اصفهان؛ دومین مقصد رویداد «ایران جان»/ بازنمایی ظرفیت‌های استانی و فرهنگ ایرانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۲ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۰۲
معاون امور استان‌ها در نشست خبری رویداد ملی «ایران جان» مطرح کرد:

اصفهان؛ دومین مقصد رویداد «ایران جان»/ بازنمایی ظرفیت‌های استانی و فرهنگ ایرانی

نشست خبری رویداد ملی «ایران جان» صبح روز سه‌شنبه، ۲۰ خردادماه با حضور معاون امور استان‌های رسانه ملی، معاون فضای مجازی رسانه ملی، قائم‌مقام معاون سیما، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما و مدیرکل روابط‌عمومی رسانه ملی برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، علیرضا کیخا، معاون امور استان‌های رسانه ملی با بیان اینکه رویداد «ایران جان» حرکتی قرارگاهی در رسانه ملی و همه نهادهاست تا ایران را آنگونه که هست روایت کنیم، گفت: ایران سرزمینی متمدن و زیبا با مردمی مؤمن، دوست‌داشتنی و مجاهد است و مردم‌اند که تاروپود این فرش زیبا را ترسیم کرده‌اند. به نظر می‌رسد که با این رویدادملی می‌توانیم تاحدی دین خود را به کشور ادا کنیم.

وی افزود: ایده اولیه «ایران جان» با کار پژوهشی تبدیل به طرح شد. مسئله جدی این بود که ما نتوانسته‌ایم تاکنون ایران را آنگونه که هست و ظرفیت‌ها و فرصت‌ها را به مردم معرفی و از سویی با بیان مسائل هر استان در سطح کلان کشوری، به سمت بهبود و تسریع در روند اصلاح آن‌ها حرکت کنیم.

معاون امور استان‌ها بااشاره به خوزستان، اولین مقصد رویداد یادآوری کرد که همه ایران مدیون استان خوزستان هستند. اتفاقات بسیار مبارکی در این رویداد که از سوم تا نهم خرداد برگزار شد، رقم خورده است. مرکز تحقیقات پیش از آغاز رویداد خوزستان ایران، پیش‌آزمونی ناظر بر سه هدف برگزار کرد. افزایش رضایتمندی مردم خوزستان، افزایش شناخت مردم از ایران و حل مشکلات اولویت‌دار خوزستان ناظر بر شعار سال ازجمله اهداف این رویداد در خوزستان بود.

میزبانی اصفهان از رویداد «ایران جان» از ۳۱ خرداد تا ۶ تیر

کیخا با بیان اینکه از ۳۱ خرداد تا ۶ تیر در اصفهان و در قالب رویداد ایران‌جان در خدمت مردم این استان خواهیم بود، گفت: سعی می‌کنیم علاوه بر زیبایی اصفهان ناگفته‌های این استان را به مخاطبان عرضه کنیم.

وی در مورد آسیب‌شناسی طرح عنوان کرد: در نخستین هفته، مسئله محتوا به‌عنوان‌ یکی از آسیب‌های خوزستان مطرح بود. تمرکز ما بر محتوا و امیدبخشی و هدف‌گذاری کمی و کیفی باید دقیق‌تر باشد که در تجربیات بعدی حتما مدنظر است. در اصفهان تمرکز بر انرژی‌های نو بیشتر مورد توجه ماست.

معاون امور استان‌های رسانه ملی تأکید کرد: همچنین تعامل با سایر نهادها و دستگاه‌ها باید عمیق‌تر باشد تا رویدادهای جذاب‌تری خلق شوند. گفت‌وگو با رسانه‌ها نیز موضوعی بود که به نظرم در مراحل بعدی طرح «ایران جان» باید کامل‌تر می‌شود. سرمایه‌گذاری نیز از دیگر مسائل شناسایی شده در این رویداد بود و نیاز به تغییر دیدگاه‌ها به امر سرمایه‌گذاری داریم.

کیخا افزود: طبیعتا در یک هفته مسئله‌یابی و مطالبات مردم هر استان حل نمی‌شود و باید اولویت‌یابی انجام شود و سفرهای استانی مسئولان براساس این اولویت‌ها باشد. این مطالبه گری باید استمرار داشته باشد.

تولیدات نمایشی استان‌ها؛ از «بادار» تا «شیرعلی مردان خان»

وی در‌خصوص افزایش تولید آثار نمایشی استانی بعد از رویداد «ایران جان» با تأکید بر اینکه باید حمایت بیشتری از چنین تولیداتی صورت بگیرد اظهار کرد: مردم ما شاید سیستان و بلوچستان را درست نشناسند و حالا سریال ۳۰ قسمتی به اسم «بادار» با محوریت سیستان و بلوچستان در حال تولید است که احتمالا در تابستان روی آنتن می رود.

معاون امور استان‌های رسانه ملی افزود: سریال‌های «امیدواران» در یزد، «دامون» در مازندران و «شیرعلی مردان خان» در چهارمحال و بختیاری ازجمله آثار نمایشی استانی هستند. از سمنان نیز طرحی ارائه داده‌اند و مجموعه تلویزیونی «تیم آزادی» را به‌زودی خواهند ساخت.

۱۸۳ ساعت برنامه ویژه خوزستان در شبکه‌های سیما

سلیم غفوری، قائم‌مقام معاونت سیما نیز در بخش دیگری از جلسه گفت: عدالت رسانه‌ای و دیده شدن همه مردم ایران در قاب تلویزیون از اهداف تحولی است و «ایران جان» حتما به عدالت رسانه‌ای و دیده شدن کسانی که کمتر دیده شده‌اند، کمک می‌کند و موجب ضریب دادن به اقوام و استان‌های کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: همه شبکه‌های سیما درگیر موضوع شدند و معاونت سیما ۱۸۳ ساعت برای استان خوزستان برنامه داشت؛ ۱۳۵ برنامه پخشی، ۳۷ میان برنامه و ۱۰ ساعت بازپخش داشتیم.

غفوری یادآوری کرد: بیشترین برنامه را در رویداد «ایران جان» در شبکه یک داشتیم. حتی شبکه‌های تماشا و نمایش نیز آثار سینمایی در این هفته پخش کردند که به استان خوزستان مرتبط بود. ۱۶ درصد از آنتن شبکه یک در هفته خوزستان ایران به این استان اختصاص یافت و در مجموع سهم رویداد از کل آنتن سیما ۱۷ درصد شد.قائم‌مقام معاونت سیما خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد از برنامه‌ها به معرفی دستاوردهای انقلاب پرداختند، ۲۴ درصد به انقلاب اسلامی و دفاعمقدس، ۲۱ درصد به گردشگری خوزستان، ۹ درصد به شخصیت‌های مطرح، ۱۹ درصد به سبک زندگی و هفت درصد به مطالبه گری استان خوزستان توجه کردند.

غفوری در ادامه درباره همکاری سیمافیلم برای ساخت سریال‌های استانی بیان کرد: ما حدود ۱۰ سریال استانی داریم. «کوه مرا صدا می‌زند» در اردبیل و «خانواده بهبودی»، «کوچ»، «امیدواران»، «پسته خندان»، «ملک‌آباد» از سریال‌هایی هستند که در استان‌ها تولید می‌شوند. سریال‌های «نون خ» و «پایتخت» هم استانی بودند که توانستند به ویژند تبدیل شوند. بخشی از این آثار در استان‌ها و بخشی در سیمافیلم با هماهنگی استان ساخته می‌شوند.

افزایش آگاهی ۲۶ درصدی از ظرفیت‌های خوزستان

در ادامه محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با اشاره به اثرسنجی تولیدات رسانه ملی به‌عنوان یک مأموریت اصلی در این مرکز، گفت: ما برای سنجش تأثیر رویداد ملی «ایران جان» در خوزستان و بقیه استان‌ها، پیش‌آزمون و پس‌آزمون را دنبال کردیم. به‌این‌ترتیب که یک‌ماه قبل از عملیات «ایران جان» در استان‌ها حاضر می‌شویم و کلیاتی از آن‌چه در هر استان در یک هفته رخ می‌دهد را به‌عنوان سؤالاتی پیش‌آزمونی تهیه و از جامعه در خصوص ظرفیت‌هایی که می‌شناسند پرسش می‌کنیم. بعد از رویداد ملی در هر استان نیز پس‌آزمونی صورت می‌گیرد تا اثرسنجی رویداد را احصا کنیم.

وی ادامه داد: در سه سطح شناختی، احساسی‌عاطفی و رفتاری نتایج را شناسایی می‌کنیم و سطح سوم است که موجب کنش می‌شود و بسیار مهم است.شاکری‌نژاد از شیوه سنجش تفاوت نگاه بینندگان پویش و کسانی که پویش را دنبال نکرده‌اند گفت و افزود: برای صحت‌سنجی تفاوت معنادار بین مخاطبانی که رویداد ملی «ایران جان» را دنبال کرده‌ و نکرده‌اند نیز ما دو موج نظرسنجی و اثرسنجی روی همه مردم ایران غیر از خوزستان و صرفا مردم خوزستان انجام دادیم.

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما تأکید کرد: در کل کشور میزان مخاطبان رویداد خوزستان ایران ۴۹.۳ درصد بوده که از میان آن‌ها ۴۷ درصد تلویزیون را دیده‌اند، ۱۸ درصد برنامه‌های رادیو را شنیده‌اند و ۲۸.۱ ازطریق فضای مجازی با پویش مواجه شدند. وی افزود: درمجموع ۲۶ درصد افزایش آگاهی مردم نسبت به ظرفیت‌های خوزستان بعد از رویداد صورت گرفته است.

شاکری‌نژاد ادامه داد: در اثرسنجی که در خود خوزستان انجام شد میزان مخاطب خوزستان ایران به ۵۹.۶ درصد رسید و ۱۰ درصد رشد داشته است. میزان رضایت مخاطبان از رویداد، ۲۸.۳ «خیلی زیاد» بوده است و درمجموع ۷۵ درصد از رویداد راضی بودند.رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما یادآوری کرد: رضایت مردم خوزستان از رویداد بالا بود و واقعا تفاوت‌ها در نگاه مردم و رضایت آن‌ها بعد از پویش، بالاست.

راه‌اندازی تلویزیون تعاملی

غلامرضا نوری، معاون فضای مجازی رسانه ملی نیز در این نشست تصریح کرد: تلاش داریم دو رویداد را در جریان هفته‌های ایران رقم بزنیم؛ نخست اینکه در استان‌ها برای اولین بار تلویزیون تعاملی راه‌اندازی شده که روی بستر تلوبیون با ۴۵ میلیون کاربر قرار می‌گیرد. رویکرد دوم ما پیگیری نهضت تولید محتوای ملی و محلی است.

توجه ویژه به موسیقی نواحی و بروز استعدادهای استانی

در ادامه، محسن صفایی‌فرد، رئیس مرکز شعر، موسیقی و سرود رسانه ملی با اشاره به بروز استعدادهای استانی عرصه شعر و موسیقی در رویداد ملی «ایران جان» گفت: موسیقی نواحی در ایران پربار و پرخاطره است و در بازنمایی استان‌ها شعر و موسیقی یکی از ارکان محسوب می‌شود. در خوزستان موسیقی نواحی جلوه‌های مختلفی دارد. اصفهان نیز دارای چهره‌های بسیار آشنایی درزمینه موسیقی است. در هفته اصفهان به معرفی آثار شاخص اساتید در قالب موسیقی بناها می‌پردازیم. وی گفت: شکل‌هایی از موسیقی وجود دارد که در خصوص شهرها ساخته شده و ما این ایده را در هفته اصفهان دنبال می‌کنیم و اثری از علیرضا افتخاری که برای ظرفیت‌های استان خوزستان خوانده شده را در همین قالب مورد استفاده قرار می‌دهیم.

 «اصفهان؛ سرزمین علم، هنر و ایمان» شعار هفته اصفهان

حسین قرایی، مدیرکل روابط‌عمومی صداوسیما نیز با بیان اینکه شعار هفته اصفهان در رویداد ملی «ایران جان» «اصفهان؛ سرزمین علم، هنر و ایمان» خواهد بود، اظهار کرد: نمایش ظرفیت‌ استان‌ها در حوزه‌های گوناگون و بازنمایی فرهنگ غنی ایران‌زمین در گوشه‌وکنار کشور را در رویداد «ایران جان» دنبال می‌کنیم و رسانه ملی از صف تا ستاد در یک هم‌افزایی مشترک همراه این طرح‌اند.

افزایش ۱۰درصدی حضور در آنتن

همچنین مهدی نعلبندی، مدیرکل صدای استان‌ها از تجربیات برگزاری هفته خوزستان گفت و با بیان اینکه رادیوها در برخی برنامه‌ها مانند مستندهای رادیویی استان‌ها سرآمد هستند، گفت: در موارد بسیاری رادیوهای مراکز استان‌ها مخاطبان بیشتری نسبت به رادیوهای سراسری دارند.وی ادامه داد: قالب‌های مسابقه‌ای، ورزشی و گفت‌وگو ازجمله قالب‌های موردتوجه در برنامه‌های رادیو در هفته خوزستان ایران بود و در این مدت ۱۰ درصد افزایش حضور در آنتن داشتیم. در مورد اصفهان نیز ۲۰ درصد افزایش فرصت در آنتن خواهیم داشت.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین اخبار

پربازدیدها