عرفان بیگی/ صبا؛ بر اساس گزارش هالیوود ریپورتر، این فیلم در سه روز نخست اکران خود در آمریکای شمالی ۱۶۳ میلیون دلار (معادل ۱۲۸ میلیون پوند) فروش داشته است؛ این رقم شامل حدود ۱۰ میلیون دلار حاصل از اکرانهای پیشنمایش پنجشنبهشب نیز میشود. به این ترتیب، فیلم Minecraft از رکورددار پیشین، یعنی فیلم Super Mario Bros که در سال ۲۰۲۳ افتتاحیهای ۱۴۶ میلیون دلاری در ایالات متحده و کانادا داشت، پیشی گرفته است.
در بازارهای بینالمللی نیز این فیلم عملکردی تحسینبرانگیز داشت و در ۷۵ کشور که همزمان در آنها اکران شد، جمعاً ۱۵۱ میلیون دلار فروش کرد. در چین، کشوری که همیشه نمیتوان روی موفقیت فیلمهای هالیوودی حساب کرد، فیلم Minecraft توانست حدود ۱۴.۵ میلیون دلار فروش داشته باشد و جایگاه نخست جدول را از Ne Zha 2، پرفروشترین انیمیشن تاریخ این کشور که در ماه مارس به این عنوان رسیده بود، بگیرد. در بریتانیا نیز فروش فیلم به ۱۵.۵ میلیون پوند رسید که آن را به موفقترین بازار خارج از آمریکای شمالی تبدیل کرد.
با بیش از ۳۰۰ میلیون نسخه فروش و بیش از ۱۴۰ میلیون بازیکن ماهانه، Minecraft پرفروشترین بازی تاریخ به شمار میرود. همچنین، ویدیوهای مرتبط با این بازی در یوتیوب بیش از ۱.۳ تریلیون بازدید داشتهاند. این عنوان محبوب، که توسط استودیوی Mojang توسعه یافته، در سال ۲۰۱۴ با مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار توسط مایکروسافت خریداری شد.
نسخه سینمایی Minecraft از سال ۲۰۱۴ با همکاری استودیوی Warner Bros وارد مرحله توسعه شد و با همراهی شرکت تولیدی Legendary (سازنده آثاری همچون سهگانه بتمن کریستوفر نولان، گودزیلا و تلماسه)، فیلمبرداری آن در ژانویه ۲۰۲۴ آغاز شد. این فیلم به کارگردانی جرد هس و با بازی جیسون موموآ، جک بلک و دنیل بروکس، داستان گروهی از انسانها را روایت میکند که بهطور اتفاقی با دروازهای به دنیای بلوکی Minecraft روبهرو میشوند.
انتشار نخستین تریلر فیلم در سپتامبر با واکنشهایی منفی مواجه شد که یادآور استقبال سرد از نخستین تریلر فیلم Sonic the Hedgehog در سال ۲۰۱۹ بود. با توجه به حجم عظیم محتوای تولیدشده از Minecraft در یوتیوب و فعالیت چهرههایی چون CaptainSparklez، Aphmau و Prestonplayz، برخی معتقد بودند ساخت یک فیلم سینمایی از این بازی ضرورتی ندارد. یکی از یوتیوبرهای مشهور با نام ElVitt0ri0 در گفتوگو با گاردین گفته بود: “هرگونه اقتباسی از Minecraft باید از سوی طرفداران و با عشق به طرفداران ساخته شود، نه صرفاً محصولی تولید شده توسط یک شرکت بزرگ”.
با این حال، نقدهای اولیه نسبت به فیلم عموماً مثبت بودهاند. مجله Vulture آن را «بهطرز شگفتآوری بامزه، پرانرژی و خوشریتم» توصیف کرد و Entertainment Weekly از آن با عنوان «نفسی تازه پس از انبوه فیلمهای خانوادگی قابلپیشبینی» یاد کرد. گاردین نیز فیلم را «تجربهای سرگرمکننده، هرچند پرهیاهو» دانست، در حالی که وندی آید از آبزرور یکی از معدود نظرات منفی را ارائه داد و آن را «وصلهپینهشده» و نمونهای بارز از سوءاستفاده تجاری از یک IP خواند.
در فضای مجازی، تماشاگران ویدیوهایی از واکنشهای پرشور خود منتشر کردهاند، از جمله لحظهای که در سالنها برای ظاهر شدن کاراکتر chicken jockey (یکی از میمهای معروفMinecraft ) با فریاد و تشویق واکنش نشان میدهند.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است