محمدحسین نیرومند: بخش کاریکاتور در روزنامه‌ها تعطیل است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۶ تیر ۱۴۰۴ ساعت ۱۸:۲۰

محمدحسین نیرومند: بخش کاریکاتور در روزنامه‌ها تعطیل است

هنرمند طراح و کاریکاتوریست با اشاره به مستندسازی تصویری و بصری جنگ تحمیلی ۱۲ روزه توسط هنرمندان کاریکاتوریست گفت: هنرمندان این حوزه برای به تصویر کشیدن حملات و جنایات رژیم صهیونیستی و نمادسازی از تفکرات سردمداران آنان نقش ویژه‌ای داشتند و انتظار می‌رود که فعالیت کاریکاتوریست‌ها ادامه داشته باشد.

به گزارش صبا، محمدحسین نیرومند درباره نقش هنرمندان تجسمی و به خصوص کاریکاتوریست‌ در ثبت جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و جنایات رژیم صهیونیستی علیه کشورمان اظهارداشت: هنرمندان تجسمی نقش ویژه‌ای در این حوزه دارند به دلیل اینکه سرعت کار آنان بالاست، تولید یک اثر مستند زمان‌بر است اما هنرمندان تجسمی به ویژه کاریکاتوریست بسیار به‌روز هستند و متناسب با وقایع و موضوع‌های روز، فعالیت خود را پیش می‌برند.

وی گفت: هنرمندان کاریکاتوریست همواره در زمان جنگ‌ها نقش ویژه‌ای داشتند، نقش آنان در جنگ جهانی دوم و آثاری که از آنان در روزنامه‌ها ثبت و منتشر شده، مشهود است، به عنوان مثال سه کاریکاتوریست معروف در شوروی سابق با نام مستعار «کوکرنسکی» با یکدیگر همکاری می‌کردند که مجموعه آثار آنها بسیار جذاب و دیدنی است یا گئورگه گروس کاریکاتوریست آلمانی آثار خاصی را با موضوع جنگ به تصویر کشیده است.

نیرومند افزود: با توجه به اینکه کاریکاتورها معمولا براساس اتفاقات روز به تصویر کشیده می‌شوند، گفته می‌شود که کاریکاتورها اسناد تاریخی هستند؛ وقتی یک کاریکاتور را ببینید، می‌توانید به وقایعی که رخ داده است، پی ببرید، بنابراین مستندسازی تصویری و بصری توسط هنرمندان کاریکاتوریست انجام می‌شود، کاریکاتوریست‌ها در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، برای به تصویر کشیدن حملات و جنایات رژیم صهیونیستی و نمادسازی از تفکرات سردمداران آنان نقش ویژه‌ای داشتند و انتظار می‌رود که فعالیت هنرمندان کاریکاتوریست ادامه داشته باشد.

این کاریکاتوریست درباره نمایشگاه «پوزه‌بند» بیان کرد: این نمایشگاه روایت طنز تصویری در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی و آمریکا بود که به همت سیدمسعود شجاعی طباطبایی در نگارخانه عالی حوزه هنری برپا شد، فرصت محدودی برای تولید آثار داشتم، با این وجود آثاری را تولید کردم که در این نمایشگاه هم ارایه شده است. با نمایش چنین آثاری می‌توانیم جنایات رژیم صهیونیستی، آثار آنها، واقعیت منطقه از جمله پشت‌پرده پروژه‌هایی همچون خاورمیانه بزرگ و تحقق آرمان نیل تا فرات، طرح استعماری ۸۰ ساله رژیم صهیونیستی را برای افکار عمومی روشن کنیم.

 

ثبت آثاری در قالب طراحی و نمادسازی

این کاریکاتوریست درباره چرایی گرایش به ثبت آثاری در قالب طراحی و نمادسازی اظهارداشت: یکی از کارهایی که تقریبا هر هنرمندی باید انجام دهد، این است که سعی کند تجربه جدیدی را در آثارش به نمایش بگذارد، یک بخشی از هنر، تجربه است البته تجربه‌ای که به نتیجه مطلوبی منتهی شود و هنرمند آگاهانه تجربه کند، چند سالی است که تلاش می‌کنم پیوندی میان هنرهای کاریکاتور و گرافیک ایجاد و آثارم را ساده کنم تا به آثار گرافیکی نزدیک باشد، طبیعتا وقتی شما آثار را ساده می‌کنید، نشانه‌ها اهمیت بسیاری پیدا می‌کنند و آثار به دو یا چند نشانه ساده تبدیل می‌شوند.

نیرومند گفت: با این وجود، چون کاریکاتوریست هستم، تمایل دارم که اولا آثارم پیام داشته باشند و دوم اینکه می‌خواهم به نوعی وابستگی آنها تا حدودی به حوزه طنز و کمدی، حفظ شود، سعی کردم آثاری را به تصویر بکشم که در حین سادگی، ویژگی گرافیکی داشته باشند و به هنر، فرم و نشانه‌های خالص نزدیک شوند اما به نوعی در وادی طنز نیز تعریف شوند، نمی‌دانم در این زمینه چقدر موفق بودم اما تلاش می‌کنم که این اتفاق بیفتد، با توجه به اینکه آثار ساده می‌شوند، عناصر آنها در فضای مجازی با تلفن همراه ۱۰، ۱۲ سانتی‌متری، بهتر دیده می‌شوند و البته ماهیت نمایشگاهی هم دارند.

تعطیلی بخش کاریکاتور در روزنامه‌ها

این هنرمند با اشاره به اهمیت نمایش آثار کاریکاتور اظهارداشت: زمانی که هنرمندی اثری را به تصویر می‌کشد، امکان نمایش آن فراهم نمی‌شود و آنچنان که شایسته است دیده نمی‌شود، انگیزه هنرمند برای ادامه فعالیت کاهش پیدا می‌کند، یکی از مشکلات جدی در این حوزه این است که آثار کاریکاتور را خوب منتشر نمی‌کنیم، امروز روزنامه‌ها، موضوع کاریکاتور را خیلی جدی نمی‌گیرند تا بخواهند آثار هنرمندان کاریکاتوریست را منتشر کنند، بنابراین با اینکه خاستگاه اصلی هنر کاریکاتور روزنامه است، این بخش به نوعی در روزنامه‌ها تعطیل است.

وی گفت: بنابراین وقتی روزنامه آثار کاریکاتور را منتشر نمی‌کند و فضای مجازی هم آن طور که باید آثار را به نمایش نمی‌گذارد و بازنشر نمی‌کند، انگیزه لازم برای هنرمندان کاریکاتوریست ایجاد نمی‌شود تا بخواهند مدام در این حوزه فعالیت کنند، باید بخش کاریکاتور در روزنامه‌ها، خرید آنها در سایت‌ها و نمایش کاریکاتور در نمایشگاه‌ها فعال شود. باید به این نکته توجه کنیم که بخش عمده‌ای از هنرمندان کاریکاتوریست از طریق این هنر امرار معاش می‌کنند، بنابراین فعال کردن بخش کاریکاتور، حوزه فرهنگی و تبلیغی در برابر این جنگ رسمی که به نوعی جنگ رسانه‌ای محسوب می‌شود، مورد توجه قرار گیرد.

نیرومند خاطرنشان کرد: هنرمندان کاریکاتوریست انتظارات مادی دارند که در مقایسه با سایر رشته‌های هنری ناچیز است، در شرایط فعلی همان میزان، بابت آثار هم پرداخته نمی‌شود و امیدوارم بخش‌های فرهنگی در این زمینه فعال شوند و به اهالی هنر کاریکاتور کمک کنند و کاریکاتور از این وضعیت اقتصادی نامناسبت و غیرفعال نجات پیدا کند.

نمایشگاه گروهی کارتون و کاریکاتور «پوزه‌بند» روایت طنز تصویری در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی و آمریکا با نمایشگاه‌گردانی سیدمسعود شجاعی طباطبایی ۹ تا ۲۴ تیرماه در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برپا بود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین اخبار

پربازدیدها