به گزارش صبا به نقل از روابطعمومی معاونت امورِ هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فصلِ جدیدِ اجراهای اپرای عروسکی عاشورا به نویسندگی، طراحی و کارگردانی بهروز غریبپور شامگاهِ روزِ یکشنبه بیستودوم تیرماه با حضور نادره رضایی معاون امورِ هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بابک رضایی مدیرکل دفترِ موسیقی، رضا مردانی مدیرکل هنرهای نمایشی و سعید اسدی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، ابراهیم گلهدارزاده مدیرِ بخشِ هنرهای نمایشی پروژهی خیمهی هنر در تالار فردوسی تهران آغاز شد.
معاون امورِ هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از آغازِ اولین اجرای فصلِ جدیدِ اپرای عروسکی عاشورا در تالار فردوسی حضور پیدا کرده و ضمن دیدار با بهروز غریبپور دقایقی را با این هنرمند به گفتوگو پرداخت و در جریان تازهترین فعالیتهای گروهِ تئاتر «آران» و این پروژهی موسیقاییـنمایشی قرار گرفت.
فصلِ جدیدِ اجراهای اپرای عروسکی «عاشورا» با پژوهش، نویسندگی، طراحی و کارگردانی بهروز غریبپور، آهنگسازی بهزاد عبدی، رهبر ارکستر ولادیمیر سیرینکو و اجرای ارکستر «ناسیونال» اوکراین با همکاری اعضای گروهِ کُرِ ارکستر سمفونیک تهران در قالب بخشِ دومِ پروژهی «خیمهی هنر» تا ۱۲ مرداد ساعت ۱۹:۳۰ در تالار فردوسی تهران روی صحنه میرود.
این پروژهی نمایشیـموسیقایی یکی از پرمخاطبترین تولیداتِ گروهِ «آران» بهشمار میرود که با وجود گذشتِ بیش از ۱۵ سال از نخستین اجرا، همچنان با استقبالِ تماشاگران همراه بوده است.
غریبپور دربارهی ویژگیهای اپرای عاشورا توضیح داده است: این اثر بهدلیلِ موضوعِ عاشورا، که پیوندی عمیق با باورهای مذهبی و فرهنگیِ مردم دارد، هنوز برای مخاطب زنده، تأثیرگذار و تازه است. عاشورا در امتدادِ تعزیه شکل گرفته اما ساختار و فرم آن بر پایهی اپرای جهانی است؛ حاصلِ سالها پژوهشِ من بر نقاطِ مشترکِ این دو ژانر. از اینرو میتوان آن را نمونهای از اپرای ملیِ ایران دانست.
وی به نقشِ موسیقی در موفقیتِ این اثر اشاره کرد و گفت: موسیقیِ عاشورا بسیار قدرتمند است و اجراها توسط خوانندگانِ باتجربه و پرقدرت انجام میشود. همین ترکیبِ ساختاری باعث شده این اپرا در کشورهای مختلف، از جمله فرانسه، ایتالیا، لهستان و روسیه نیز با استقبالِ خوبی روبهرو شود.
نشر اول: ایران تئاتر