عرفان بیگی/صبا؛ تاریخی که برای عرضه یک پلتفرم جدید گیمینگ کمی غیرمعمول به نظر میرسد. در حالی که پلیاستیشن و ایکسباکس معمولاً سیستمهای خود را نزدیک به فصل تعطیلات پاییز و زمستان عرضه میکنند، نینتندو همیشه رویکرد خاص خود را دنبال کرده است. در مصاحبهای با NPR به نقل از Nintendo Everything ،داگ بوزر رئیس نینتندو آمریکا، درباره این بازه زمانی تابستانی و روند مرسوم عرضه کنسولها در صنعت بازی توضیح داد. هرچند این زمانبندی در نگاه اول عجیب به نظر میرسد، بوزر میگوید ماهیت قابل حمل سوییچ ۲ باعث شده که تابستان انتخاب مناسبی برای عرضه باشد، زیرا بازیکنان میتوانند هنگام سفر نیز از آن استفاده کنند.
بوزر در این باره گفت:
«ما دوست داریم اینطور فکر کنیم که سال، یک سال کامل است و هیچ بازه زمانی مشخصی وجود ندارد که حتماً باید در آن بازی یا سختافزار جدیدی عرضه شود. وقتی به بازیهایی که آماده عرضه همراه سختافزار بودند نگاه کردیم، فکر کردیم ژوئن زمانبندی بسیار خوبی است. این شروع فصل تابستان است و طبیعتاً با نینتندو سوییچ ۲، شما دستگاهی دارید که هم در خانه میتوانید به صورت داک شده از آن استفاده کنید و هم میتوانید آن را از داک خارج کرده و با خود همراه ببرید. بنابراین، این کنسول کاملاً مناسب سفرهای تابستانی است.»
در این چارچوب، عرضه یک سیستم قابل حمل در ماه ژوئن منطقی به نظر میرسد. همچنین باید اشاره کرد که این کار برای نینتندو بیسابقه نیست؛ در سال ۲۰۰۱ نیز این شرکت کنسول گیمبوی ادونس را در ماه ژوئن در آمریکای شمالی و اروپا عرضه کرد. عرضه خارج از فصل تعطیلات همچنین درباره سوییچ اصلی نیز صدق میکند که در مارس ۲۰۱۷ به صورت جهانی روانه بازار شد؛ اقدامی که برای نینتندو بسیار موفقیتآمیز بود و به این شرکت اجازه داد تا پیش از اولین فصل تعطیلات بزرگ خود، موجودی قابل قبولی از کنسول فراهم کند و مجموعهای از بازیهای انحصاری بسازد.
اگر عرضه سوییچ ۲ موفقیتآمیز باشد، میتواند باعث شود سایر شرکتها نیز در استراتژیهای زمانی عرضه خود بازنگری کنند. همانطور که بوزر اشاره میکند، سال کاملاً باز است و هیچ دلیلی وجود ندارد که کنسولی فقط به این دلیل که در گذشته اینگونه بوده، حتماً باید در ماه یا فصل خاصی عرضه شود. به علاوه، عرضه خارج از فصل تعطیلات میتواند از رقابت شدید برای هزینههای مصرفکنندگان در آن بازه زمانی پرهیز کند.
باید صبر کنیم و ببینیم که عرضه در ماه ژوئن چه نتیجهای برای نینتندو خواهد داشت. اما تا اینجا تقاضا برای سوییچ ۲ بسیار بالا به نظر میرسد. چند روز پیش، شونتارو فوروکاوا، رئیس نینتندو، اعلام کرد که بیش از ۲.۲ میلیون نفر تنها در ژاپن از طریق My Nintendo برای پیشخرید این کنسول ثبتنام کردهاند؛ آماری که از انتظارات فراتر رفته و بیشتر از موجودی اولیه شرکت است. پیشفروشها در آمریکا و کانادا نیز آغاز شده و خردهفروشانی مانند Target، GameStop و Walmart موجودی خود را به سرعت به فروش رساندهاند.