به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی موسسه سینماشهر، همزمان با فرا رسیدن ایام سوم و چهارم خرداد، مصادف با سالروز آزادی خرمشهر و روز مقاومت، آیین بزرگداشت احمدرضا درویش کارگردان و جهانگیر میرشکاری صدابردار پیشکسوت سینمای ایران همراه با اکران نسخه مرمت شده فیلم «سرزمین خورشید» توسط فیلمخانه ملی ایران در موسسه سینماشهر برگزار شد.
در این مراسم که همراه با پخش فیلم «سرزمین خورشید» از آثار ماندگار سینمایی با موضوع خرمشهر و مقاومت صورت گرفت محمدرضا مقدسیان منتقد و کارشناس سینما با اشاره به گفتمان هویتی و ملی گفت: هر آنچه تخت عنوان هویت، ملیت و فرهنگ خود میشناسیم، تحت تاثیر دلاوریهای رزمندگان و شهدای دوران دفاع مقدس بوده است و یکی از ملزومات درس گرفتن از تجربیات گذشتگان و قدردان بودن در قبال آنها این است که همواره حواسمان معطوف به بزرگان باشد و صرفا در جهت یادآوری تقویم به سراغ آنها نرویم، بلکه تلاش کنیم تا در هر شرایطی از این عزیزان درسهایی را بیاموزیم.
رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه فیلم «سرزمین خورشید» اظهار داشت: فیلم «سرزمین خورشید» از جمله آثاری است که پس از گذشت سی سال از زمان ساخت، همچنان در ذهن و خاطره سینما دوستان حک شده است. به عقیده من لحظاتی در تاریخ کشور وجود دارد که باعث شده تا یک ملت معنا پیدا کند. به نظر میرسد بازترین نمود آن در تاریخ معاصر، مربوط به روز سوم خرداد است.
رئیس سازمان سینمایی همچنین با توجه به اهمیت کار احمدرضا درویش در ساخت فیلم «سرزمین خورشید» افزود: اینکه بتوان از یک حس مشترک به روح واحد دست پیدا کرد، امری نیست که به صورت دائمی رخ دهد، بلکه لحظاتی از تاریخ وجود دارد که پیشینه فرهنگی و شناسنامه یک ملت را یادآوری میکند. به طور حتم سوم خرداد دارای این قابلیت بوده و یادآوری آن اصلا کار آسانی نیست. اهمیت کار احمدرضا درویش در این است که حافظهای را علیه فراموشی به ثبت میرساند. فراموش نکردن اینکه که هستیم و در کجا زیست می کنیم و همچنین تعهد ما نسبت به این خاک، امر بسیار مهمی است.
در ادامه برنامه حبیب ایل بیگی مدیرعامل موسسه سینماشهر نیز با اشاره به ویژگیهای آثار احمدرضا درویش و جهانگیر میرشکاری در حوزه سینمای دفاع مقدس، اظهار کرد: آقای درویش در زمان جنگ به خصوص در روزهای منتهی به آزاد سازی خرمشهر به عنوان یک رزمنده خاطرات بسیار زیادی را از عملیات بیت المقدس دارند، خاطراتی که امروز میتواند برای مجموعه همکاران ما که عموما نسل جوان و جدیدی هستند که دوران دفاع مقدس را درک نکردند مفید بوده و بیانشان از زبان یک فیلمساز مثمر ثمر باشد. به هر حال نباید فراموش کرد که چه بر سر فرهنگ و تاریخ این سرزمین گذشته است و آرامش کنونی را وامدار جانفشانی و رشادتهای چه افرادی هستیم. البته امروز فرصت را مغتنم شمردیم تا از جهانگیر میرشکاری که یکی از مهمترین و ماندگاترین صدابران سینمای ایران هستند و آثار درخشانی را در سینما به خصوص در سینمای دفاع مقدس برای نسل های آینده به یادگار گداشتند نیز تقدیر و تجلیل شود.
در ادامه احمدرضا درویش با اشاره به چگونگی ساخت فیلم «کیمیا» با موضوع خرمشهر گفت: پرویز یشایایی یکی از بزرگترین تهیه کننده های سینمای ایران است و فیلمهای مهمی را تهیه کرده که در تاریخ این سینما ماندگار خواهد بود. زمانی که من ۳۰ ساله بودم، ایشان از من دعوت کردند و گفتند نسبت به دوران جنگ احساس دین میکنند. او فیلمهای قبلی من را دیده بود و به همین دلیل من را برای ساخت اثری درباره دوران دفاع مقدس انتخاب کرد. همین موضوع باعث شد تا فیلم «کیمیا» ساخته شود.
درویش ادامه داد: البته این فیلم با سختیهای بسیاری به سرانجام رسید. برای مثال دست خسرو شکیبایی در روزهای اول فیلمبرداری دچار شکستی شد و همین موضوع باعث شد تا زمان فیلمبرداری طولانی شود. بعدها به این ایده رسیدیم که او با دست شکسته از اسارت بازگردد و شکیبایی نیز از این ایده بسیار استقبال کرد.
کارگردان «متولد ماه مهر» درباره شروع فعالیتهای سینمایی خود گفت: من «آخرین پرواز» را به عنوان فیلم اول خود در ۲۵ سالگی کارگردانی کردم. آن زمان به دلیل شیوه فیلمبرداری آنالوگ، با دشواریهای بسیاری مواجه بودیم و حتی برای در اختیار گرفتن دوربین فیلمبرداری باید مدتها در صف میماندیم.
من تا کنون هشت فیلم کارگردانی کردهام که همگی آنها به وسیله نگاتیو فیلمبرداری شدهاند.
درویش در خصوص سکانس افتتاحیه فیلم «کیمیا» گفت: درباره این صحنه با محمود کلاری، فیلمبردار اثر گفتوگوهای بسیاری را صورت دادیم و هر دو معتقد بودیم که در این سکانس نباید برشی داشته باشد. در صورتی که ثبت این موضوع در فیلمهای آنالوگ با دشواری بسیاری همراه بود، چراکه تنها میتوانسیم یک برداشت را ثبت کنیم.
درویش همچنین در خصوص فیلم «سرزمین خورشید» نیز ابراز داشت: برای فیلمبرداری سکانسهای مربوط به انفجار در این فیلم دو روز به تمرین پرداختیم. «سرزمین خورشید» پانزده سال پس از پایان جنگ در آبادان ساخته شده است و مردم این شهر برای ساخت اثر با ما بسیار همکاری کردند.
این فیلمساز ادامه داد: من در ۲۳ سالگی فیلمنامه فیلم «کانی مانگا» را نوشتم و برای تولید آن پروانه ساخت هم دریافت کردم. اما در ادامه با سرمایهگذاران به مشکل خوردیم و مجبور شدیم تا فیلمنامه را واگذار کنیم. تا اینکه دو سال بعد مرحوم سیف الله داد این فیلم را کارگردانی کرد.
درویش با اشاره ظرفیتهای غنی و مهم دفاع مقدس در حوزه سینما، بیان کرد: اینکه گفته میشود همه حرفها درباره جنگ زده شده، گزارهای غلط است و جای شبهه دارد. دوران دفاع مقدس که ملت ایران در دوران تاریخ معاصر تجربه کرده است، دستمایهای بسیار غنی برای ساخت آثار هنری به شمار میرود و باید نسبت به آن نوعی احساس تعلق وجود داشته باشد تا بتوان لحظههای ناب مربوط به آن را ثبت کرد.
او یادآور شد: اثر هنری دارای کارکردی همچون الفبا است و رابطه میان تماشاگر و اثر هنری در ساخت ساخت اثر اهمیت بسیاری دارد. این روزها اصطلاحی به نام صنعت سینمای ملی و بینالمللی رایج شده است، اما باید حرمت این سه واژه را نگه داشته شود و زود است که بخواهیم درباره سینمای ایران چنین تعابری را به کار ببریم. اگر اثری متعلق به فرهنگ داخلی باشد و در ادامه، در ابعاد جهانی نیز توانایی درک آن وجود داشته باشد، آنگاه میتوان از صنعت سینمای ملی سخن به میان آورد.
درویش خاطرنشان کرد: اگر در فیلمهای مربوط به دوران دفاع مقدس نوعی روحیه تصلب و یک سویه نگری وجود داشته باشد، این موضوع نوعی آسیب است و از سویی دیگر، اگر وجوه اجتماعی جنگ نادیده گرفته شود و تنها نشانگر وقایع جاری در آن مقطع باشیم نیز اتفاقی رخ نخواهد داد.
درویش با اشاره به اهمیت آزاد سازی خرمشهر گفت: سوال مهم این است که چرا به آزادی خرمشهر توجه میشود؟ زیرا که زخم آن بر تن ملت ایران بسیار کاری بود و خونهای بسیاری در راه رسیدن به آزادسازی این منطقه ریخته شد. برای همین است که سالروز آن اهمیت پیدا کرده و به نوعی تبدیل به التیام ملی شده است. خوزستان مانند مادر ایران است و با وجود حسرتها و زخمهایی که بر تن دارد همچنان تحولاتی را تجربه میکند. قلب خوزستان، خرمشهر است و خون به رگ ایران تزریق میکند میکند و برای همین، این ارزش را دارد تا امثال جهان آرا برای آن قربانی شوند.
وی همچنین یادآور شد: من پیش از دوران انقلاب در هنرستان عکاسی خوانده بودم و همزمان با انقلاب وارد تلویزیون شدم و همچنین به فعالیتهای تئاتری پرداختم. زمانی که جنگ اتفاق افتاد، از طریق ستاد تبلیغات جنگ، عازم جبههها شدیم و کار ثبت وقایع را برعهده داشتیم. ما تیمی سه نفره را تشکیل دادیم و هر یک باید به همه امور مربوط به فیلمبرداری و صدابرداری مسلط بودیم.
درویش در پایان گفت: ساخته شدن فیلم «سرزمین خورشید» مدیون تلاشهای مهدی فریدزاده است که در آن زمان مسئولیت معاونت سینمایی را برعهده داشت. این فیلم زاویهای از نگاه به خانواده را در زمان جنگ روایت میکرد و ایشان بسیار من را به ساخت این فیلم تشویق کردند.
در این آیین با حضور رائد فرید زاده رئیس سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی مدیرعامل موسسه سینماشهر، بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان، فاطمه محمدی مدیرعامل موزه سینما، مسعود نجفی مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی و ابوالفضل صادقی نژاد از یک عمر فعالیت هنری احمدرضا درویش و جهانگیر میرشکاری تقدیر و تجلیل شد.