مهدیه مالکی/صبا؛ فریدون صدیقی مدرس دانشگاه و ارتباطات درباره تاثیر شبکههای اجتماعی بر جایگاه خبرنگاران حرفهای گفت: صرفه نظر از وجود شبکههای اجتماعی در دهههای اخیر جایگاه واقعی خبرنگاران حرفهای که از این طریق معاش میگذرانند و در تکاپو برای هستیبخشی به نقش روزنامهنگار و رسانه هستند ضعیف شده چون زیست خبرنگار حرفهای خیلی ناچیز شده است به طوری که خبرنگاران کمتر میتوانند یا اصلا نمیتوانند به عنوان کاشفان خطاها، غفلتها، بحرانها و ضعفهایی که در مدیریت جامعه وجود دارد ایفای نقش کند و اگر خبرنگاری در حوزهای، اندکی جسارت به خرج دهد مورد مواخذه قرار میگیرد و نتیجه این رویکرد تبدیل شدن نقش خبرنگار به کارمندهایی شده که باید سرساعت مشخصی ورود و خروج داشته باشند.
شبکههای اجتماعی تهدیدی برای خبرنگاران حرفهای نیستند
وی با اشاره به اینکه شبکههای مجازی برای خبرنگاران حرفهای و رسانههای پاسخگو، تهدیدی محسوب نمیشوند تاکید کرد: اگر رسانههای ما از آزادی کافی برای پرسشگری از مسئولان و مدیریت کلان دولت درباره چرایی بحرانهای پیاپی، مشکلات عدیده موجود و کوتاهیهای صورت گرفته برخوردار باشند و بتوانند با پرسشگری این مسائل را ریشهیابی کنند، شبکههای اجتماعی تهدیدی برای آنها محسوب نمیشود، شبکههای مجازی زمانی که گاه و بیگاه به نکات و موضوعات جامعه پرداخته و اطلاعاتی را که بخش از آن درست و بخش دیگر آن نادرست هستند را منتشر میکنند به رسانه حرفهای صدمه میزنند چون موجب میشود رسانههای حرفهای را که دارای مجوز هستند مرجعیت خود را از دست بدهند و مخاطب به آنها مراجعه نکند.
چرا مخاطبان رسانههای حرفهای را نمیبینند؟
فریدون صدیقی در ادامه افزود: رسانه مسئول باید مطابهگر مطالبات مخاطبان خود باشد ولی چون رسانه حرفهای نمیتواند به این مسئولیت خود عمل کند شبکههای اجتماعی به این مسائل پرداخته و اطلاعات درست و نادرست را به مخاطبان خود ارائه میدهند و متاسفانه خواسته یا ناخواسته وظیفه دیدن، شنیدن و خواندن به آنها واگذار میشود به همین دلیل مخاطب دیگر رسانه حرفهای را نمیبیند و فقط بخش سرگرم کننده همچون مسابقات ورزشی یا سریالها را از رسانههای حرفهای پیگیری میکند چون حرف دیگری برای گفتن ندارند و نمیتوانند داشته باشند و اینجاست که بیش از پیش عدم ایفای نقش واقعی رسانه حرفهای نمایان میشود.
مشکل ما فیکنیوزها نیستند
وی درباره چالش خبرنگاران در مواجه با اطلاعات نادرست و فیکنیوزها گفت: رسانه حرفهای با ارائه اطلاعات درست، شفاف، روشن و به موقع موجب میشود مخاطب به این فیکنیوزها مراجعه نکند بنابراین مشکل ما فیکنیوزها نیستند بلکه این مسئله باید در رسانههای داخلی حل شود؛ نباید همه رسانهها یک صدای واحد داشته باشند که چنین رویکردی، فرصتی برای حضور شبکهها و فضاهای دیگر را فراهم میکند، اگر رسانههای داخلی فضایی حتی برای اجرای نیمی از مسئولیت خود داشتند تا به این اندازه خطا، اشتباه، بزهکاری و انحراف در جامعه وجود نداشت چون بیان خطاهای افراد و شرکتها توسط رسانه، عاملی برای کاهش انحراف و اشتباهات است؛ از طرف دیگر متاسفانه برخی از خطاها و انحرافات در دعوای میان جناحها بازگو شد نه در پیگیری و پرسشگری خبرنگاران چون هیچ رسانه و خبرگزاری اجازه پیگیری چنین مسائلی را ندارد ولی اگر چنین فضایی در رسانهها حاکم بود شاهد این همه مشکلات عدیده و مختلف در حوزههای مختلف نبودیم.