ورود جدی ایلان ماسک به صنعت گیمینگ با هوش مصنوعی Grok 3 | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اسفند ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۱

ورود جدی ایلان ماسک به صنعت گیمینگ با هوش مصنوعی Grok 3

ایلان ماسک این روزها در مرکز بحث‌های داغ دنیای فناوری، سیاست و گیمینگ قرار دارد

عرفان بیگی/ صبا:  ایلان ماسک از یک سو در فضای سیاسی و ارزهای دیجیتال مانند DOGE همراه با دونالد ترامپ فعالیت دارد و از سوی دیگر، تلاش‌های او برای ورود هوش مصنوعی به صنعت بازی‌های ویدیویی توجه بسیاری را جلب کرده است.

ماسک اخیراً با شرکت هوش مصنوعی خود xAI، از پلتفرم جدید Grok 3 رونمایی کرده است؛ سیستمی که ادعا شده توانایی بازآفرینی بازی‌های کلاسیک را در کمتر از ۳ دقیقه دارد.

Grok 3؛ پلتفرمی که بازی‌های کلاسیک را چند دقیقه‌ای بازآفرینی می‌کند

این معرفی در یک پخش زنده از سوی xAI صورت گرفت که طی آن، ماسک برنامه‌های خود برای تأسیس یک استودیوی جدید بازی‌سازی بر پایه‌ی هوش مصنوعی را اعلام کرد.

تیم ۹ نفره‌ی xAI تاکنون موفق به بازسازی بازی‌هایی مانند Tetris، Pac-Man، Asteroids و حتی Grand Theft Auto شده است. البته نسخه‌ی تولیدشده از GTA صرفاً یک شبیه‌سازی اولیه است، اما ماسک و تیمش در تلاش‌اند تا با استفاده از فناوری Deep Search and Think، این قابلیت را ارتقا دهند.

جیمی با (Jimmy Ba)، یکی از بنیان‌گذاران xAI، در این رویداد اعلام کرد که Grok 3 از نظر عملکرد از چت‌بات‌های مطرحی مانند Google Gemini-2 Pro، DeepSeek-V3، Claude 3.5 Sonnet و ChatGPT-4o پیشی می‌گیرد.

 Grok 3 چگونه بازی‌های کلاسیک را بازسازی می‌کند؟

Grok 3 با استفاده از کدهای تولیدی خود می‌تواند نسخه‌های جدیدی از بازی‌های کلاسیک را به‌صورت مستقل یا ترکیبی بسازد.

– بازی‌های ساخته‌شده فاقد جلوه‌های صوتی کلاسیک هستند.

– از نظر گرافیکی، هنوز به سطح واقع‌گرایانه نرسیده‌اند، اما ماسک اعلام کرده که تیمش در حال کار روی بهبود این بخش است.

اینکه Grok 3 می‌تواند بازی‌های ساده‌ای مانند Pac-Man را تولید کند، چندان شگفت‌آور نیست، زیرا اپلیکیشن‌هایی مانند GameMaker و GB Studio نیز این قابلیت را دارند. اما سوال اصلی اینجاست: اگر بازی‌های کلاسیک وجود نداشتند، آیا هوش مصنوعی می‌توانست به خودی خود چنین آثاری را خلق کند؟

آینده‌ی هوش مصنوعی در صنعت گیمینگ؛ تهدید یا فرصت؟

انتشار Grok 3 با واکنش‌های متفاوتی از سوی جامعه‌ی گیمرها و توسعه‌دهندگان روبه‌رو شده است. نگرانی اصلی این است که هوش مصنوعی ممکن است جایگزین توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی شود.

اما خلاقیت، عنصری انسانی است که هوش مصنوعی نمی‌تواند به‌تنهایی آن را بازآفرینی کند. هوش مصنوعی می‌تواند یک ابزار کمکی در فرآیند توسعه‌ی بازی‌ها باشد، اما هنوز راه زیادی تا ساخت مستقل بازی‌هایی در سطح کنسول‌های نسل جدید و رایانه‌های شخصی دارد.

نظر شما چیست؟ آیا هوش مصنوعی می‌تواند آینده‌ی صنعت بازی‌های ویدیویی را متحول کند یا این فناوری بیشتر یک تهدید برای توسعه‌دهندگان است؟

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها