به گزارش صبا به نقل از جودی مکگرگور، استودیو Virtuos ـ سازنده Oblivion Remastered و همکار پروژه Metal Gear Solid Δ ـ در آستانه تعدیل حدود ۳۰۰ نفر از کارکنانش قرار گرفته است؛ رقمی که تقریباً ۷ درصد از نیروی کار جهانی این شرکت را شامل میشود.
Virtuos، نامی شناختهشده در عرصه همکاریهای بینالمللی، پیشتر در پروژههایی همچون Dark Souls Remastered و Age of Mythology Retold نیز حضور داشته و هماکنون بخشی از تلاشهای بروزرسانی Cyberpunk 2077 را برعهده دارد. اما با وجود چنین سابقه درخشانی، خبر اخراج گسترده کارکنان، باز هم سایه تردید را بر آینده شغلی فعالان این صنعت انداخته است.
گزارشها حاکی از آن است که تیم توسعه Oblivion Remastered، فراتر از انتظار و با رویکردی مبتنی بر کیفیت فراتر از بودجه، پروژهای بینقص را تحویل دادهاند؛ پروژهای که با قراردادی بدون پاداش و حق امتیاز، نتیجه تلاش تیمی پرتلاش بود. این مدل همکاری، اگرچه نمونهای از نمایش قابلیتها و اعتبار حرفهای استودیو بود، اما در نهایت در بازار پرتلاطم این روزها، راهی به سودآوری پایدار نیافت و حالا عده زیادی با آیندهای مبهم روبرو هستند.
در واقع، واقعیت تلخ این است که حتی موفقترین بازیهای سال هم لزوماً تضمینی برای ثبات شغلی سازندگان خود نیستند. در صنعتی که حتی غولهایی مثل مایکروسافت نیز ناگزیر به تعدیل هزاران نفر شدهاند، سرنوشت Virtuos و دیگر همتایانش، نشانی از فضای دشوار و رقابتی این حوزه است؛ جایی که قراردادهای بدون سهم از موفقیت و فشارهای بیامان اقتصادی، آینده بسیاری از توسعهدهندگان را به بازی گرفته است.