نیره رضایی مطلق/ صبا؛ سید امیررضا محمدی سید کلایی عودنواز مازندرانی با اجرای چند قطعه در دومین جشنواره عود نوازی حضور داشت. وی که از خانوادهای هنرمند و نوازنده در مازندران برخاسته اکنون به واسطه آموختن عود نزد استاد مرتضی کریمی ساکن جنوب ایران است.
محمدی با اشاره به علاقهمندیاش به موسیقی از کودکی گفت: موسیقی در خانواده ما به واسطه پدر و عمویم (استاد عزیز جمال محمدی) همیشه حضور داشته و من نیز از کودکی با موسیقی بزرگ شدم.
وی افزود: از ۵ سالگی نقاره مازندران(دوسرکتن) را شروع کردم که از سازهای سنتی مردم مازندران و از خانواده سازهای کوبهای است و همان زمان در جشنواره موسیقی مقام کسب کردم و از ده سالگی دوتار مازندران را دست گرفتم و در ۱۳ سالگی هم نزد پدرم جمال محمدی، اردشیر کامکار و شروین مهاجر کمانچه را آموختم.
این نوازنده جوان درخصوص علاقهمندیاش به عود اظهار کرد: از ۵ سال گذشته با دیدن نوازندگی اساتید عودنواز شیفته این ساز شدم و در مازندران آموزشهای ابتدایی این ساز را گذراندم.
محمدی که اکنون شاگرد استاد مرتضی کریمی است یادآور شد: برای اینکه نزد استاد کریمی بیایم خودم را به سطح قابل قبولی رساندم و اکنو سه سال است که در جنوب ایران مشغول فراگرفتن عود در محضر استاد کریمی هستم.
وی دلیل علاقهمندی اش به این ساز را در تفاوتش با دیگر سازهای سنتی دانست و گفت: عود ساز زهی مضرابی است که برخلاف دیگر سازهایی از این دست، پرده ندارد و تشخیص محل دقیق نتها بر عهده نوازنده است. همین موضوع برای نوازنده فضای گستردهای را فراهم کرده، دستهی بدون پرده آن، امکان اجرای فواصل ریزپردهای را برای نوازنده فراهم میکند.
این نوازنده یادآور شد: گستره وسیعی که این ساز در اختیار نوازنده قرار میدهد او را با صدایی دلنشین و روحافزا همراه میکند وبسیاری از نوازندگان عود به دلیل همین نوا و صدای ساز است که به آن علاقهمند میشوند.
محمدی که شنونده آثار عربی نیز است در این باره متذکرشد: آثار نوازندگان سوری، جده و امارات را دنبال میکنم از عبادی جوهر تا نصیر شمه، نزیه بوریش و عمر بشر را دوست دارم و لحجهها و قطعات مختلف آنها را دنبال میکنم.
وی که قطعات عربی را در این جشنواره نواخته دراین باره گفت: ۵ قطعه در این دوره از جشنواره نواختم.قطعه نقسیم بیاتی که مقام فولک موسیقی عربی است، یک پیش درآمد ضربی از استاد نصیر شمه، یک بداهه نوازی ضربی از نزیه بوریش و برای ادای دین به موسیقی مازندران هم قطعه زارا جان از موسیقی فولک کردستان و مازندران را نواختم.
این نوازنده که سال گذشته به عنوان بیننده در این جشنواره حضور داشت افزود: به توصیه استادم مرتضی کریمی در این دوره شرکت کردم و در کنار دوستانم شاهد آثار بینظیری از جوانان بودم و از نوازندگی آنها لذت بردم.
محمدی درباره ویژگی عود ایرانی گفت: یک نوازنده باید همه الحان و دستگاههای یک ساز را بداند. اگر ایرانی مینوازد باید ایرانی و خارجی گوش کند اما در نواختن باید تکنیک ایرانی را رعایت کنند و خود را با کسی که عربی و جنوبی مینوازد مقایسه کنند.
جشنواره ملی عودنوازی تا بیست و نهم فروردین ماه در جزیره قشم برپا خواهد بود.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است