بررسی بازی موبایلیMonument Valley؛ ترکیبی بی‌نقص از هنر و پازل | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ فروردین ۱۴۰۴ ساعت ۰۱:۴۶

بررسی بازی موبایلیMonument Valley؛ ترکیبی بی‌نقص از هنر و پازل

Monument Valley بازی طولانی‌ای نیست. با ده مرحله که هرکدام شامل چندین صفحه هستند، تجربه‌ی آن حدود سه ساعت طول می‌کشد. اما این سه ساعت، یکی از خاص‌ترین تجربه‌های ممکن در دنیای بازی‌های ویدیویی موبایلی است.

عرفان بیگی/ صبا؛ برخی بازی‌ها تجربه‌ای فراتر از سرگرمی ارائه می‌دهند، آن‌ها می‌توانند شما را غرق در دنیای خود کنند تا جایی که گذر زمان را حس نکنید. Monument Valley دقیقاً چنین اثری است. وقتی شروع به بازی کردم، احساس کردم تنها چند دقیقه گذشته، اما ناگهان متوجه شدم که ساعت‌ها از روزم سپری شده است.

این بازی به‌گونه‌ای طراحی شده که بازیکن را بدون استرس و خستگی به جلو هدایت کند. در حالی که بسیاری از بازی‌های معمایی ممکن است در نقاطی چالش‌برانگیز یا حتی آزاردهنده شوند، Monument Valley تجربه‌ای روان و آرامش‌بخش را ارائه می‌دهد که باعث می‌شود بخواهید آن را در یک نشست به پایان برسانید.

ماجراجویی ایدا در دنیایی پر از شگفتی

در این بازی، شما کنترل ایدا، شاهزاده‌ای اسرارآمیز را بر عهده دارید که در جهانی ساخته‌شده از معماری‌های هندسی فانتزی سفر می‌کند. بازی توضیح زیادی درباره‌ی داستان نمی‌دهد، اما جو و فضاسازی آن به‌گونه‌ای است که حس می‌کنید این دنیا گذشته‌ای پنهان دارد و سفرهای ایدا معنایی فراتر از آنچه دیده می‌شود دارند.

هسته‌ی گیم‌پلی بر حل معماهای سه‌بعدی و تغییر زاویه‌ی دید متمرکز است. شما روی صفحه ضربه می‌زنید تا ایدا حرکت کند، اما نکته‌ی جذاب اینجاست که قوانین فیزیک در این دنیا همیشه منطقی عمل نمی‌کنند. در ابتدا، معماها ساده هستند، مثلاً چرخاندن مسیرها یا فشار دادن یک سوییچ برای باز کردن راه جدید. اما به‌مرور، بازی مکانیک‌های پیچیده‌تری مانند چرخ‌دنده‌ها، اهرم‌ها و تغییرات زمانی را معرفی می‌کند. این روند پیشرفت بسیار هوشمندانه طراحی شده و باعث می‌شود بازیکن همیشه احساس کند که کنترل همه‌چیز را در دست دارد.

معماهایی که ذهن را درگیر می‌کنند، اما خسته‌کننده نمی‌شوند

یکی از نکات درخشان Monument Valley این است که بدون نیاز به متن‌های راهنما، بازیکن را به‌درستی هدایت می‌کند. بازی به‌جای آنکه مستقیماً راه‌حل را ارائه دهد، از طراحی هوشمندانه‌ی مراحل برای آموزش مفاهیم جدید استفاده می‌کند.

مثلاً در یکی از مراحل، مجبور شدم مسیر را طوری بچرخانم که ایدا بتواند به‌صورت وارونه راه برود. در مرحله‌ی بعدی، بازی این ایده را گسترش داده بود و باید در یک محیط پیچیده که یادآور نقاشی‌های M.C. Escher بود، روی دیوارها و سقف حرکت می‌کردم. در ابتدا این ساختار پیچیده به نظر می‌رسید، اما بازی به‌طور نامحسوس بازیکن را به سمت راه‌حل هدایت می‌کند، از یک سوییچ ابتدایی گرفته تا راهی که به یک پلکان مخفی منتهی می‌شود.

حل این معماها همیشه حس منطقی و رضایت‌بخشی دارد. نه آن‌قدر ساده که بی‌چالش باشد، و نه آن‌قدر پیچیده که باعث ناامیدی شود. این تعادل باعث می‌شود که حتی در سخت‌ترین مراحل نیز حس خستگی یا استرس نداشته باشید.

زیبایی بصری و موسیقی دل‌نشین

یکی از ویژگی‌هایی که Monument Valley را خاص می‌کند، ترکیب هنری و صوتی بی‌نظیر آن است. رنگ‌های گرم، طراحی مینیمالیستی و معماری خیال‌انگیز این بازی، تجربه‌ای شبیه به تماشای یک اثر هنری متحرک را ارائه می‌دهد.

صداگذاری بازی نیز نقش مهمی در ایجاد حس آرامش دارد. هر تعاملی که در بازی انجام می‌دهید، یک افکت صوتی موسیقایی به همراه دارد؛ چرخاندن مسیرها صدایی شبیه به جعبه‌ی موسیقی ایجاد می‌کند و حرکت چرخ‌دنده‌ها مانند نواختن سیم‌های یک گیتار آکوستیک به گوش می‌رسد. این جزئیات باعث شدند که حتی پس از اتمام بازی، بارها آن را فقط برای گوش دادن به موسیقی و صداهای محیطی اجرا کنم.

یک تجربه‌ی کوتاه اما ماندگار

Monument Valley بازی طولانی‌ای نیست. با ده مرحله که هرکدام شامل چندین صفحه هستند، تجربه‌ی آن حدود سه ساعت طول می‌کشد. اما این سه ساعت، یکی از خاص‌ترین تجربه‌های ممکن در دنیای بازی‌های ویدیویی موبایلی است.

با وجود کوتاه بودن، تأثیری که این بازی روی من گذاشت، فراتر از بسیاری از عناوین طولانی بود. حل معماهایی که در ابتدا غیرممکن به نظر می‌رسیدند، سفر در دنیایی که قوانین فیزیک در آن انعطاف‌پذیر بودند و موسیقی آرامش‌بخشی که مرا در خود غرق می‌کرد، همگی باعث شدند که این تجربه مانند یک رؤیا در ذهنم باقی بماند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها