مهدیه مالکی/صبا؛ برای نوروز سال ۱۴۰۴ فیلمهای «بامبولک»، «پسر دلفینی ۲»، «پیشمرگ»، «رها»، کمدی «دایناسور»، «عینک قرمز»، کمدی «کوکتل مولوتوف» و «موسی کلیم الله»به عنوان ترکیب نهایی اکران نوروزی مشخص شدهاند. با سه منتقد سینما درباره اینکه کدام از این فیلمها میتوانند توفیق بیشتری در گیشه داشته باشند به گفتوگو نشستهایم.
استقبال از فیلمهای کمدی
علی اکبرعبدالعلیزاده منتقد، نویسنده، کارگردان و فیلمنامهنویس با بیان اینکه امیدوارم رکورد اکران نوروز سالهای قبل تکرار شود به خبرنگار سینما صبا توضیح داد: فضای نوروز یک فضای شاد است و به صورت منطقی سلیقه مخاطب اغلب به فیلمهای کمدی گرایش دارد. به همین دلیل با وجود اینکه دوستانی که امروز مسئولیت دارند در دولت قبلی به این نوع چیدمان و اکران فیلمهای کمدی اعتراض داشتند. خودشان به سبک و سیاق گذشته سه فیلم از اکران نوروزی را به فیلمهای کمدی اختصاص دادهاند.
او افزود: طبق آمار پیشفروش فیلمها، «دایناسور» از سوی مخاطب مورد استقبال قرار گرفته و دو فیلم کمدی دیگر در پیشفروش بلیط و قبل از اکران مورد اقبال مخاطب نبودهاند. اما ممکن است این معادله هم در طول اکران تغییر کند. در فیلم های کمدی ترکیبی از بازیگران پولساز وجود دارد، جدا از پژمان جمشیدی که با خود در دو فیلم دایناسور و کوکتل مولوتوف به طور همزمان رقابت دارد، بازیگران جذاب دیگری چون امین حیایی، احمد مهرانفر و حامد بهداد نقش آفرینی میکنند که احتمال میرود به همین دلیل در هفته اول اکران مورد استقبال قرار گیرد.
پیشبینی فروش خوب «موسی کلیم الله»
عبدالعلیزاده گفت: به نظر میرسد در اکران نوروز رقابت میان فیلم «دایناسور» و «موسی کلیم الله» خواهد بود؛ با وجود اینکه موسی کلیم الله به علت ساختار و پروداکشن تولید کیفیت مورد انتظار از فیلمهای تاریخی را ندارد بلکه بیشتر شبیه یک تله تئاتر حرفهای است اما مخاطب ایرانی از آن استقبال خواهد کرد. در ژانر تاریخی توقع دکور، سیاهی لشکر و فراوانی سازه دارد که یا به وسیله دکور ایجاد میشود یا از طریق جلوههای ویژه کامپیوتری و گرافیکی تامین میشود . متاسفانه فیلم موسی کلیم الله در این زمینه فقیر است، مثلا قوم بنی اسرائیل حدود ۷۰ نفر و سپاه عظیم مصر حدود ده نفر هستند، یک احتمال این است که در هفته اول مورد استقبال مخاطب قراربگیرد و بعد شاهد افت فروش آن باشیم. دیگر احتمال این است که مردم قصه برایشان اهمیت یابد و به دلیل همزمانی نوروز با ماه مبارک رمضان و حال و هوای خاص این ماه، نواقص فنی از سوی تماشاگر ایرانی نادیده گرفته شده و به نفع روایت قرآنی وقصه حضرت موسی استقبال تداوم یابد و به تماشای این فیلم بنشیند.
پیشمرگ؛ یک روایت تاریخی آگاهیبخش
فیلم سینمایی «پیش مرگ» یکی دیگر از فیلمهای اکران نوروزی است که تداوم یک مقطع از دفاع مقدس تا دهه ۷۰ را به شکل جدیدی روایت میکند . فیلم در آگاهیبخشی به مخاطب در قالب اثری حادثهای و جذاب شبیه تجربیات سینمای استراتژیک این سالهاست و به خیلی از سوالات امروزی بر اساس اسناد تاریخی پاسخ میدهد. پیش مرگ، فیلم خوشساختی است. تجربه مردم از کارگردانی علی غفاری در فیلمهای قبلی ایشان همچون استرداد و تک تیرانداز ممکن است موجب توجه آنها به این فیلم شود.
«رها»؛ تلخ اما خوش ساخت
فیلم سینمایی «رها» در حوزه اجتماعی فیلمی بسیار خوش ساخت و قابل توجهی است که در آسیبشناسی موقعیتهای اجتماعی امروز خیلی موفق است ولی فیلم تلخی است به همین دلیل کمی دور از ذهن است که با حال و هوای ایام نوروز بتواند مردم را جذب کند.البته من به مخاطبان توصیه میکنم که این فیلم را حتما در اکران تماشا کنند چون یک تراژدی با هزارتوی پرتعلیق و کنشگر است. فیلم در روایت و قصهگویی بسیار موفق است و به لحاظ تکنیک عناصر سینمایی از جمله بازیگری نیز پیشرو است. در این فیلم تراژدی فقط در یک موضوع اتفاق نمیافتد بلکه یک اتفاق ساده به خاطر دومینوی روزگار موجب چند تراژدی پیوسته در فیلم میشود .در نهایت امیدوارم اکران نوروزی همچون سالهای گذشته پرفروش بوده و طلیعه روشنی را برای سینمای ایران در سال ۱۴۰۴ رقم بزند، مخاطب را به سینما بکشاند و فیلمسازی را رونق دو چندان دهد.
شکل نامتوازن و عجیب اکران نوروزی
شاهین شجری کهن، نویسنده، روزنامهنگار و عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی هم به صبا گفت:به عقیده من ترکیب اکران نوروز همیشه باید به نفع مخاطب و سلیقه عمومی باشد ولی طی چند سال اخیر که به خاطر مشکلات مختلف، اکران شرایط طبیعی نداشت و امسال نیز ترکیب اکران نوروزی شکل نامتوازن و عجیبی دارد؛ از طرفی سهم سینمای اجتماعی بسیار کمرنگ است و فیلم هایی که در جشنواره با اقبال مواجه شده و کیفیت بهتری داشتند، هیچ سهمی در اکران نوروزی ندارند.
او توضیح داد: فیلم هایی چون زیبا صدایم کن، ناتوردشت، غریزه و پیرپسر که در جشنواره مورد استقبال مردم قرار گفتهاند هیچ کدام مجوز اکران نوروزی دریافت نکردهاند در حالی که پیش بینی میشد فیلمی همچون «زیبا صدایم کن» که دارای موضوع تربیتی- اجتماعی است و درباره رابطه پدرو دختری است در نوروز امسال اکران شود. رها به عنوان نماینده فیلم های سینمای اجتماعی کافی نیست ضمن اینکه فیلم تلخی است. سهم فیلم های اجتماعی و سینمای مستقل که جامعه نسبت به آنها تمایل نشان داده در اکران نوروزی کم بوده و نادیده گرفته شده است.
چیدمان اکران مناسب نیست
افشین علیار، منتقد سینما هم معتقد است: به عقیده من چیدمان اکران فیلمهای سینمایی برای اکران نوروزی مناسب نیست چون در کنار فیلم هایی همچون «موسی کلیم الله» که یک فیلم تاریخی است و «رها» که یک درام اجتماعی است فیلم های کمدی «دایناسور» قرار میگیرد چون طی چند سال اخیر که اقبال مخاطب به فیلم های کمدی است، با چیدمان اکران نوروزی بر اساس ذائقه مسئولین سینمایی قرار دادن فیلمی همچون رها در کنار فیلم کمدی مثل «دایناسور» گویی به مخاطب جهت می دهیم که به تماشای فیلم «رها» ننشیند و به جای آن فیلم «دایناسور» را تماشا کند.
این منتقد افزود: فیلم های آقای اطیابی که دارای اکران های بلند مدت در سالنهای زیاد است موجب موفقیت فیلمهای ایشان در اکران می شود. در مورد فیلم «پیش مرگ» نیز گرچه فیلم مهمی است و از فیلم های پر مخاطب جشنواره امسال بود ولی به عقیده من نوروز زمان مناسبی برای اکران آن نبود و اگر این فیلم در اواخر فرودین، اواسط اردیبهشت یا هفته دفاع مقدس اکران می شد بیش از عید مورد استقبال مخاطب قرار می گرفت چون فیلم های کمدی تماشاگر بیشتری دارد و مابقی فیلم ها را تحت شعاع قرار می دهند و به نظر من این چیدمان بیش از آنکه بر اساس ذائقهی مردم باشد بر اساس ذائقههای معاونت سینمایی، ارشاد و شورای صنفی سینماست.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است