عرفان بیگی/ صبا؛ او در توییتر نوشت: «من حالا از سه منبع مستقل شنیدهام که نینتندو بیش از ۳ میلیون دستگاه Switch 2 را بهصورت جهانی در ۲۴ ساعت اول عرضه فروخته است. این آمار فروشهای امروز یا آخر هفته را شامل نمیشود.»
برای مقایسه، هیچ کنسولی تا به حال چنین فروشی در ۲۴ ساعت نداشته است. رکورد قبلی در این بازه زمانی در اختیار PS4 بود که حدود ۱ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخت. رکورد فروش در دو ماه اول عرضه هم مربوط به PS4 و PS5 است که هرکدام حدود ۴.۵ میلیون دستگاه فروختند.
نینتندو اکنون با این روند، در آستانهی شکستن این رکورد در کمتر از یک هفته است. فروشهایی در این مقیاس، واقعاً در تاریخ صنعت کنسولهای بازی سابقه نداشتهاند!
البته، باید این نکتهی بدیهی را هم اضافه کنیم: این اطلاعات در حال حاضر فقط یک شایعه هستند. هرچند هیجانانگیز است، اما Nintendo Prime سابقهی منظم و دقیقی در انتشار شایعات نداشته. بعضیها حتی ممکن است نام کاربری او را نشانهای از جانبداری بدانند، اما احتمالاً این اطلاعات را با نیت خوب به اشتراک گذاشته است.
یکی از منابع او که معرفی شده، Paul Gale است؛ یک تولیدکنندهی محتوای دیگر. دو منبع دیگر نخواستند نامشان فاش شود.
اگر این شایعه درست باشد، یکبار دیگر جملهی معروف «اینترنت واقعیت ندارد» را تأیید میکند. با وجود انتقادات زیادی که در ماههای اخیر به Switch 2 شده، به نظر میرسد بازخورد واقعی کاربران چیز دیگری است.
از طرفی هم تحلیلگران مالی ( که شاید خودشان گیمر نباشند اما صنعت را بهخوبی میشناسند ) پیشبینیهای جسورانهای دربارهی این کنسول کرده بودند. مثلاً DFC Intelligence هفتهی گذشته را «مهمترین عرضهی محصول در تاریخ این صنعت» نامیده بود. David Gibson از مؤسسهی MST Financial تخمین زده بود تقاضا برای کنسول میتواند به بیش از ۹ میلیون واحد برسد. و Ampere هم ادعا کرده بود Switch 2 میتواند تا پایان سال، فروش کل بازار کنسولهای دستی PC (از جمله Steam Deck) را به تنهایی پشت سر بگذارد؛ بازاری که حدود ۶ میلیون دستگاه فروخته است.
با توجه به سبک کار نینتندو، بعید است به این زودیها بیانیهی رسمی منتشر کند. به احتمال زیاد باید صبر کنیم تا جلسهی بعدی سهامداران آنها در ۲۷ ژوئن (۷ تیر) یا گزارش مالی فصل آینده در ۱ آگوست (۱۰ مرداد) منتشر شود.
و البته نباید فراموش کنیم که دلیل نامیدن عرضهی Switch 2 به عنوان مهمترین عرضهی سال، این است که تمام صنعت بازی به دنبال یک محرک برای رشد دوباره است؛ تا بتواند روند اخراجها و تعطیلی استودیوها را معکوس کند. حتی اگر طرفدار نینتندو هم نباشید یا شخصاً علاقهای به Switch 2 نداشته باشید، باید برای موفقیت آن خوشحال باشید؛ چون ممکن است همان جریانی باشد که دوباره همه را روی پا نگه میدارد.