به گزارش صبا، محمد احسانی کارگردان و مستندساز درباره اوضاع و احوال سینمای مستند در سالی که گذشت، گفت: یکی از نکات مهم سینمای مستند در امسال این بود که بعد از وقفه چند ساله جشن خانه سینما هم برگزار شد و حدود ۹۰ فیلم را تماشا کردیم که اغلب با سرمایه شخصی ساخته شده بودند به این معنا که عمده آن ها توسط اشخاص تامین مالی شده بود. از این نظر نکته جالبی برای من بود که اکثر مستندهایی که تولید می شوند و جنبه هنری دارند و به مسائل اجتماعی می پردازند، توسط خود مستندسازان و با بودجه های شخصی ساخته می شوند و سهم حمایت های دولتی کمتر است.
وی ادامه داد: نکته دیگر که وجود دارد این است که توجه به موضوعات محیط زیستی و مهاجرت بسیار زیاد شده و عمده مستندها هم مربوط به مهاجرت افغانستانی ها به ایران که یکی از معضلات این سال ها بوده، است.
کارگردان «آب ما را خواهد برد» در بخش دیگری از صحبت های خود مطرح کرد: یکی از اقداماتی که برای سال آینده باید اتفاق بیفتد تقویت بخش مالی سینمای مستند است. تا جایی که مستندسازان با دغدغه کمتری بتوانند روی کار خود تمرکز کرده و به تولید اثر بپردازند. عمده مشکلات این روزهای دوستان و همکاران من مشکلات تامین مالی هزینه های تولید است. هزینه ها هم آنقدر بالا رفته است که قراردادهای دولتی حتی کفاف فیلمبرداری را هم نمی دهد. مراکز و نهادهای حمایتگر باید بودجهبندی درستی در این راستا داشته باشند و باتوجه به سابقه فرد و مدت زمانی که پروژه به طول می انجامد، قرارداد خود را تنظیم کنند. این بودجه ها دیگر از لوباجت گذشته و میکروباجت هستند!
این مستندساز درباره آثار شاخصی که در امسال تماشا کرده است، بیان کرد: در بین آثاری که از دیدن آن ها لذت بردم و در حال حاضر در ذهنم مانده است می توانم به مستند «موسیو مارکف» به کارگردانی مهوش شیخ الاسلامی و مستند «سرنوشت» به کارگردانی یاسر طالبی اشاره کنم.
محمد احسانی در پایان گفت: همچنان مشغول مستند «معبد زورخانه» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) هستم و امیدوارم در همان ابتدای سال آینده بتوانیم فیلمبرداری آن را شروع کرده و با قدرت و سرعت کار را پیش ببریم.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است