عرفان بیگی/صبا؛ همه چیز با بازی جدید Monster Hunter از کپکام شروع شد که خیلیها فکر میکردند موفقیت مطلق است؛ از نظر فروش این اتفاق افتاد، اما خیلی زود طرفداران از آن دلسرد شدند.
در مقابل، تیمی جوان و ناشناخته به نام Sandfall Interactive بازی Clair Obscur: Expedition 33 را عرضه کرد و این عنوان تبدیل به یکی از تحسینشدهترین بازیهای چند سال اخیر شد. موفقیتی که هم برای طرفداران و هم برای خود سازندگان غیرقابلباور بود.
یکی از عواملی که باعث شد Clair Obscur: Expedition 33 متمایز شود، فقط داستان، شخصیتها و دنیای متفاوتش نبود؛ بلکه استفاده از تیم صداپیشگی سطح بالا نیز کمک زیادی به جان گرفتن دنیای بازی کرد. در این میان، بازیگرانی چون اندی سرکیس (Andy Serkis) و چهره محبوب دنیای مارول، چارلی کاکس (Charlie Cox) هم حضور داشتند. چارلی کاکس که در نقش گوستاو، یکی از شخصیتهای کلیدی بازی صحبت کرده، در مراسم کامیککان حرفهایی زد که شاید انتظارش را نداشتیم:
«ظاهراً بازی فوقالعاده است، من که گیمر نیستم، واقعاً خبر ندارم، اصلاً بازی نکردم. فقط مدیر برنامههام پرسید میخوای بری برای صداگذاری؟ من هم رفتم استودیو، شاید چهار ساعت اونجا بودم… نهایتاً! الان همه میگن بازی فوقالعاده شده و بهم تبریک میگن، منم احساس میکنم یه کلاهبردارم! خیلی خوشحالم برای شرکت، خیلی خوشحالم که بازی اینقدر موفق بوده.»
این حرفهای چارلی کاکس شاید در نگاه اول کمی عجیب یا تند به نظر برسد، اما حقیقت این است که خیلی از اعضای تیم سازنده هم احتمالاً در ابتدا چنین حسی داشتند. بازی Clair Obscur: Expedition 33 در ابتدا فقط یک نقشآفرینی (RPG) دیگر بود که سعی میکرد مرزها را جابهجا کند، اما ناگهان تعداد زیادی از طرفداران و منتقدان اعتراف کردند که این بازی، احتمالا جدیترین نامزد جایزهی بازی سال تا به اینجا باشد.
هیچکس در هیچ سمتی از پروژه فکر نمیکرد که بازی چنین موفقیتی کسب کند. تیم Sandfall Interactive فقط با تواناییهایی که داشتند، بهترین کار ممکن را ارائه دادند و نتیجهاش یک موفقیت کامل شد.
در مورد چارلی کاکس هم شاید این تجربه باعث شود دیدگاهش نسبت به بازیهای ویدیویی تغییر کند و در آینده دوباره سراغ صداپیشگی در این صنعت برود؛ اگر فرصتی مشابه پیش بیاید.