برندگان ششمین «سرو نقره‌ای» معرفی شدند/ اختتامیه‌ای با طعم نقد و پیشنهاد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۹
صبا گزارش می دهد؛

برندگان ششمین «سرو نقره‌ای» معرفی شدند/ اختتامیه‌ای با طعم نقد و پیشنهاد

ششمین دوسالانه «سرو نقره‌ای» با معرفی برگزیدگان خود در خانه هنرمندان به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، اختتامیه ششمین دوسالانه طراحی گرافیک «سرو نقره‌ای» عصر جمعه ۲۹ آذر ماه در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران با نواخته شدن سرود ملی برگزار شد. اجرای این برنامه را بهزاد صدیقی نویسنده و کارگردان تئاتر برعهده داشت.

ابتدا از فاطمه کرکه‌آبادی رییس هیات مدیره انجمن طراحی گرافیک ایران خواسته شد که روی صحنه بیاید. وی درباره جشنواره «سرو نقره‌ای» گفت: سروی که ۹ سال پیش در انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران کاشتند ششمین دوره خود را به طور مستقل برگزار کرد. «سرو‌ نقره‌ای» آیینه فعالیت اعضای انجمن است که با هر مانعی که وجود داشت، انجام شد و اگر در بالاترین کیفیت خود نباشد در جایگاهی تاثیرگذار و فرهنگساز است و تعداد زیادی کار چه از افراد قدیمی و چه از جوانان به دبیرخانه «سرو نقره‌ای» رسید.

به گفته وی، کمبود منابع مالی و انسانی برای کمک‌ و انجام کار از چالش‌های این انجمن بوده است و‌ بدون همکاری حامیان ممکن نبود این جشنواره برگزار شود.

صدیقی مجری برنامه در ادامه اشاره کرد: «سرو نقره‌ای» که ششمین دوره خود را گذراند به همت و تلاش محسن سلیمانی دبیر این رویداد اتفاق افتاده است.

سپس بعد از پخش کلیپ کوتاهی از برگزاری جشنواره «سرو‌نقره‌ای»، محسن سلیمانی روی صحنه آمد و گفت: شوق زیادی از این استقبال زیادی که از این دوره شد، دارم. آمار و ارقامی را تهیه کرده بودیم که اعلام کنیم ولی با دیدن این جمعیت از گفتن آن‌ها صرف نظر و از همه افرادی که ما را در همراهی کردند تشکر می کنم.

در ادامه از کسانی که در برگزاری این جشنواره دست داشته‌اند دعوت شد روی صحنه بروند تا در یک قاب در کنار هم قرار بگیرند.

سپس محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران به صحنه آمد و بیان کرد: هنر گرافیک به مثابه یک رسانه، ابزاری تاثیرگذار در انتقال مفاهیم به شمار می‌رود؛ رسانه‌ای جهانی که به کمک عناصر آن می‌توان از محدودیت مرزها خود را رهایی داده و به جهانی نو دسترسی پیدا کرد. فارغ از هنر انتزاعی که می‌تواند گرایش‌هایی از گرافیک را نیز شامل شود هنر اجتماعی در ساحت‌های خود می‌تواند به پیشبرد فرهنگ عمومی جامعه کمک کند.

بیشترین تعهد اجتماعی را می‌توان در گرافیک دید

وی با تاکید بر اینکه گرافیک می‌تواند جدا از جنبه زیبایی‌شناختی در ساختار جامعه کاربرد فرابخشی پیدا کند، افزود: در نظام اجتماعی شهر برداشت شهروندان از رویدادها و عناصر زیبایی شناختی شهر به صورت خودآگاه و‌ ناخودآگاه در ضمیر آن‌ها تاثیر گذاشته است و متقابلا آن‌ها نیز خواسته‌های خود از هنرمندان را نیز به آن‌ها منتقل می‌کنند در این میان گرافیک محیطی به رسانه اجتماعی تبدیل می‌شود و گرافیک‌شهری می‌تواند به ایجاد آرامش بصری در جامعه کمک کند. توجه به این نکته مهم است که در میان آثار هنری منتشر شده از هنرمندان در سراسر جهان بیشترین تعهد اجتماعی را می‌توان در گرافیک دید و این هنر تبدیل به هنری در خدمت جامعه شده است. امروزه گرافیک محیطی به یکی از ارکان مهم زندگی شهری تبدیل شده است و موثرترین ابزار برای انسان شهرنشین به حساب می‌آید. این نوع از هنر تجسمی یک پدیده اجتماعی است که می‌تواند خصایص ملی، شاخص‌های قومی، ظرفیت‌های فرهنگی، قراردادهای اجتماعی، آداب و سنت‌ها و در نهایت گرایش‌های اقتصادی و سیاسی جامعه را بررسی و‌ تحلیل کند.

