دولت باید با تنوع‌بخشی، به منابع مالی و درآمدی سینما کمک کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۰۲:۱۳

دولت باید با تنوع‌بخشی، به منابع مالی و درآمدی سینما کمک کند

پنل چهارم همایش «هزینه‌ها و شیوه‌های تأمین سرمایه فیلمسازی در ایران» با عنوان «جمع‌بندی» با حضور شادمهر راستین، روح‌الله حسینی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و مجید شیخ‌انصاری عصر روز گذشته در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، در ابتدای این پنل حسین یزدانشناس، دبیر همایش از رئوس مطالبی که در سه پنل قبلی ارائه شده بود، گزارش کوتاهی ارائه کرد.

در ادامه شادمهر راستین درباره مشکلات جذب سرمایه در سینما، گفت: فیلم به عنوان یک کالا بررسی می‌شود و سرمایه‌گذاران انتظار بازگشت سود دارند و در این شرایط ایده و داستان باید برای سرمایه‌گذار جذاب باشد.

وی ادامه داد: ممکن است یک پروپوزال قوی نوشته شود اما در مرحله اجرا به دلیل عدم شفافیت، نتیجه متفاوتی حاصل شود. فیلمسازان باید در پیشنهاد خود راهکارهای بازگشت سرمایه را مشخص کنند.

راستین به منابع مختلف تأمین مالی اشاره کرد و گفت: بخشی از سرمایه می‌تواند از بودجه شخصی تأمین شود و جذب سرمایه از طریق حامیان مالی، پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی، سرمایه‌گذاران خصوصی و حمایت‌های دولتی یا نهادی از دیگر راه‌های تأمین بودجه فیلم هستند.

وی با تاکید بر ضرورت شفافیت مالی بیان داشت: شفافیت مالی، قرارداد حقوقی دقیق و تعیین مشارکت در سود از ملزومات مذاکره بین فیلمساز و سرمایه‌گذار است.

راستین به اهمیت استراتژی پخش اشاره و خاطرنشان کرد: ساخت شبکه ارتباطی قوی از طریق حضور در جشنواره‌ها، نشست‌های تخصصی و ارتباط با فعالان خارجی می‌تواند به موفقیت فیلم کمک کند.

راستین با اشاره به لزوم شفافیت در پروپوزال‌ها بیان داشت: بسیاری از پخش‌کنندگان می‌گویند پروپوزال‌ها و برآوردهای برخی فیلمسازان غیرواقعی است به همین دلیل، بسیاری از کارگردانان تهیه‌کنندگان خود را از دست داده‌اند.

 

سینما یکی از جلوه‌های تمدن مدرن است

در ادامه روح‌الله حسینی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی نیز گفت: از منظر اقتصاد سیاسی سینما با سه‌گانه سینما، دموکراسی و شفافیت مواجه هستیم. سینما یکی از جلوه‌های تمدن مدرن است و به عنوان هنر مدرن، بازتابی از ارزش‌های دموکراتیک بوده است و همواره محملی برای نقد اجتماعی، طرح دیدگاه‌های متنوع و بازتاب صدای اقشار مختلف جامعه بوده است.

وی با اشاره به لزوم شفافیت در سینما بیان داشت: در این چارچوب، شفافیت در فرآیندهای سینمایی نه یک انتخاب بلکه ضرورتی انکارناپذیر است. پیوند عمیق در سینما، ارزش‌های دموکراتیک و شفافیت این هنر را به یکی از ارکان مهم جامعه تبدیل کرده است.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ادامه داد: باید توجه داشت وقتی سه رکن سینما، دموکراسی و شفافیت دچار مشکل می‌شوند، این مساله  نشان‌دهنده نقص در سیستم است.

حسینی بیان داشت: گاهی برخی فیلمسازان برآورد اولیه‌ از هزینه ساخت فیلم را یک مبلغی مطرح می‌کنند اما نتیجه نهایی خلاف چیزی می‌شود که در ابتدا اعلام کرده بودند. به عقیده من مشکلات سینما ادامه خواهد یافت، چرا که هر دو طرف یعنی سینماگران و نهادهای نظارتی در فضایی مبهم حرکت می‌کنند و حقیقت را به یکدیگر نمی‌گویند. البته بررسی کلان‌داده‌ها می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.

در ادامه این نشست، مجید شیخ‌انصاری نیز درباره روش‌های تولید در سینمای ایران گفت: روش تولید در سینمای ایران اشتباه است و  برای حل آن نیز درمان‌های مقطعی برای آن ارائه می‌شود. دولت باید با تنوع‌بخشی به منابع مالی و درآمدی به این حوزه کمک کند زیرا اگر دولت این کار را هوشمندانه انجام ندهد بخش خصوصی نمی‌تواند این نقش را ایفا کند.

وی با اشاره به محاسبه نادرست فیلمسازان درباره  بازگشت سرمایه  در زمان فروش و نمایش بیان داشت: وقتی یک فیلم ۱۰۰ میلیون تومان فروش دارد، بازگشت سرمایه آن حدود ۱۷ تا ۲۳ میلیون تومان محاسبه می‌شود. معتقدم سازمان سینمایی باید به سمت بررسی کلان‌داده‌ها و انجام پژوهش‌های دقیق حرکت کند.

شیخ‌انصاری با بیان اینکه مشکل سینما با افزایش یا کاهش بودجه حل نمی‌شود، گفت: سازمان سینمایی باید همکاری میان‌بخشی برای حل مسائل اقتصادی سینما را فراهم کند. این سازمان می‌تواند از شبکه نمایش خانگی برای حمایت از سینما استفاده کند چرا که شبکه نمایش خانگی از منابع انسانی این حوزه بهره می‌برد.

وی با اشاره به اینکه فضای فیلمسازی بسیار رقابتی و خشن است، ادامه داد: طبیعی است کسی پول نمی‌دهد تا ایده‌های ناقص به فیلم تبدیل شوند. اگر زمینه مناسب فراهم شود، افراد می‌توانند از امکانات موجود استفاده کنند.

شیخ‌انصاری با بیان اینکه تنوع‌بخشی در زمینه ارائه و پخش فیلم وظیفه سازمان سینمایی است نه سینماگران، ادامه داد: سینمای ایران در دهه ۷۰ توانست هویت ایرانی را به جهان معرفی کند اما با روش‌های فعلی، ترمیم این هویت امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به تأثیر تکنولوژی در سینما ،گفت: امروزه تکنولوژی و هوش مصنوعی این امکان را ایجاد کرده تا توانایی افراد در هم ادغام شود تا آنجا که یک تیم ۸۰ نفره تولید می‌تواند به ۸ یا حتی یک نفر تقلیل پیدا کند.

علیرضا اسماعیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، محمدحسین فرج سرپرست دفتر توسعه زیرساخت سازمان سینمایی، علی لقمانی، بهمن اردلان، حسن آقاکریمی، سیدامیر سیدزاده، سهیل موفق، مهدی کریمی، علیرضا حسینی، علی شاه‌محمدی، محمدعلی حسین‌نژاد، رسول بابارضا، مجید بخشایش، شروین امیرصادقی و … از دیگر مهمانان این برنامه بودند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین اخبار

پربازدیدها