به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره فیلم ۱۰۰، کارگاه تخصصی فیلمسازی و تجربهنگاری با تدریس رامبد جوان فیلمساز و بازیگر سینما در حاشیه چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ برگزار شد. جوان در این کارگاه با اشاره به موضوع یک کتاب درباره مذاکره کردن گفت: بلد بودن مذاکره این است که ایده در ذهن شکل میگیرد، مسیرش آغاز میشود، ایده جهت پیدا میکند، ما باید آن را چکشکاری کنیم، این را به دیگران منتقل کنیم و بعد به ساختار مضمونی بهتری تبدیل شده و ایده بهتر میشود.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین ویژگیهای کارگردان این است که بلد باشد ذهنش را به دیگران منتقل کند. کارگردانان و مدیران بسیاری داریم که از ارائه آن به دیگران عاجز میشوند و کارگردانهایی هم داریم که بلد هستند این موضوع را مدیریت میکنند و ایده را به دیگران منتقل کنند و موفق میشوند.
بازیگر و کارگردان سینما ادامه داد: در این ۳۵ سالی که کار سینما کردهام فهمیدهام که چقدر گفتوگو کردن و انتقال ایده به دیگران اهمیت دارد. در اصول مذاکره میگویند هرگز چیزی که به شما گفته میشود را نپذیرید و مذاکره را به سمتی که خودتان میخواهید ببرید ولی اول باید به چیزی که خودتان میخواهید مطمئن باشید. باید خواسته داشته باشیم و به آن خواسته اطمینان داشته باشیم تا بتوانیم به آن برسیم. گاهی فکر میکنیم که چیزی را میخواهیم به تصویر بکشیم اما برای دیگران اصلا موضوعیتی ندارد و اینجاست که تکلیف فیلمساز روشن میشود.
جوان ادامه داد: در فیلمسازی یا یک مسئله داریم که میخواهیم آن را به تصویر بکشیم یا قصه جالبی داریم که میخواهیم آن را روایت کنیم. وقتی صاحب اثر هستیم آنقدر آن قصه یا دغدغه برایمان مهم است که ما را به بیان آن وادار میکند. وقتی وارد عمل میشویم باید بلد باشیم چطور آن را به تصویر بکشیم و به دیگران منتقل کنیم.
فیلمساز سینما و تلویزیون افزود: اگر حالا میخواستم فیلم اولم را بسازم حتما بهتر میساختم ولی حتما برای آن موقع بهترین بوده است و هیچ وقت از مسیرم پشیمان نمیشوم.
جوان گفت: من از صبح تا شب احساس خوشبختی میکنم که در حرفه سینما هستم و این انتهای براورده شدن چیزی در این دنیا برای من است. بعد از اینهمه سال فیلم دیدن و فیلم ساختن وقتی وارد سینما میشوم ضربان قلب میگیرم وقتی فیلم خودم را میخواهم ببینم ضربان قلبم روی هزار میرود. این از روی عشق و هیجان من به این حرفه است و هیچ چیز بهتر از این نیست که فیلم خودتان را روی پرده ببینید.
این فیلمساز سینما ادامه داد: به عنوان کارگردان اگر فیلم بلندی بسازید که موفق نشود فاتحه شما خوانده است و دیگر نمیتوانید فیلم بسازید چون هم هزینهها بسیار گران شده، هم مناسباتش تغییر کرده و به راحتی نمیشود برای آن سرمایه جذب کرد و هم سابقه کاری کارگردان را خراب میکند. نمیگویم فیلم نسازید ولی فیلم بلند بیرحمی و جدیت عجیبی دارد. در فیلم کوتاه با هزینه بسیار کم فیلم میسازی و اگر نگرفت و بازگشت هزینه هم نداشت کسی خردهای به تو نمیگیرد اما در فیلم بلند اینطور نیست.
جوان به فیلمسازان جوان توصیه کرد: تدوینگر را وارد فیلمسازی کنید چون با او میتوانید ساختار محکمتری بسازید و خودتان هم میتوانید به این نتیجه برسید که آیا بخشی از تولیدها نیاز است یا نه. وقتی در پیش تولید فیلم خود را بسازید و با عوامل تولید به خصوص تدوینگر چکشکاری صورت گرفته باشد بخشی از هزینهها هم صرفه جویی میشود.
وی خطاب به فیلمسازان جوان شرکتکننده در این کارگاه گفت: علت اینکه اینجا هستم این است که شما را بشناسم، به شما وصل شوم و بدانم به عنوان نسل بعد سینما به چه چیزهایی فکر میکنید. از جوانان و نسل جوان استقبال میکنم و گواه این موضوع تعدد جوانانی است که در کارها و تیمهایم حضور داشتهاند. برای همین هدف در ۸ فصل خندوانه بیش از ۳۰۰ نیروی جوان را جذب کردیم و سعی کردیم در پرورش و رشد به آنها کمک کنیم.
گفتنی است کارگاههای آموزشی چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم۱۰۰ با حضور محمدحسین مهدویان و مهدی جعفری از ساعت ۱۶ روزهای ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار میشود.