او در پایان سخنان خود عنوان کرد: امیدوارم هنرمندان گرافیستی که آثارشان در «سرو نقره‌ای» به نمایش در آمده است با توجه به مقوله اقتصاد فرهنگ به وظیفه اجتماعی خود نیز واقف بوده باشند. برای همه اعضای ششمین دوسالانه طراحان گرافیک ایران «سرو نقره‌ای» ۹۸  آرزوی کامیابی در این عرصه را دارم.

صادقی در ادامه برنامه از محسن سلیمانی، شهرزاد اسفرجانی، فرزاد ادیبی، کوروش پارسانژاد و قباد شیوا که در مراسم حضور نداشت خواست که روی صحنه بیایند و حق‌شناس لوح «سرو نقره‌ای» را به نماینده قباد شیوا تقدیم کرد.

همچنین از فرزاد ادیبی نماینده هیات داوران دعوت شد که برای خواندن بیانیه روی صحنه بیاید.

ناخرسندی هیات داوران از کیفیت آثار

ادیبی گفت: هیات داوران ششمین دوسالانه «سرو نقره‌ای» ضمن سپاسگزاری از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان این رویداد مراتب ناخرسندی خود را از کیفیت آثار اعلام می‌کند. اگر چه آثار این نمایشگاه را حاصل دو سال گذشته گرافیک کشور می‌توان دانست و تنزل کیفیت را در بخش‌های دیگر  فرهنگ و هنر نیز می‌توان مشاهده کرد، اما باور داریم که ظرفیت‌های حرفه‌ای گرافیک امروز ایران بیش از این است که در این دوسالانه دیده شد.

سپس گزارش تصویری کوتاهی از آثار ششمین دوسالانه «سرو نقره ای» نشان داده شد و همچنین گروه موسیقی «سرو نقره‌ای» با هنرنمایی پریسا کاشفی نوازنده تار و کاوه غفاری نوازنده آکاردئون قطعه‌ای نواختند.

در این بخش مراسم نوبت به اهدای جوایز رسید.

بخش «نشان»

از محسن سلیمانی، ساعد مشکی، حسن کریم‌زاده، مهرزاد دیرین و فاطمه کرکه آبادی خواسته شد برای دادن جوایز این بخش روی صحنه بروند.

دیپلم افتخار به سیروس سلیمی اهدا شد.

نفر دومی که دیپلم افتخار این بخش را دریافت کرد امین مهدی مصلحی بود.

بخش «هویت تصویری»

از محمدجواد حق شناس و سیدزاده خواسته شد به صحنه بروند تا جوایز را تقدیم برگزیدگان کنند.

دیپلم افتخار به جواد زری‌نیا اهدا شد که در سالن حضور نداشتند و نفر دومی که موفق به کسب دیپلم افتخار شد سام کشمیری بود.

تندیس «سرو‌ نقره‌ای» این بخش به میردامون میرباقری و حامد حکیمی اهدا شد.

کشمیری پس از دریافت دیپلم افتخار گفت: هر نسلی می‌بایست راه را برای نسل بعدی هموارتر کند تا تداوم و مولد بودنُ حفظ شود ولی متاسفانه این مفاهیم در صنف طراحی و گرافیک کاملا برعکس آن شده است. نسل بعدی پس زده می‌شود و هر نسلی به نسل بعدی به چشم تهدید نگاه می‌کند. مراکز آموزشی زیادی وجود دارد اما این صنف راکد است. انجمن باید حامی نسل جوان باشد نه محفلی برای افرادی که تعداد مشخصی کارهای چاپی با توانایی مشخصی را دارند. اما ما همه به امید و ساختن مانده‌ایم و خواهیم ماند.

سپس ازمجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان درخواست شد که روی صحنه برود.

بخش «نشر»

صدیقی از هیات داوران مهرداد شیخانی، کوروش پارسانژاد و‌ کیانوش غنی پور دعوت کرد که روی صحنه بیایند تا بیانیه خود را بخوانند.

غنی‌پور به نمایندگی از هیات داوران این بخش گفت: اگر چه دل و دماغ خواندن کمتر شده‌ و صنعت نشر در حال تهدید است اما هنوز جان این شاخه از طراحی گرافیک‌ زنده‌تر از قامت تکیده‌ای است که در «سرو نقره‌ای» امسال مشاهده کردیم. با اینکه داوری این بخش سخت بود اما در عمل روی میز طراحی نشریات طرح درخوری ندیدیم و به ناچار داوری را در میان آثار صنعت نشر و طراحی کاتالوگ و بروشور ادامه دادیم.

دیپلم افتخار بخش نشر به کیانوش تنها و مجید زارع زردینی اهدا شد.

تندیس «سرو نقره‌ای» این بخش از طرف هیات داوران به سیاوش تصاعدیان تقدیم شد.

بخش «پوستر»

از هیات داوران این بخش فرزاد ادیبی، اونیش امین الهی، دارابی، زند و مهرداد احمدی شیخانی خواسته شد روی صحنه بیایند و بیانیه خود را بخوانند.

فرزاد ادیبی گفت: هیئت داوران بخش پوستر ششمین دوسالانه «سرو نقره‌ای» پس از سپاسگزاری از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در این دوره اعلام‌ می‌کند که اگرچه آثار این دوره قابل توجه‌اند اما با چشم اندازهای آرمانی طراحی پوستر فاصله زیادی دارند و در ایران کنونی ما پوستر خواستاران زیادی در میان طراحان و مخاطبان و سفارش دهندگان دارد اگرچه نشر کاغذی آن به دلیل حضور شبکه‌های اجتماعی کمرنگ‌تر شده اما آن چخ جوهره پوستر را تشکیل میدهد ایده است که می‌تواند در رسانه‌های دیگر نیز تجلی پیدا کند. داوران بخش پوستر انتظار دارند که طراحان دردوسالانه‌های بعدی بیش از این دوره به ایده بپردازند.

دیپلم افتخار این بخش به مصطفی بهزادی و علیرضا عسگری‌فر اهدا شد.

تندیس «سرو نقره‌ای» بخش پوستر نیز به احمد کریمی رسید.

برگزیده ای که جایزه اش را نگرفت

بهزادی در سخنی کوتاه با امتناع از گرفتن دیپلم افتخار خود گفت: با وجود تردیدهایی نسبت به تیم برگزارکننده «سرو نقره‌ای» تصمیم به شرکت در این دوسالانه را گرفتم اما متاسفانه تردیدها تبدیل به یقین شد و در «سرو نقره‌ای امسال» شاهد مشکلات زیادی بودیم که منجر به نارضایتی و دلسردی من و بسیاری از همکارانم از این رویداد شده است. تسلط نداشتن و شتاب‌زدگی در عملکرد تیم اجرایی، ایرادات فنی در ارائه، شناخت ناکافی هیات داوران به بخش‌ها و در نهایت برگزاری نمایشگاه با اشتباه های فراوان از جمله این ایرادها بود. انجمن بنا است که خانه امید ما طراحان گرافیک باشد نه ویرانگی و یاس، از این رو از قبول این جایزه امتناع می‌کنم و چشم امید به جشنواره‌ای با استانداردها و شناخت حرفه‌ای و رقابتی بهتر دارم.

پس از آن شهرزاد اسفرجانی روی صحنه آمد و گفت: جوانان عزیز بعد از نسل ما امروز اینجا هستیم برای حمایت از شما تا دیده شوید. پس کدام مسائل را در تریبون لرزان این حرفه می آورید و چرا حق خود را با بالا بردن کیفیت کارهایتان از جامعه کارفرما نمی گیرید، افرادی که امروز در اینجا حضور دارند سال های زیادی به شما کمک کرده اند. پس بازیگر باشید و نه عده ای تماشاچی. چرا که در جایگاه تماشاچی بودن همه می توانند نقد کنند و امروز انجمن طراحان گرافیک با تمام ضعف هایش قدرتمندترین انجمن صنفی کشور است زیرا قدرت ایجاد تحول دارد و ما باید به یکدیگر کمک کنیم تا کارهایمان به عرصه برسد.

بخش «تبلیغات و گرافیک محیطی»

از هیات داوران این بخش سیف هاشمی، بابک‌ بهمن یار، علی بیات دعوت شد که برای اهدای جوایز روی صحنه بیایند.

در بیانیه این بخش گفته شد: در کارهای ارتباطی و تبلیغات مهم این است که دستور کار را بدانیم و در کارهای نصب شده در گالری این بخش تعدادی از کارها وجود داشت که بخش کلامی آن بیشتر به چشم می‌آمد و‌ یا اصلا بخش بصری نداشت که از این آثار صرف نظر کردیم چراکه بخش بصری را اولویت قرار داده‌ایم و از آن جایی که هیچ اطلاعات آماری و میزان اثر بخشی آثار وجود نداشت پس معیار انتخاب هیئت داوران مبتنی بر استراتژی ارتباطی و تطابق پیام کلامی و بصری طراحی شده در هر اثر بود و استفاده به جا و مناسب از عناصر مختلف در طراحی گرافیکی اثر و هم سو بودن آن‌ها با ‌شعار و پیام کلی در تعیین آثار برگزیده نقش داشتند.

دیپلم افتخار این بخش به رشید رهنما اهدا شد.

دومین دیپلم افتخار «سرو نقره‌ای» این بخش به سینا سنکار رسید.

تندیس «سرو نقره‌ای» به الهام غلامی تقدیم شد.

بخش «بسته بندی»

از هیات داوران این بخش سیدمحمود محمودی، محمدرضا اسلام پرست، شهرزاد اسفرجانی دعوت شد که برای اهدای جوایز روی صحنه بیایند.

در بیانیه این بخش گفته شد: از نظر هیات داوران بخش بسته‌بندی اینطور به نظر می‌رسد که بخش عمده‌ای از اعضای انجمن چندان تمایلی به فعالیت در بخش بسته‌بندی ندارند و آثار ارسالی چه از لحظ تعداد و‌ چه کیفیت در سطح نزدیک به متوسط ارائه شده است. چیزهایی که برای ما مهم بوده‌اند مانند بیان صحیح ارزش‌های برند، ارتباط اثرگذار با مخاطب، اصالت در طراحی و عدم الگوبرداری است در نتیجه ما در این بخش هیچ کدام از آثار را شایسته دریافت دریافت تندیس «سرو نقره‌ای» ندانستیم و تنها به سه اثر دیپلم افتخار تعلق می‌گیرد.

رضا عباسی اولین نفر برای دریافت دیپلم افتخار به صحنه آمد.

نفر دوم جمشید دژاگاه دیپلم افتخار را کسب کرد.

دیپلم افتخار سوم به احسان اکبری رسید.

بخش «دیجیتال»

در این بخش از هیات داوران سعید زارع، عمار عیسی پور، صالح زنگانه خواسته شد که به صحنه بروند تا جوایز «سرو نقره‌ای» را تقدیم برگزیدگان کنند.

در بیانیه بخش دیجیتال گفته شد: امروزه با ورود به عصر دیجیتال هر روز شاهد ظهور رسانه‌های نو در عرصه ارتباطات هستیم و نیاز به حضور طراحانی با قابلیت‌های بیشتر جهت تولید محتوای بصری در این رسانه‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. بخش دیجیتال «سرو نقره‌ای» ۹۸ از دو منظر حائز اهمیت است یکی آن که نوعی ارزش نهادن و جایگاه سازی برای رشته‌های دیجیتال است و دوم آن که شناسایی و معرفی طراحان این حوزه به جامعه کسب و کار حرفه‌ای است. از نظر گروه داوران بخش دیجیتال آثار رسیده به «سرو نقره‌ای» نمایانگر ظرفیت کامل طراحان در بخش موشن‌گرافیکس و طراحی برای اپلیکیشن نبود اما برخی آثار در بخش موشن‌گرافیک با اختلاف کیفی بسیار مورد توجه گروه داوران قرار گرفت.

دیپلم افتخار این بخش به امین منتظری و جواد زری‌نیا اهدا شد.

تندیس «سرو‌نقره‌ای» به سیاوش یعقوبی رسید.

بخش «تایپ فیس»

از مسعود سپهر، امید هامونی، دامون خانجان زاده اعضای هیات داوران بخش تایپ فیس دعوت شد که برای تقدیم جوایز به برگزیدگان به صحنه بروند.

در بیانیه بخش تایپ فیس گفته شد: کارهای خوبی کاندید شده  و کار داوری را سخت کرده بودند. طی ۱۰ سال اخیر تایپ فیس دیزاین در ایران بسیار در حال رشد است و بسیاری از این افراد در کشورهای دیگر نیز فعالیت می‌کنند. افرادی در این بخش بودند که سطح کیفی کارهایشان بالا رفته بود و «سرو نقره‌ای» را قبلا دریافت کرده بودند ولی تصمیم این بود که امسال جوایز را به کسانی بدهیم که آن را دریافت نکرده‌اند.

دیپلم افتخار در بخش تایپ فیس به حمیدرضا قدسی و محمد منصور قنایی اهدا شد.

تندیس «سرو نقره‌ای» نیز در این بخش به هیربد لطفیان رسید.

بخش «تولیدات استدیوها»

در بخش تولیدات استدیوها از مهدی مهدیان، فرشید پارسی کیا و داوود مورگان دعوت شد که برای اهدای جوایز روی صحنه بروند.

در بیانیه این بخش گفته شد: زمان‌یندی فشرده فراخوان دلیلی شد برای اینکه استدیوهای کمتری بتوانند در این بخش شرکت کنند در نهایت گروه داوری با گزینه‌های محدودتری برای بررسی رو به رو بود. با توجه به اینکه روش و‌ مرام استدیوها متفاوت است و در عین حال به تفاوت پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف آگاه است و همچنین با توجه کردن به کیفیت تک تک پروژه‌ها و جزئیات آن‌ها گروه داوری با نگاهی جامع به بافت کلی و‌ بسته ارائه شده یک استدیو داشت و جوایز را به این استدیوها اهدا کرد.

دیپلم افتخار به استودیو «خلاقه است» اهدا شد.

دیپلم افتخار دوم را استودیو «تابستان» دریافت کرد.

سبا جهانگیری

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