ماجرای هزاران مصاحبه برای دونقطه‌ای شدن | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۲۳
در آیین تجلیل از عوامل برنامه تلویزیون «دو نقطه» مطرح شد؛

ماجرای هزاران مصاحبه برای دونقطه‌ای شدن  

آیین تجلیل از عوامل برنامه تلویزیون «دو نقطه» عصر شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه با حضور رئیس حوزه هنری و  مدیر شبکه دو سیما در خانه عکاسان حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در این برنامه بعد از قرائت قرآن و پخش سرود ملی، بسته‌ رسانه‌ای از منتخب برنامه «دو نقطه» به نمایش درآمد.

«دو نقطه»؛ رعایت شأن زبان فارسی و جذابیت توأمان

میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: برنامه «دو نقطه» باب گفت‌وگو را پیرامون ساخت برنامه جدی درباره شعر و زبان فارسی باز کرد. ما مدت‌هاست در ادبیات فارسی این پایگاه را داشتیم و در یکی دو سال توانستیم با برنامه‌های وزینی چون «دو نقطه» و «سرزمین شعر» برنامه‌سازی با این محوریت را در سطح بالا و جذب مخاطبان خاص و عام توأمان داشته باشیم.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری عنوان کرد: ما نیاز به برنامه‌ای با محوریت پاسداشت زبان فارسی داشتیم که ارزش و جایگاه زبان فارسی را به عنوان رکن هویتی ما را جا بیاندازد و «دو نقطه» برنامه‌ای است که توانست با شأن زبان فارسی را رعایت کند و علاوه بر مخاطبان نوجوان (که مخاطبان هدف این برنامه هستند) سایر اقشار در هر رده سنی جذب کند.

این شاعرعنوان کرد: بحث قومگرایی؛ توجه به قوم‌های مختلف با تنوع لهجه‌های فارسی ویژگی دیگری است که در «دو نقطه» وجود دارد و بسیار دوست‌داشتنی است.

نقطه اول شروع را با یک کاربلد

در ادامه برنامه ناصر فیض مدیر دفتر پاسداشت زبان و ادبیات فارسی طی سخنانی با بیان اینکه در کشور ما هوشمند بودن یک ویژگی برجسته است، گفت: من در گذشته در برنامه‌های مختلفی با امیر خرمشاهی همکاری داشتم، اما هیچ‌وقت چنین جمع متناسب و منسجمی مانند گروه برنامه ساز «دو نقطه» ندیدیم.

وی ادامه داد: در ساخت این برنامه نقطه اول شروع را یک کاربلد انجام داد و تراز این برنامه بدون تردید خیلی بالاتر از سایر برنامه‌های اخیر تلویزیون است و مطمئنم در سری بعدی برای این برنامه اتفاق خاصی می‌افتد و شگفت‌آور خواهد بود.

فیض تاکید کرد: عوامل این برنامه یکی از فرهیخته‌ترین جمع‌های برنامه‌سازی هستند و به سهم خودم خیلی خوشحالم با چنین گروهی آشنا شدم که آدم را به رسانه ملی امیدوار می‌کنند و به نظرم این جور آدم‌ها می‌توانند رسانه ملی را نجات دهند.

جغرافیای «دو نقطه» را در ایران خلاصه نکنید

 امیر خرمشاهی؛ تهیه کننده تلویزیون که یکی دیگر از سخنرانان این برنامه بود، گفت: به نظرم مجید ظریف و عوامل این برنامه، مسیری را طی کردند و این تدبیر خدا بود که به نقطه‌ای برسند که «دو نقطه» را بسازند.

وی ادامه داد: مجید ظریف، وقتی من را دعوت به پشت صحنه دو نقطه دعوت کرد، دیدم عوامل برنامه، متعهدانه و عاشقانه و بچه‌های مردم را در این برنامه جمع کردند. من وقتی آمار و ارقام را می‌شنوم به عنوان یک تهیه‌کننده شگفت‌زده می‌شویم، این برنامه چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر ورودی ثبت‌نام داشته است و عوامل برنامه بیش از ۱۰ تا ۲۰ هزار کیلومتر پیمایش داشته و شهر به شهر رفته‌اند تا بچه‌های شرکت‌کننده را انتخاب کنند، پس اجازه ندهیم این تیم، از پیچیدگی مالی -اداری خسته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ادبیات در رسانه واقعا رها شده است و «دو نقطه» کار بسیار دلنشینی است و بین خواص و عموم مردم جایگاه خود را پیدا کرده است.

خرمشاهی با مخاطب قرار دادن مجید ظریف عنوان کرد: خواهش من این است که پای سلبریتی‌ها را به برنامه‌ باز نکند، چون برنامه‌ات خراب می‌شود، اگر بچه‌ها را از اقصی نقاط کشور به برنامه می‌آوردید معلم‌هایشان را هم همراه آن بیاورید و زلف خود را با جامعه فرهنگی و هنری کشور گره بزنید. در طراحی نوین سری جدید برنامه، دلتان را به دریا بزنید از جامعه معلمان، شعرا و نویسندگان استفاده کنید، همچنین جغرافیای این برنامه را به جغرافیای ایران خلاصه نکنید، چراکه فارس زبانی در جای جای دنیا گسترده‌اند.

علیرضا  گرانمایه سردبیر برنامه «دو نقطه»،‌ گفت: مسیری که ما طی کردیم شبیه دو امدادی بود و سابقه آن خیلی بیشتر از دو سال است. ما برای خودمان قیدهایی تعیین کردیم از جمله اینکه این برنامه نباید به سمت مشاعره و تخصصی شدن برود و مخاطب نباید احساس کند که ما عده‌ای نوجوان نخبه را دور هم جمع کردیم و برنامه ساختیم.‌

وی توضیح داد: ما برای انتخاب شرکت‌کننده‌ها چند هزار مصاحبه انجام دادیم وما با مجید گلستانه دوباره ودیدئوی مصاحبه را دیدیم تا افراد مناسب را برای برنامه انتخاب کنیم. در ضمن طراحی بازی‌ها را چندباره انجام می‌دادیم.

گرانمایه در ادامه اظهار کرد: ما قبل از «دو نقطه» فقط نشان داده بودیم که نوجوان ایرانی برای پرسپولیس و استقلال و رئال مادرید و بارسا لونا، فریاد و هورا می‌کشید و ما ندیده بودیم نوجوانی برای املای یک کلمه گریه کند و اصرار کند من گلستان خواندن بلدم. در برنامه دغدغه بچه ها خواندن حافظ و گلستان بود.

در این برنامه حامد بامروت مدیر شبکه دو سیما با بیان اینکه ضبط برنامه «دونقطه» با سختی‌های فراوان اما موفق به پایان رسید، گفت: اعتماد به جذابیت ذاتی زبان فارسی مهم‌ترین دلیل موفقیت این برنامه بود.

وی عنوان کرد: ما نخواستیم صرفاً یک برنامه تلویزیونی بسازیم، بلکه تلاش کردیم باری از دوش زبان رسانه‌ای فارسی برداریم و آن را در میان مردم جاری کنیم و در واقع «دو نقطه» بیشتر از این که یک برنامه ۶۰ و چند قسمتی باشد یک عملیات رسانه‌ای است.

در بخش دیگری از این برنامه، نیما کرمی مجری برنامه «دو نقطه» با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: سه سال پیش از رسانه دلگیر شده بودم، اما وقتی پیشنهاد حضور در «دو نقطه» مطرح شد، احساس کردم چنین فرصتی را نباید از دست داد. این برنامه انرژی ۲۵ ساله می‌خواست و من سعی کردم همه توانم را بگذارم.

مهدی صالحی، عضو شورای علمی نیز عنوان کرد: با برنامه «دو نقطه» زبان فارسی از سطح نخبگانی به سطح عمومی آورده شد؛ همان‌طور که شاهنامه فردوسی هزار سال فرهنگ‌سازی کرد، این برنامه هم توانست زبان را در دل مردم زنده کند.

علیرضا قزوه شاعر حاضر در این نشست ضمن اشاره به موفقیت‌های برنامه گفت: ما سعادت داشتیم که از نزدیک فضای برنامه «دو نقطه» را مشاهده کنیم. اجرای آقای کرمی بسیار خوب بود و کار تیمی در این برنامه به‌ خوبی انجام شده است. در کنار نمایندگان متخصص ادبیات فارسی و افراد خوش‌فکر، در این نشست من نیز طرح‌هایی را برای بهبود برنامه مطرح کردم.

وی همچنین بر لزوم توجه به نکات جدید در فصل‌های بعدی برنامه تأکید کرد و افزود: در فصل بعدی این برنامه، باید به نکات تازه‌تری بپردازیم و ایده‌های جدید را بررسی کنیم. امیدوارم این برنامه در آینده جذابیت و گیرایی بیشتری برای مخاطبان داشته باشد.

جدی‌ترین میز نخبگانی ما، ادبیات است

در بخش دیگری از برنامه علی محمد مؤدب؛ دیگر شاعر حاضر در آیین تجلیل از عوامل برنامه تلویزیون «دو نقطه» اظهار کرد: برنامه «دو نقطه» دیدنی بود. معمولاً برنامه‌های تلویزیونی صرفاً از تلویزیون پخش می‌شوند، اما در اینجا یک گروه حرفه‌ای و متفکر جمع شده و این برنامه را به‌عنوان یک رسانه تاثیرگذار طراحی کردند. این برنامه یک شروع بسیار خوب است و کاری که دیدم، ظرفیت بالایی دارد.

وی در ادامه افزود: گم‌شده بزرگ ما شعر و ادبیات فارسی است. بزرگ‌ترین و جدی‌ترین میز نخبگانی ما، ادبیات است. مهم‌ترین جایی که فرهنگ ایرانی می‌تواند حفظ شود، از طریق ادبیات است.

مؤدب همچنین با مقایسه فرهنگ ایران و برزیل، از ضعف توجه به ادبیات در نظام آموزش و پرورش ایران گفت: در برزیل، اگر از هر کودکی بپرسید که در آینده می‌خواهد چه کاره شود، می‌گوید فوتبالیست. اما آیا در ایران، که کشور شعر و ادب است، اگر از کودکان این سوال را بپرسید، آیا جواب می‌دهند، شاعر یا ادیب؟ نظام آموزشی ما مسئولیت بزرگی در قبال این موضوع دارد.

در ادامه برنامه، داود امیریان، نویسنده ضمن تقدیر از کیفیت تیم تولید برنامه «دونقطه»، گفت: من به برنامه‌های زیادی رفته‌ام، اما اینجا همه حرفه‌ای بودند و جایگاه خود را می‌دانستند. برخلاف بسیاری از برنامه‌های ادبی که فقط با چند استاد و نویسنده پر می‌شوند، «دونقطه» نگاهی متفاوت و گسترده‌تر داشت.

مجید ظریف تهیه کننده برنامه «دو نقطه» نیز گفت: ما هیچ‌کدام از ابتدا متخصص نبودیم و بیشتر با تجربه پیش رفتیم و ناصر فیض در این مسیر ما را پشتیبانی کرد.

وی ادامه داد: ما در مسیر ساخت این برنامه چالش‌های زیادی داشتیم و نمی‌دانستیم آیا این کار ممکن است یا نه، اما بعدها فهمیدیم که ترویج زبان فارسی برای ما جدی است.

این تهیه کننده در پایان گفت: زبان فارسی زبان اسلام است و باید از آن حمایت کنیم تا در عرصه‌های مختلف فرهنگی رشد کند.

در پایان این برنامه محمد مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی عنوان کرد: زبان و ادبیات فارسی شاید جزو معدود ابزارهای ما برای حرکت عمومی در سطح ملی باشد. این زبان، ابزار گفت‌وگو و پیوند مردم با یکدیگر است. باید زبان فارسی شمع محافل ما ایرانی‌ها شود.

وی همچنین به اهمیت تلفیق ادبیات فارسی با قالب‌های جدید رسانه‌ای مانند بازی‌های تلویزیونی اشاره کرد و افزود: در «دو نقطه» تلاش کردیم تلفیق مناسبی میان ادبیات فارسی و بازی ایجاد کنیم. این تلفیق نه‌تنها به ترویج فرهنگ کمک می‌کند، بلکه فرصتی برای آموزش و ایجاد هم‌گرایی در جامعه فراهم می‌آورد.

ریئس حوزه هنری در ادامه به ویژگی‌های خاص برنامه اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌هایی که «دو نقطه» را جذاب‌تر می‌کند، طراحی عمیق و فکرشده‌ای است که برای این تلفیق انجام شده است. این برنامه نه‌فقط یک برنامه تلویزیونی، بلکه یک حرکت فرهنگی است که باید از آن حمایت کرد.

دادمان بر لزوم گسترش برنامه‌های فرهنگی مشابه «دونقطه» تأکید کرد و گفت: اگرچه «دو نقطه» در قدم اول خود قرار دارد، ولی پتانسیل این را دارد که به محور اصلی تولید برنامه‌های فرهنگی در تلویزیون تبدیل شود.

وی در پایان از همکاری با تیم تولید برنامه «دو نقطه» و شبکه دو قدردانی کرد و افزود: ما هنوز راه زیادی داریم، اما قدم اول را برداشته‌ایم. امیدوارم این برنامه به‌عنوان نقطه شروع، مسیر جدیدی را در تلویزیون ایران باز کند و فضای عمومی کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین اخبار

پربازدیدها