چرا Japan Studio تعطیل شد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اسفند ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۱

چرا Japan Studio تعطیل شد؟

رییس سابق پلی استیشن جواب می‌دهد

عرفان بیگی/ صبا: شوهی یوشیدا (Shuhei Yoshida)، رئیس سابق Sony Interactive Entertainment، اعلام کرد که دلیل اصلی بسته شدن Japan Studio، تغییرات در بازار و ناپدید شدن دسته‌ی بازی‌های Double-A (AA) بوده است.

پایان یک دوران برای Japan Studio

Japan Studio یکی از استودیوهای قدیمی و نمادین پلی‌استیشن بود که بازی‌هایی مانند Ape Escape، سری Knack و ریمیک Demon’s Souls را در کارنامه داشت. اما این استودیو در آوریل ۲۰۲۱ توسط سونی تعطیل شد.

بازار بازی‌های AA از بین رفته است؟

در مصاحبه‌ای با پادکست Sacred Symbols، یوشیدا توضیح داد که در زمان فعالیت Japan Studio، این استودیو بازی‌های خوبی تولید می‌کرد، اما موفقیت آنچنانی در حد بازی‌های AAA نداشت (به‌جز Gran Turismo).

او گفت:با بزرگ‌تر شدن بازی‌های AAA، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرد. بازی‌های ایندی توانستند جای خالی را پر کنند و در این میان، بازار بازی‌های AA عملاً ناپدید شد. بیشتر IPهای Japan Studio در همین دسته قرار می‌گرفتند و بازار برای چنین بازی‌هایی به‌شدت سخت شد.»

سرنوشت Gravity Rush و پروژه‌های لغو شده

یکی از مثال‌هایی که یوشیدا به آن اشاره کرد، Gravity Rush 2 بود. کئیچیرو تویاما (Keiichiro Toyama)، کارگردان این بازی، چندین ایده برای دنباله‌ی آن ارائه داد، اما Japan Studio نتوانست هیچ‌کدام را تأیید کند، زیرا شرایط بازار برای بازی‌های AA دشوار شده بود.

با این حال، پس از بسته شدن استودیو، تویاما استودیوی خودش را تأسیس کرد و بازی Slitterhead را در سال ۲۰۲۴ منتشر کرد.

تیم Asobi؛ بازمانده‌ی Japan Studio

هرچند که Japan Studio تعطیل شد، اما بخش‌هایی از آن در استودیوی Team Asobi به کار خود ادامه دادند.

– این استودیو پس از جدایی از Japan Studio، بازی Astro Bot را توسعه داد.

– بازی Astro Bot در The Game Awards 2024 موفق به کسب جایزه‌ی بهترین بازی سال شد.

نظر شما چیست؟ آیا نبود بازی‌های AA در صنعت گیم یک ضعف محسوب می‌شود یا بازار مدرن دیگر نیازی به آن‌ها ندارد؟

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها