به گزارش صبا، محمدرضا شفیعی -تهیهکننده فیلم «صیاد»- در مورد زمان اکران این فیلم گفت: ما قبل از جشنواره فیلم فجر با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اکران صیاد توافقاتی داشتیم، از ابتدا هم مبنا بر این بود که در ایام شهادت شهید صیاد شیرازی و هفته ارتش اکران فیلم «صیاد» محقق شود و خوشبختانه در موعد مقرر هم اکران شد.
وی ادامه داد: البته حضور فیلمهای اکران نوروزی بر روی پرده برای ما اتفاق خوبی نیست چون هنوز بخشی زیادی از سانسها موردنظر ما در اختیار فیلمهای اکران نوروزی است، البته از ابتدا این هفته کمکم سانسها پر مخاطب هم به ما داده شده است و امیدواریم با اتمام زمان اکران فیلمهای نوروزی سانسهای بیشتری به ما تعلق بگیرد.
تهیهکننده «صیاد» یادآور شد: ما امسال یک کار ویژهای در اکران کردیم و آن هم استفاده از ظرفیت اکران سیار همزمان با اکران عمومی در سینما است، برای این کار هم دلیل داشتیم زیرا جنس فیلمهایی همچون «صیاد» یا ژانر دفاع مقدسی و قهرمانپرور مخاطبان بیشتری در شهرستانها دارد که متاسفانه از داشتن سینما محروم هستند یا سالن کمی برای اکران فیلمها دارند.
شفیعی با بیان اینکه اکران سیار میتواند به دیده شدن فیلم «صیاد» کمک کند، تصریح کرد: توافق ما با دفاتر پخش هم این است که هر ده روز یکبار مخاطبان اکران سیار از نظر تعداد و میزان فروش به فروش سینمایی ما اضافه شوند. به عبارتی دیگر تعداد مخاطبان و میزان فروش ما در اکران سیار به آمار فروش فیلم اضافه خواهد شد.
وی افزود: در همین یک هفته اخیر در اکران سیار بیش از ۵۰۰ درخواست برای اکران فیلم ثبت شده است و خوشخبتانه هر روز هم به تعداد درخواستها افزوده میشود و تلاش ما بر این است که بتوانیم تمامی درخواستهای اکران سیار را اجرایی کنیم.
تهیهکننده «صیاد» در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا مخاطبان فیلمهای دفاعمقدسی ریزش داشته است یا نه؟ خاطرنشان کرد: به نظرم مخاطبان فیلمهای دفاع مقدسی کم نشده است و بنده به این موضوع اعتقاد ندارم، در حال حاضر ما دچار یک وسواس رسانهای هستیم به این معنا که مصرفکنندگان فیلمها و سریالها امروز میدانند کی و کجا چه فیلمی را ببینند.
شفیعی ابراز کرد: این وسواس رسانهای در مورد فیلمهای دفاعمقدسی بیشتر صدق میکند، اتفاقا فیلمهایی با موضوع قهرمانان ملی مخاطبان زیادی دارد اما یک مخاطب ترجیح میدهد فیلم را در سینما ببیند و یک مخاطب هم در نمایش خانگی. ضمن اینکه برخی مخاطبین میدانند که چنین فیلمهایی نهایتا در تلویزیون پخش میشود منتظر میمانند تا در تلویزیون ببینند.
وی بیان کرد: من این موضوع را در مورد فیلمهای متعددی تجربه کردم. وقتی ما فیلم «سر به مهر» را در سال ۸۹ با موضوع نماز ساختیم خیلی فیلم مورد استقبال قرار گرفت اما خیلیها در اکران عمومی فیلم را ندیدند و منتظر ماندند تا در تلویزیون ببینند.
تهیهکننده «صیاد» با بیان اینکه من حرف برخی همکاران خودم را در مورد فیلمهای دفاعمقدسی مبنی بر اینکه این فیلمها حکومتی است را قبول ندارم، گفت: فیلمهای دفاعمقدسی اتفاقا دیده میشود اما همان سلیقهی رسانهای در چگونگی دیده شدن آن تاثیر دارد. در واقع مخاطب تعیین میکند که فیلم را در کجا ببیند. فیلمهای کمدی و اجتماعی از این قاعده مستثنی هستند زیرا بسیاری از آنها در تلویزیون که اصلا پخش نمیشود و برخی از آنها هم ممکن است در نمایش خانگی با سانسور پخش شود. بنابراین ژانر دفاعمقدس همچنان مخاطب دارد اما برای مردم تنها کیفیت و محتوا اثر مهم است.
شفیعی در خصوص اکران آنلاین «صیاد» هم اظهار کرد: طبق برنامهریزی ما در هفته سوم اکران عمومی و سیار به اکران آنلاین میرویم. برای این کار هم دلیل داریم، به هرحال هر فیلمی مخاطب خاص خودش را دارد و بسیاری از مخاطبان منتظر تماشای این فیلم در نمایش خانگی هستند و براساس برآورده ما بیشتر از یک تاریخی نمیتوان مخاطب را در انتظار تماشای فیلم نگه داشت چون ممکن است دیگر فیلم را فراموش کند.
وی در مورد چرایی انتخاب حساسترین برهه زندگی شهید صیاد در ارتش توضیح داد: این شهید چند برهه تاریخی در زندگی نظامی خود دارد که یکی از آنها قبل از جنگ و مسائل کردستان و سپس شرایط جنگی و در نهایت انتخابش به عنوان فرمانده ارتش است. ما زمانی از فعالیت این شهید در ارتش را انتخاب کردیم که فراز و نشیبهای زیادی در زندگی ایشان اتفاق میافتد، در واقع از ترفیع درجه به سرهنگی تا منفک شدن ایشان از ارتش در بحران جنگ و درگیری با بنیصدر و نهایتا حکم امام راحل برای فرماندهی ارتش است.
تهیهکننده «صیاد» تاکید کرد: جدای از انتخاب برههای از زندگی شهید صیاد که فراز و نشیبهای زیادی در زندگی ایشان اتفاق میافتد ما تلاش داشتیم به بخشی از زندگی این شهید بپردازیم که متناسب با اتفاقات امروز جامعه باشد. امروز رییس جمهور ما بر روی موضوع وفاق ملی و وحدت تاکید بسیار زیادی دارند و معتقدند با وجود همه جریانهای سیاسی و تفکرات متفاوت نهایتا وحدت است که مشکلات کشور را حل میکند.
شفیعی ادامه داد: در فیلم «صیاد» ما برههای را انتخاب کردیم که پرچم وحدت به دست شهید صیاد شیرازی داده میشود، در حال حاضر اگر همین پرچم به دست کسی داده شود ممکن است با چالش روبه رو شود و دلیل انتخاب ما از این برهه زندگی شهید صیاد زدن حرف روز بود.
وی افزود: شهید صیاد زمانی پرچم وحدت بین نیروهای نظامی را در دست گرفت که کشور جدای از ارتش، نیروهایی همچون سپاه، ژاندارمری و بسیج را در کنار هم داشت و ایشان باید وحدت بین همه این نیروها را برقرار میکرد که قطعا کار سختی بوده است.
نشراول: ایسنا
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است