به گزارش صبا او که دوشنبه این هفته عضویت افتخاری «بنیاد فیلم بریتانیا» (BFI) را دریافت میکند، به یاد آورده است که چگونه کیدمن را برای فیلم «چشمان کاملاً بسته» به استنلی کوبریک پیشنهاد کرده چون «او به روشنی بازیگر بسیار خوبی است.»
کروز جایزهای را دریافت میکند که پیش از او غولهایی چون «دیوید لی»، «بتی دیویس»، «آکیرا کوروساوا» و «کریستفر نولان» دریافت کردهاند. او قرار است یکشنبه شب در یک جلسه پرسش و پاسخ در لندن حضور پیدا کند پیش از آنکه ۱۴ مه برای اکران «مأموریت غیرممکن ۸» (Mission: Impossible – The Final Reckoning) به کن سفر کند.
او درباره همکاری با کوبریک میگوید: «تجربه خیلی خوبی بود. برای ساختن آن فیلم بسیار هیجانزده بودم. فیلمهای استنلی را خیلی خوب میشناختم و به واسطه سیدنی پولاک به او معرفی شدم. استنلی با سیدنی تماس گرفت چون میخواست فیلمی بسازد. برای من فکس ارسال کرد. به خانه او رفتم و در حیات پشتیاش فرود آمدم. یک روز قبل فیلمنامه را خوانده بودم و یک روز در موردش حرف زدیم. همه فیلمهایش را میشناختم. درباره او با اسکورسیزی و سیدنی پولاک حرف زده بودم… میدانستم چه ساخته و چگونه فیلم میسازد. سپس فقط با یکدیگر آشنا شدیم. و آن وقت بود که نیکول را برای نقش [آلیس] پیشنهاد کردم. چون به روشنی بازیگری بسیار خوبی است.»
کروز ادامه میدهد: «میدانستم که فیلمبرداری طولانی خواهد شد. میگفت: «نه، نه، ظرف سه یا چهار ماه تمام میشود.» میگفتم: «استنلی، ببین، من در خدمت تو هستم. هر اندازه طول بکشد این فیلم را میسازیم…» به نظر من فیلم خیلی جالبی بود، و میخواستم آن را تجربه کنم. وقتی فیلم میسازم، تحقیقات زیادی در مورد جزئیاتش میکنم و پیش از آنکه متعهد شوم زمان زیادی صرف میکنم تا درک کنم که چه میخواهند و آنها من را درک کنند و بدانیم که چطور باید همکاری کنیم و اثری ویژه بسازیم.»
او اضافه میکند: «تجربه خیلی منحصربهفردی بود – عوامل زیادی نداشت. تابستان آمدیم و شروع کردیم به فیلمبرداری آزمایشی… فیلمنامه فقط یک ایده بود. دائماً صحنهها را بازنویسی و ضبط میکردیم و بعد آنها را دوباره فیلمبرداری میکردیم تا لحن فیلم را پیدا کنیم.»
کروز در بخش دیگری از مصاحبه میگوید «وال کیلمر» در ابتدا تمایلی نداشته در «تاپ گان» نقش مکمل را بازی کند: «او در ابتدا نمیخواست در این فیلم بازی کند، میگفت: «نمیخواهم نقش مکمل باشم، میخواهم ستاره فیلمها باشم.» با ایجنت او تماس گرفتم، و تونی اسکات او را تعقیب کرد تا در یک آسانسور به او رسید، و گفت: «خواهش میکنم وال، خواهش میکنم.»»
کروز میگوید صحنههای مشترک خود با کیلمر فقید را هنوز به خاطر میآورد: «لذت میبرم از اینکه در زمان فیلمبرداری صحنهای به جایی متفاوت میرود. اگر «تاپ گان» را دیده باشید میدانید که او شاید ده دقیقه دیده میشود. این تأثیر چنین هنرمندی است.»