نیره رضایی مطلق/ صبا؛ مرتضی کریمی با بیان اینکه دومین جشنواره عود نوازی در حالی در قشم برگزار شد که نوازندگان جوانی در آن حضور داشتند که آینده درخشانی را برای عود رقم خواهند زد افزود: سال گذشته شاهد حضور نوازندگانی از جنوب و هرمزگان بودیم و امسال خبری از نوازندگان جنوبی نبود درحالی که عود متعلق به جنوب است.
داور دومین جشنواره ملی عودنوازی توضیح داد: در این دوره نیز به مانند دوره اول نوازندگان با تنوع آثار و سبک، ما را شگفتزده کردند و امیدواریم این روند ادامه داشتهباشد. امسال شاهد نوازندگان نوجوان زیر ۱۴ سال بودیم و حتی چند نوازنده ۸ تا۹ سال هم داشتیم و این برای من جالب بود وقتی میدیدم یک نوجوان اینقدر خوب با ساز ارتباط برقرار کردهاست.
این مدرس عود خاطرنشان کرد: با برگزاری جشنواره عود میتوانیم این ساز را بیشتر به مردم کشورمان معرفی کنیم و هنرجویان و نوازندههای بیشتری را پرورش دهیم.
کریمی یادآور شد: بسیاری فکر میکنند عود یا بربط ساز عربی است و حتی اسمش را هم نمیدانستند در حالی که این ساز پیشینه طولانی در ادبیات و هنر ما دارد و در اشعار شاعران برجسته ایرانی همواره نام این ساز بردهشده که نشان از تعلق خاطر ایرانیان به عود دارد.
سرپرست گروه «بربط» هرمزگان گفت: عود در جنوب ایران خصوصا هرمزگان جایگاه ویژهای دارد و ساز خلوت و شادی و غم ماست. در اینجا از هر دو خانه یکی نوازنده عود است.
کریمی به خلاقیت جوانان علاقهمند به عود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نوازندگانی با این ساز ارتباط برقرار کردهاند که ذهن خلاق و جسوری دارند و نوآوری خاصی در سبک نوازندگی عود ایجاد کردهاند.
وی ادامه داد: در گذشته بسیاری از عودنوازان این ساز را بر مبنای تار و سه تار مینواختند اما امروز به دلیل پیشرفت فناوری و ارتباطی که نوازندگان ما با سایر نوازندگان ایرانی و خارجی دارند سلیقههای مختلفی در عود شکل گرفته که بسیار قابل اعتناست.
با افتخار عود ایرانی را نواختم
این نوازنده درخصوص عود ایرانی گفت: درحال حاضر فضا به نسبت سالهایی که ما نواختن این ساز را شروع کردیم بسیار متفاوت و بهتر شده است. جنوب ایران خاستگاه این ساز است و ازقدیم نوازندگان محلی نسل به نسل این ساز را حفظ کردهاند اما دراین چند سال اخیر جوانان رغبت بیشتری برای آموختن این ساز پیدا کردهاند و این ساز بیشتر معرفی شده و بسیاری از نوازندگان جوان ما طرفدار نوازندگان سوری،عراقی و… هستند که این تبادل میتواند به شناساندن ساز ما کمک کند. من در جشنوارههای موسیقی بینالمللی ۱۷ کشور شرکت کردم و در همه آنها با افتخار عود ایرانی را نواختم.
کریمی که در حال حاضر در حوزه موسیقی محلی و نواحی تحقیق و پژوهش میکند گفت: قرار است نتایج این پژوهشها در قالب کتاب به زودی منتشر شود. تلاش میکنم به عنوان پیشکسوت و به همراه گروه «بربط» هرمزگان در جشنوارههای مختلف موسیقی نواحی حضور پیدا کنم و این گونه موسیقی را معرفی کنم.
به داد موسیقی نواحی برسیم
وی درباره وضعیت موسیقی نواحی و لزوم تجه به سازهای محلی گفت: اگر به داد موسیقی نواحی نرسیم، این گونه موسیقی، به تدریج از بین میرود. خوشحالم که برای عود جشنواره تخصصی برگزار میشود. بیشک برگزاری جشنوارهها میتواند موسیقیهای نواحی و منطقهای ما را زنده نگهدارد.
عضو خانه موسیقی ایران گفت: من به اینده این نسل و علاقهمندیاش به موسیقی نواحی خوشبین هستم هر چند باید خیلی تلاش کرد تا به نقطه مطلوب رسید. اگر در فضای رسانهای مانند تلویزیون و یا فضای مجازی این ساز دیده و معرفی شود نسل جوان به سمت سازهای غربی و کلاسیک سوق پیدا نمیکند و موسیقی تولید میکند که با روح و روان شرقی او همخوان است.
کریمی که سال گذشته نیز داور نخستین جشنواره عودنوازی قشم بود، درباره تداوم برگزاری جشنوارهای برای این ساز موسیقی بیان کرد: ساز عود جزو قدیمیترین و اصیلترین سازهای ایرانی است. در دورهای این ساز به فراموشی رفت اما چند دهه است که جوانان احیاگر این ساز شدهاند. بسیاری در دنیا فکر میکنند که این ساز عربی است، چون این ساز در کشورهای عربی مثل عراق، عربستان، سوریه و لبنان طرفدار و مشتاق دارد، در صورتی که عود، ساز اصیل ایرانی است و از جنوب ایران به کشورهای عربی رفته و چون در آنجا به آن توجه شده، دیگران فکر میکنند که عود، ساز عربی است.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است