قهرمان ملی روی بیلبورد شهری | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۴ ساعت ۲۳:۵۳
چرخش معنادار شهرداری تهران به سمت تبلیغات فرهنگی در پایتخت

قهرمان ملی روی بیلبورد شهری

حفظ و تقویت ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی یکی از سیاست‌ها و ضوابطی است که در تبلیغات شهری باید مورد توجه قرار گیرد.


به گزارش صبا، اگر سال‌های اخیر تبلیغات تجاری در سطح شهر، جا را برای هر گونه محتوای غنی دیگری تنگ و مجال تماشای زیبایی و تعمق در معنا را از شهروندان دریغ کرده بود، خوشبختانه در مدیریت جدید شهری در بر پاشنه دیگری چرخیده و رویکردها و سیاستها به سمت تبلیغات فرهنگی گردش معناداری پیدا کرده است.

حالا دیگر تبلیغ کتاب، فیلم، کنسرت و تئاتر، بزرگداشت مشاهیر پایتخت و گرامیداشت موفقیت های علمی و فرهنگی و ورزشی نه یک اتفاق نادر که پای ثابت تبلیغات شهری شده است.
حتی توجه به مناسبت‌های تقویمی در تبلیغات شهری هم دستخوش تغییر جدی شده. اگر تا چندی پیش همه سلیقه‌ای که در طراحی بیلبوردهای فرهنگی به خرج داده می‌شد عکسی از یک چهره یا قهرمان ملی در کنار تبریک سالروز ولادت یا تسلیت سالگرد درگذشت او بود، این روزها خلاقیت و نوآوری و ایده‌پردازی درست و دقیق به کار گرفته می‌شود. فی المثل، سال گذشته بود که دیالوگ‌های ماندگار سینمای دفاع مقدس برعرشه بیلبوردهای شهری نقش بست و کنجکاوی شهروندان را برانگیخت. دیالوگ‌هایی که هرکدام برای مردم، علی‌الخصوص دهه هفتادی‌ها و دهه شصتی‌ها، یادآور خاطرات و درس‌های بسیاری بود و به شدت با واکنش مثبت جوانان در شبکه های اجتماعی روبرو شد. امسال هم نمونه جالب دیگری را در تبلیغ دو فیلم «صیاد» و «موسی کلیم ‌الله» در سطح شهر تهران می‌بینیم.
اگر در سال‌های گذشته و به روال مرسوم، گرامیداشت روز ارتش در ۲۹ فروردین ماه خلاصه می‌شد در یک جمله خبری و کلیشه‌ای «روز ارتش مبارک» اما امسال سازمان زیباسازی شهر تهران با ایده‌ای متفاوت به استقبال این روز مهم رفته است. آنها روز ارتش را بهانه‌ای کرده‌اند برای ستایش یک قهرمان ملی و در عین حال دعوت به تماشای فیلمی درباره او. «صیاد» که چند روزی است در سینماهای کشور اکران شده برشی از زندگی سپهبد شهید علی صیاد شیرازی، یکی از برجسته‌ترین فرماندهان جنگ ایران است. و حالا شهروندان تهرانی که در خیابان های پایتخت در حال رفت و آمد هستند با شمایل قهرمانی روبرو می‌شوند که بخشی از تاریخ مقاومت این سرزمین با نام او گره خورده است.

تبلیغ فیلم «موسی کلیم ‌الله» هم که اقتباسی دقیق از متون قرآنی است و روایتی حماسی و پرشکوه از زندگی حضرت موسی (ع) ارائه می‌کند در واقع کمک به تقویت مفاهیم و ارزش‌های اسلامی در شهر با عنایت به سینمای دینی است.
ناگفته پیداست حفظ و تقویت ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی یکی از سیاست‌ها و ضوابطی است که در تبلیغات شهری باید مورد توجه قرار گیرد. اما این تبلیغات باید پیش از هر چیز حرف نو داشته باشد که به فرخی سیستانی، سخن نو آر که نو را حلاوتی دگرست. و این درست کاری است که در جریان تبلیغ دو فیلم «صیاد» و «موسی کلیم ‌الله» اتفاق افتاده است.
امیدواریم نهضت فرهنگی که در شهر اتفاق افتاده همچنان با قوت ادامه پیدا کند و مدیران شهری بیلبوردهای شهری را نه فقط یک سازه فلزی که رسانه‌ای تمام و کمال و اثربخش پیش روی مخاطب میلیونی ببینند و تلاش کنند با ایده‌های بکر، تصاویری ماندگار در حافظه شهروندان بگذارند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها