تهیه کننده«ببعی قهرمان»: انیمیشن‌های ایرانی قهرمان ندارند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۹:۰۸

تهیه کننده«ببعی قهرمان»: انیمیشن‌های ایرانی قهرمان ندارند

تهیه ‌کننده مجموعه انیمیشنی «ببعی؛ گروه قهرمانان» با انتقاد از نبود شخصیت قهرمان در تولیدات ایرانی گفت: در دنیا معمولا برندهای موفق، بارها در قالب فیلم و سریال تکرار می‌شوند و به این ترتیب مخاطب با شخصیت‌ها انس می‌گیرد، اما در ایران تولیدات کودک فصلی هستند. در حالی که حوزه کودک، حوزه تکرار و استمرار است و همین عنصر می‌تواند قهرمان خلق کند.

به گزارش صبا، مجموعه انیمیشن «ببعی؛ گروه قهرمانان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و تهیه‌کنندگی محمدمهدی مشکوری محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که با تکنیک سه‌بعدی تولید شده است. پیش از این، نسخه دوبعدی مجموعه «ببعی» روی آنتن رفته بود و نسخه سینمایی آن با نام «ببعی قهرمان» در اکران عمومی فروش بیش از ۷۰ میلیارد تومانی دست یافت.

این مجموعه هر هفته روزهای پنج‌شنبه و جمعه ساعت ۱۷ از شبکه نهال پخش می‌شود.

محمدمهدی مشکوری هدف اصلی تولید این مجموعه را «ادامه ‌دار بودن ارتباط با مخاطب کودک» و «ساخت قهرمان ایرانی با تکرار و استمرار» عنوان کرد.

به گفته او، نسخه سریالی این انیمیشن در امتداد جهان داستانی فیلم سینمایی «ببعی قهرمان» ساخته شده است تا مخاطبان کودک پس از تماشای نسخه سینمایی، ارتباط خود با شخصیت‌ها را حفظ کنند.

مشکوری در توضیح رویکرد محتوایی سریال «ببعی؛ گروه قهرمانان» گفت: از همان ابتدا که نسخه سینمایی را طراحی می‌کردیم، ایده ساخت سریال سه بعدی هم در ذهن‌مان بود. چون مخاطبان ببعی، کودکانی هستند که نیاز به تداوم و استمرار در روایت دارند و اگر از سینما رها شوند، ارتباط‌شان با شخصیت‌ها از بین می‌رود. این سریال در ادامه فیلم سینمایی «ببعی قهرمان» ساخته شده است. در فیلم آنها در نهایت موفق به پرواز می‌شوند و در نسخه سریالی از ابزار پروازشان برای کمک به دیگران استفاده می‌کنند.

او با انتقاد از نبود شخصیت قهرمان در تولیدات ایرانی افزود: در دنیا معمولا برندهای موفق، بارها در قالب فیلم و سریال تکرار می‌شوند و به این ترتیب مخاطب با شخصیت‌ها انس می‌گیرد. اما در ایران تولیدات کودک فصلی هستند. در حالی که حوزه کودک، حوزه تکرار و استمرار است و همین عنصر می‌تواند قهرمان خلق کند.

تهیه ‌کننده مجموعه انیمیشنی «ببعی؛ گروه قهرمانان» با اشاره به ساختار اپیزودیک سریال توضیح داد: هر قسمت از سریال یک داستان مجزا دارد که بر مبنای کار تیمی طراحی شده است. ما تلاش کردیم از قالب درام سنتی خیر و شر فاصله بگیریم و به جای آن، بر همکاری، حل مسئله و مشارکت تاکید کنیم. طراحی ایده هر قسمت نیز با محوریت یک موضوع خاص و با زبانی طنز و کودک‌ پسند صورت می‌گیرد.

وی فرآیند ایده ‌پردازی سریال را حاصل یک کار تیمی با مشارکت گروه‌های تخصصی دانست و افزود: در ابتدا ۵۲ موضوع اصلی انتخاب شد و برای هر قسمت، فیلمنامه‌ای مستقل با مشورت روانشناسان کودک، خانواده‌های فعال در حوزه رسانه و نویسندگان کودک نگارش شد. نوشتن برای کودک برخلاف تصور رایج، بسیار سخت است؛ چراکه باید مفاهیم به ساده‌ترین شکل، سریع و قابل فهم منتقل شود. کودک فرصت تحلیل طولانی ندارد و باید محتوای آموزشی را در قالبی داستانی و قابل لمس دریافت کند.

تهیه‌ کننده سریال «ببعی؛ گروه قهرمانان» از همکاری با سازمان هنری رسانه‌ای اوج و تیم محتوایی انیمیشن آن مجموعه نیز یاد کرد و ادامه داد: تولید مجموعه‌ای در این ابعاد فقط با مشارکت تیم‌های چندگانه ممکن است. از نویسنده و پژوهشگر گرفته تا کارگردان، همه در فرآیند نگارش دخیل هستند. پخش سریال نیز به ‌صورت هفتگی از شبکه نهال در روزهای پنج‌ شنبه و جمعه انجام می‌شود.

او درباره عنصر نتیجه ‌گیری در هر قسمت توضیح داد: در انتهای هر اپیزود، بچه‌ها پس از حل یک چالش، مدالی دریافت می‌کنند که در ادامه داستان تاثیرگذار است. این ساختار به حفظ انسجام و ارتباط مخاطب با قهرمان کمک می‌کند. همچنین این شیوه، مسیر ساخت نسخه دوم سینمایی انیمیشن ببعی خواهد بود که در حال حاضر کلید نگارش اولیه آن خورده است تا پس از اتمام پخش سریال با فاصله اندکی نسخه دوم سینمایی آن به روی پرده برود.

مشکوری در پاسخ به پرسشی درباره فقدان المان‌های ایرانی در طراحی گرافیک سریال گفت: در بخش‌هایی از محتوا به مولفه‌های ایرانی پرداخته‌ایم، اما در گرافیک و فضا به‌ دلیل فانتزی بودن جهان داستان از عناصر بومی صرف ‌نظر کردیم. هدف ما ارائه یک اثر با ظرفیت پخش بین ‌المللی بود. اگر شخصیت‌ها انسانی بودند، حتما باید نشانه‌های ایرانی پررنگ‌تر می‌شدند. اما این یک کاراکتر فانتزی است.

وی همچنین به فرآیند حضور این اثر در بازار بین‌المللی اشاره کرد و ادامه داد: از یک سال پیش بازاریابی بین‌المللی آغاز شده و مذاکراتی هم با چند کشور انجام شده، اما اجازه دهید تا قطعی شدن، نامی از آنها نبرم.

تهیه ‌کننده «ببعی» در پایان با اشاره به موفقیت نسخه سینمایی این انیمیشن گفت: فیلم سینمایی «ببعی قهرمان» با فروش نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان، پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران شد و در کشورهای ترکیه، روسیه، ارمنستان، تاجیکستان، عراق و لبنان نیز اکران شد. البته همچنان رایزنی‌ها برای کشورهای دیگر ادامه دارد. با توجه به استقبال از نسخه سینمایی و همچنین نخسه دو بعدی انیمیشنی ببعی که پیش از ساخت نسخه سه بعدی سینمایی آن تولید شده بود، پیش‌ بینی ما این است سریال «ببعی؛ گروه قهرمانان» هم جزو آثار محبوب شبکه نهال شود. ببعی یکی از شناخته ‌شده‌ترین برندهای کودک در تلویزیون است و ما به ادامه این مسیر امیدواریم.

نشراول: ایرنا

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین اخبار

پربازدیدها