستانه، توانستیم این چالش بزرگ را هموار کنیم. همچنین در رابطه با عوامل پشت صحنه نیز باید گفت که امروزه روز پیدا کردن این عوامل بسیار دشوار است؛ زمان دانشجویی ما، آنچه ما را ترغیب می‌کرد تئاتر کار کنیم، عشق به تئاتر و آموختن بود. برای ما تئاتر مهم بود. متاسفانه در حال حاضر عشق به تئاتر و آموختن بسیار کمرنگ شده و وقت گذرانی، دورهمی و مواردی ازین دست جای آن عشق و تعهد را گرفته است.
بازیگر نمایش «و او جان من است» توضیح داد: اینکه یک نمایش چندین دوره اجرا شود، نشان دهنده موفقیت در جذب مخاطب است و همگی این موضوع را می‌دانیم که جذب مخاطب در تئاتر امروز بسیار سخت و دشوار است؛ بنابراین سومین دوره اجرایی یک نمایش، نشان دهنده قوت آن است؛ این نمایش توانسته نمایشی درخور و مورد استقبال باشد و این حس رضایت را به همه عوامل گروه منتقل کند و این حس رضایت در نهایت موجب حال خوب در هر فردی می‌شود.
او با تاکید براینکه متاسفانه حال تئاتر خوب نیست، گفت: البته این امر همیشگی است و از نگاه من تئاتر از کارکرد اصلی خودش کمی فاصله گرفته، اساسا تئاتر باید تلنگری برای تفکر باشد. همچنین به نظر می‌رسد سطح آموزش‌ها در حوزه بازیگری و کارگردانی تنزل پیدا کرده و این امر به واسطه تغییر ذائقه هنر جویان و بی حوصلگی بشر امروز، اتفاق افتاده است. حوصله مطالعه، حوصله دیدن و شنیدن، حوصله تنفس کردن در فضای هنر، حوصله ته نشین شدن، حوصله یادگرفتن و…؛ ما محصور شده‌ایم در ویدئوهای زیر یک دقیقه و جهان ما تبدیل به ریلزهای چند ثانیه‌ای شده است. براین باورم که این سبک زندگی و نگرش در جهان پست مدرن، بشر را سطحی کرده و نمود این سطحی بودن را ما در تئاتر شاهد هستیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه هزینه‌های ساخت یک اثر نمایشی سرسام آور است؛ تاکید کرد: هزینه‌های تمرین که مربوط به اجاره پلاتو و پذیرایی است، هزینه دکور و لباس، هزینه اجاره سالن که رقم‌های آن وحشتناک است و از طرفی سوء استفاده از تئاتر برای برخی افراد با بکار گیری نابازیگران چهره شده در عرصه‌های دیگر، سلبریتی زده شدن تماشاچیان، کمبود وجود بستر نقد و گفتگوی تخصصی، محدودیت حمایت‌های دولتی اعم از سالن و…، همه و همه دلیلی شده تا عرصه تئاتر حال خوبی نداشته باشد.
محمدجواد حبیبی در پایان با تاکید براینکه «میخواهم میوسوف را ببینم» خنده را بر لبان تماشاچی خواهد نشاند، گفت: اگر سیاست‌گزاران این عرصه با تعامل نزدیک با هنرمندان و فعالان این عرصه و همچنین با درک درست از فضای هنر که شرط اول آن تخصص است، با مدیریت درست منابع مالی و انسانی، به معنای واقعی، دلسوزانه این عرصه را مدیریت کنند، امید بهبود وضعیت قطعا وجود خواهد داشت.
نمایش «میخواهم میوسوف را ببینم» به نویسندگی تامارا دالمات، ترجمه دکتر محمود عزیزی، کارگردانی و تهیه کنندگی محمدجواد حبیبی هرشب راس ساعت ۲۰ در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه خواهد رفت.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها