رقابت بزرگ شهاب حسینی، جواد عزتی، هادی حجازی‌فر و نوید محمدزاده | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۴ ساعت ۰۸:۱۷
صبا بازیگران موفق شبکه نمایش خانگی را بررسی می‌کند

رقابت بزرگ شهاب حسینی، جواد عزتی، هادی حجازی‌فر و نوید محمدزاده

در میان این چهار چهره شناخته شده در سینمای ایران، کدام بازیگر حضوری موفق در سریال‌های پلتفرمها داشته است؟

سعید قاضی نژاد/صبا، بررسی حضور چهار ستاره سینمای ایران در سریال‌های شبکه نمایش خانگی، از اولین مطالبی به شمار می‌رود که در سال جدید و تحریریه صبا به آن خواهیم پرداخت. از این پس در انتهای هفته، سریالهای شبکه نمایش خانگی مورد نقد و بررسی قرار خواهند گرفت. برای نخستین مطلب، سراغ چهار بازیگر شناخته‌شده سینمای ایران رفتیم.

 

شهاب حسینی

بازیگر شناخته‌شده سینمای ایران، با مجموعه‌ «شهرزاد» به نوعی آغازکننده چنین مسیری بود. حضور درخشان او در این مجموعه باعث شد تا دیگر بازیگران هم، تولیدات پلتفرم‌ها را جدی بگیرند. موج استقبالی که سریال «شهرزاد» آغازکننده آن بود، کاری کرد تا عملا ضلع سومی به وجود بیاید به نام سریال‌های موفق شبکه نمایش خانگی!

اگر «شهرزاد» را از بین آثار شهاب حسینی جدا کنیم، سه سریال «پوست شیر»، «گناه فرشته» و «آبان» از آخرین سریال‌های شهاب حسینی در بستر استریمها محسوب میشود.

به جز «پوست شیر» که موفق‌ترین و پربیننده‌ترین مجموعه میان این سه اثر بود، دو سریال دیگر آنچنان که باید نتوانست توقع مخاطبان را برآورده کند. حتی یا یک نگاه سختگیرانه می‌توان سریال «پوست شیر» را سریال هادی حجازی فر، بهزاد خلج و علیرضا کمالی دانست. بازی حجازی فر و طراحی شخصیت نعیم به گونه‌ای بود که در نهایت او در مرکز توجه قرار گرفت.

با این حال و در میان چهار سریال شهاب حسینی، او در مجموع بسیار موفق بوده و از دسته بازیگران موفق محصولات شبکه نمایش خانگی محسوب میشود.

نوید محمدزاده

اگر تعارف های معمول را کنار بگذاریم و گوشه چشمی هم به مبلغ دستمزدهای شایع شده پیرامون نوید محمدزاده بیندازیم، باید گفت او بازنده‌ی بزرگ سریال‌های نمایش خانگی دانست‌.

بجز «قورباغه» دو سریال بعدی او «آکتور» و «جنگل آسفالت» به هیچ‌وجه نتوانست توجهی را به خود جلب کند. در «قورباغه» هم آنچه بیش از همه جلب توجه کرد فیلمنامه و کارگردانی هومن سیدی بود. سریال با فضاسازی و فیلمنامه موفقش بود که توانست بینندگان نسل جوان‌تر را به سمت خود بکشاند.

دو سریال بعدی نوید محمدزاده بدون هیچ سروصدا و جلب توجهی آغاز شده و به پایان رسیدند. حتی با سریال «جنگل آسفالت» بود که زمزمه «بازی بد» نوید محمدزاده به گوش می‌رسید. بیان خام، دیالوگ گویی سرسری، نامفهوم بودن کلمات ( نه بخاطر تکنیک یا شخصیت پردازی، که بخاطر عدم هدایت درست) بازیگری او در بسیاری از سکانس های این سریال در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

بسیاری معتقدند موج توجه اولیه نسبت به نوید محمدزاده، باعث شده تا او به نوعی اشباع فکری و ذهنی برسد و دیگر از انرژی اولیه‌ای که برای کارهایش می‌گذاشت در آثار جدید خبری نباشد!

او را میتوان ستاره ناکام پلتفرم‌ها لقب داد!

هادی حجازی فر

حجازی فر نمونه و مثال کاملی است از سازوکار غلط سینمای ایران. بازیگری که فارغ‌التحصیل تئاتر بود و سالها در این عرصه هم بازی و هم کارگردانی فعالیت میکرد اما راه ورودش به سینما بسته بود. امثال هادی حجازی فرها در عرصه تئاتر ایران بسیارند. کسانی که وارد دهه چهارم عمر شده‌اند و سازوکار غلط سینمای ایران هنوز به آنها مجال دیده شدن نداده است. حجازی فر نشان داد که بازیگری نه به چهره زیبا و چشم رنگی، که به قدرت و تکنیک و صلابت وابسته است. او که با محمدحسین مهدویان و با فیلم «ایستاده در غبار» همه را به تحسین واداشت، در ادامه توانست این موفقیت‌ها را پله پله طی کند تا آن حضور و فیلم به شانس و اقبال تعبیر نشود.

حجازی فر با سریال «پوست شیر» برای عموم مردم شناخته شد. سریال یکی از موفق‌ترین آثار تولید شده توسط پلتفرم‌ها بود که موج استقبال گسترده‌ای را به خود دید. شخصیت نعیم مردی که پانزده سال زندان را تحمل کرده بود، چنان با اکت و رفتار و بازی حجازی فر درآمیخت که برای مردم پوست شیر یعنی هادی حجازی فر. با اینکه سریال بازیگران خوب دیگری مثل شهاب حسینی را هم در کنار خود داشت، آنکس که تبدیل به ستاره سریال شد، هادی حجازی فر بود.

سریال بعدی«داریوش» که ساخته خودش بود، روی موج توجه به پوست شیر، دیده شد، اما انگار هنوز بخشی از شخصیت نعیم در تنِ حجازی فر مانده بود.

«داریوش» آنچنان که باید توقع‌ها را برآورده نکرد.

جواد عزتی

عزتی نمونه و مثال کاملی است از این جمله که بازیگر باید توان بازی در هر نوع سبک و ژانری را داشته باشد.

یک کمدین بسیار موفق که وقتی تصمیم گرفت از شخصیت «بابا اتی» قهوه تلخ تبدیل به «مالک» سریال «زخم کاری» شود، آن‌را تحسین‌برانگیز انجام داد.

عزتی با چهار فصل سریال «زخم کاری» جنبه‌های دیگری از توانایی خود را به رخ کشید. آنقدر حضورش درخشان و رعب آور بود که بلافاصله همگی آن پیرمرد شیرین و فراموشکار قهوه تلخ، یا منصور مشنگ فیلم «هزار پا» را فراموش کردیم.

سریال در فصل اولش بخصوص، با جزئیاتی مثل سیگار کشیدن و فندک زدن‌های جواد عزتی( مالک) در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد.

هرچقدر هم که در فصلهای دوم تا انتها، روند داستانی با انتقاداتی همراه بود، اما بازی او برگ برنده سریال در تمام چهار فصل محسوب می‌شد. او این روزها با سریال «وحشی» ساخته هومن سیدی دوباره در مرکز توجه قرار گرفته است. بازی پخته و به اندازه‌ی او در همین اپیزود نخست نشان داد که با جواد عزتی متفاوتی سروکار خواهیم داشت.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


آخرین اخبار

پربازدیدها