به گزارش صبا، جدول فروش سینمای کشور از ابتدای سال گواه بر این نکته است که آرایش فروش و توزیع اقبال در گیشه امسال، تفاوتهایی با گیشه سال گذشته دارد که ارزیابی آنها در جهت نیل به اهداف سینمایی و دستیابی به گیشه ۳ هزار میلیارد تومانی کمک کننده خواهد بود.
امسال از ابتدای فروردین ماه تا به حال که روزهای ابتدایی مردادماه را سپری میکنیم، دو فیلم در گیشه، به باشگاه ۱۰۰ میلیاردیها پیوستهاند که هر دو نیز گونه کمدی دارند. تا به اینجا دو فیلم مرز یک میلیون مخاطب را رد کردهاند، این درحالیست که سال گذشته در همین روزها ۵ فیلم یک میلیون مخاطب داشتند.
پرفروشهای امسال در مقایسه با پرفروشهای پارسال
«صددام» با ۱۱۸ میلیارد تومان فروش و ۱ میلیون و ۴۸۰ هزار مخاطب تا امروز، پرفروشترین فیلم سال است که از اردیبهشت ماه اکران شده و احتمالا اکران آن تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت. این درحالیست که سال گذشته همین روزها «تگزاس» در صدر جدول فروش جای داشت که فروش ۱۶۰ میلیارد تومانی را با نزدیک به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مخاطب تجربه میکرد.
البته که پشت سر گذاشتن جنگ و تعطیلی سینماها از طرفی و افزایش قیمت بلیت سینماها از سوی دیگر، مزید بر علت بوده تا فیلم پرفروش امسال وضعیت نسبتا متفاوتی با سال گذشته داشته باشد؛ آن هم در وضعیتی که سال گذشته سینماها به مناسبت شهادت آیتالله رئیسی چند روزی تعطیل بودند اما امسال به سبب جنگ این بازه افزایش یافت.
«صددام» البته در جشنواره فیلم فجر نیز اکران شد و بازخوردهای نسبتا منفی منتقدان و اصحاب رسانه نیز میتواند دلیلی بر شرایط اقبال فعلی از این فیلم باشد.
دومین فیلم پرفروش امسال تا به اینجا «دایناسور» است که با ۱۰۶ میلیارد تومان فروش و ۱ میلیون و ۳۰۵ هزار مخاطب، پس از طی تقریبا ۵ ماه اکران، از جدول نمایش سینماها کنار رفت. این فیلم دومین فیلم امسال است که به باشگاه ۱۰۰ میلیاردیها اضافه شده است. «دایناسور» نیز در مقایسه با «تمساح خونی» که سال گذشته در این روزها، جایگاه دوم فروش را به خود اختصاص داده بود، هم مخاطب و هم فروش کمتری دارد.
البته که حضور جواد عزتی در مقام کارگردان و تعاریفی که از این فیلم در جشنواره فیلم فجر شده بود مزید بر علت شد تا «تمساح خونی» حدود ۲ میلیون و ۳۸۴ هزار مخاطب را به سینماها بکشاند.
مردم امسال متنوعتر فیلم میبینند
«پیرپسر» که توفیق اکران را از هفته سوم خرداد ماه پیدا کرد، تاکنون حدود ۹۳ میلیارد تومان به گیشه واریز کرده و نزدیک به ۱ میلیون نفر را به سینماها کشانده است. همچنان که شروع جنگ در دومین روز اکران این فیلم، توفیق اقبال بالا در افتتاحیه را از این فیلم گرفت اما نسبت به فیلم سوم سال گذشته، در بازه کمتر از دو ماهه اکران خود، به اقبال بالایی رسیده است و احتمالا تا چند روز آینده به باشگاه ۱۰۰ میلیاردیها خواهد پیوست.
فروش این فیلم در مقایسه با سومین فیلم پرفروش سال گذشته در این روزها یعنی «مست عشق»، که نزدیک به ۱۱۵ میلیارد تومان به گیشه واریز کرده بود و ۲ میلیون مخاطب داشت، فاصله دارد اما با توجه به تفاوت ژانر و فاصله یک ماههای که شروع اکران این دو فیلم با هم دارند، اتفاقی طبیعی است و باید دید «پیرپسر» پس از ۱۰۰ میلیاردی شدن، سقف فروش خود را تا کجا ادامه خواهد داد.
با این همه میزان فروش فیلمها تفاوت چندانی ندارند. سال گذشته بر اساس آمارها، ۵۳۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش بهار سینماها بود که در مجموع با ۱۱۸ میلیاردی که تیرماه به گیشه واریز شد، عدد حدودی ۷۰۰ میلیاردی در اوایل مردادماه به دست میآید. امسال نیز بر اساس آمار سمفا میتوان دید که تا به اینجا فروش سینماها از ۷۲۷ میلیارد تومان عبور کرده است.
آنچه تفاوت چشمگیری ایجاد میکند و گیشه امسال را در وضعیت مطلوبتری قرار داده، تعداد فیلمهایی است که در فاصله فروش ۱۰ تا ۵۰ میلیارد تومان قرار دارند. سال گذشته پس از سه فیلمی که ذکر آنها رفت، «سال گربه» با ۶۲ میلیارد تومان، «خجالت نکش» ۵۷ میلیاردتومان و «بی بدن» ۴۵ میلیارد تومان قرار داشتند و پس از آن با نزول ۳۰ میلیاردی «آسمان غرب» به ۱۰ میلیارد تومان رسیده بود و هیچ فیلمی در این میان قرار نداشت!
وقتی اقبال از سینما فقط برای تماشای فیلمهای پرفروش نیست
امسال اما عدد واریزی به گیشه بین تعداد بیشتری از فیلمها توزیع شده و فاصله فروش فیلمها بسیار کمتر است. این فاصله کمِ فروش، نشان از اقبال به گونههای بیشتری دارد؛ به خصوص که دو انیمیشن و ۴ فیلم از گونه درام اجتماعی و دفاع مقدس بین فیلمهای امسال وجود دارند و اقبال مخاطبان تنها منحصر به فیلمهای پرفروش بالای جدول نیست.
«کوکتل مولوتف» با قرارگیری در جایگاه چهارم فروش، ۵۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به گیشه اضافه کرد و پس از آن «موسی کلیم الله» با ۵۱ میلیارد تومان قرار دارد. بعد از آنها ۹ فیلم دیگر قرار دارند که بیش از ۱۰ میلیارد تومان به گیشه واریز کردهاند.
برخلاف سال گذشته که فروش در بالای جدول متراکم شده بود، امسال توزیع اقبال مخاطبان از دیگر فیلمها، اتفاق مبارکی است که قطعا به نفع سینما، مخاطبان، سینماداران و گیشه ۱۴۰۴ خواهد بود