ما آقاجان مردم نیستیم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ فروردین ۱۴۰۴ ساعت ۱۳:۰۵
گفت‌و‌گوی صبا با حامد عسگری، شاعر و مجری برنامه به وقت سحر

ما آقاجان مردم نیستیم!

در چند سال اخیر، ویژه برنامه‌های تلویزیون، دیگر به عید نوروز و یلدا ختم نمی‌شود. برنامه‌های سحرگاهی یکی از ویژه برنامه‌هایی است که این روزها با استقبال خوبی همراه است و تلویزیون هم به واسطه‌ی همین استقبال بیش از پیش به آن اهمیت می‌دهد.


سمیرا جعفری/صبا؛ همین امر، شبکه‌های مختلف تلویزیون را در رقابت نزدیکی برای ساخت چنین برنامه‌هایی با یکدیگر قرار داده است. حال اینکه این برنامه‌ها با وجود مخاطب خاص خود و ساعت پخش متفاوت‌اش تا چه اندازه موفق ظاهر شده است و چه استاندارهایی باید داشته باشد نیازمند تامل است. در همین باره صبا گفت‌و‌گویی با حامد عسگری درباره‌ی استاندارها، اهداف و اجرای یک برنامه ویژه سحرگاهی انجام داده است. شاعر و مجری که به واسطه‌ی ادبیات شعرگونه‌اش مخاطب را با خود همراه کرده است و این شب ها هم شاهد اجرای او در برنامه به وقت سحر هستیم. ویژه برنامه ای سحرگاهی که این سحرگاه ماه رمضان از شبکه افق پخش می‌شود.

ویژگی‌های برنامه سحرگاهی مخاطب‌پسند
حامد عسگری با بیان این که یک برنامه خوب سحرگاهی باید پاسخگوی تمامها سلیقه‌ها و نیازهای همه مخاطبان باشد، توضیح داد: برنامه‌های سحرگاهی، مخاطبان ویژه ای دارد. گروه ویژه ای که سحرها بیدار هستند، همچنین گروه متفاوتری که تلویزیون را به رادیو ترجیح می‌دهند و در نهایت طیف بسیار خاص و متفاوتی از مخاطبان که شبکه افق را برای سحرگاه انتخاب می‌کنند. ما هم در این راه تمام تلاشمان را کردیم و انرژیمان را از چهار ماه پیش از شروع برنامه صرف جلسات مختلف برای برنامه کردیم. در این جلسات خط روایت برنامه، کلیپها و ویدئوهای برنامه طراحی شد و تولید شد. هدف برنامه‌ی به وقت سحر این بود مردم به واسطه‌ی سخن خدا و اهل بیت حالشان خوب شود. به هیچ وقت قصد نصیحت مردم را نداشیم به همین دلیل نگاهی از بالا به پایین نداریم. به نوعی ما آقاجان مردم نیستیم.

نبض مخاطب را در دست داریم
وی درباره روند برنامه های سحرگاهی در این چند سال اخیر و علاقه‌مندی برنامه‌سازان تلویزیون به چنین برنامه‌هایی گفت: تا چندی پیش تلویزیون در سحرگاه ایام ماه رمضان، تنها به پخش دعای سحر اکتفا می‌کرد. بعد از آن نسل اول برنامه‌ها به تلویزیون آمدند. در این برنامه ها اساتید حوزه اجرا و ادبیات، متون بسیار شیرین و گوارایی از ادبیات فاخر ایران، نیایشی و عرفانی را می‌خواندند. رفته رفته تغییراتی در برنامه‌ها حاصل شد و برنامه‌ها بالغ شدند و رشد کردند و به مرحله حال حاضر رسیدند که برای مخاطب جذابیت دارد.
این مجری افزود: تلویزیون هم با این تغییرات و استقبال مخاطبان، تصمیم گرفت به حجمی از تولید این گونه از برنامه‌ها برسد که به نظر من لازم است. همچنین لطف برنامه زنده این است نبض مخاطب را در دست داریم وبرایشان در لحظه و با توجه به اتفاق های روز جامعه صحبت می کنیم.‌
عسگری معتقد است، درک عمیق تر از ماه رمضان صرفا با یک برنامه سحرگاهی اتفاق نمی افتد و ادامه دارد: « از نظر من، مخاطب روزه داری که این زحمت را بر خودش هموار می کند که سحرگاه از خواب بیدار شود و راز و نیاز کند، به معرفتی رسیده است و مخاطب ویژه و آگاهی است. ما هم قرار نیست آموزه‌های جدیدی به آن بیافزاییم. بلکه سعی میکنیم در برنامه از فضائل امیرالمومنین از تاریخ صحبت کنیم و در ادامه حس و حال عاطفی برنامه را بالا می بریم.

مدیون مخاطب نشویم
او با اشاره به اینکه با شروع تعطیلات، مخاطب بیشتر و متفاوت‌تـری با برنامه همراه خواهد شد، خاطر نشان کرد: با شروع تعطیلات نوروزی، در آیتمها، خوانش شعرها و مباحثی که هر دو کارشناسان در اختیارمان قرار می‌دهند، تغییراتی ایجاد شده است که به جذاب و تازه شدن برنامه کمک می‌کند.
عسگری بزرگ‌ترین چالش اجرای چنین برنامه‌هایی را ساعت پخش آن دانست و افزود: شخصا معتقدم این ساعات درایام مبارک از آن مردم است و ما موظف هستیم بهترین برنامه را در این ساعات در اختیار مخاطب قرار دهیم، تا مدیون آنها نشویم. همچنین تفاوت اجرا و کلیت برنامه‌ی سحرگاهی با برنامه‌ی ویژه‌ی افطار و حتی دیگر برنامه‌ها، در مخاطب ویژه‌ی آن است. علاوه بر این مخاطب شبکه‌ افق مخاطب خاصی است و مخاطب سحرگاهش هم خاص‌تر است. از طرفی در چنین برنامه‌هایی باید محتوایی را تولید کرد که هم مقبول خواص و اهل مطالعه باشد و هم کسانی که مواجهه‌ی رقیق تری با ماه رمضان دارند تا برداشت مفیدی ازبرنامه و ماه مبارک داشته باشند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها