چگونه یک کمپانی شیوه تلویزیون دیدن ما را تغییر داد | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۸
دهه طلایی نتفلیکس؛

چگونه یک کمپانی شیوه تلویزیون دیدن ما را تغییر داد

در یک دهه گذشته نتفلیکس توانست نبض مخاطبان تلویزیون جهان را در اختیار خود بگیرد و اینک نشانه‌ها خبر از تغییر فصل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از رویترز، دیرزمانی نیست که مخاطبان تلویزیون مجبور بودند برای دیدن هر قسمت از سریال یا شوی مورد علاقه خود یک هفته صبر کنند تا آن برنامه طبق یک روتین منظم از شبکه‌ای خاص پخش شود.

این وضعیت اکنون و در روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی به کلی تغییر کرده است. طبق آمارهای جدید بخش بزرگی از مخاطبان تلویزیونی در ایالات متحده آمریکا در هر بار تصمیم خود برای گذراندن وقت پای تلویزیون، حداقل ۴ ساعت از وقت خود را برای آن اختصاص می‌دهند. این به این معناست که کمپانی‌های بزرگ تولید محتوا مدت‌هاست سیاست‌های پخش خود را عوض کرده‌اند.

برای بررسی بیشتر این دگردیسی نگاهی می‌اندازیم به نتفلیکس ابرکمپانی پخش محتوای آنلاین جهان:

یک دهه پیش واژه «تماشای قفلی – Binge Watching» به شب‌نشینی‌های طولانی افرادی اطلاق می‌شد که با استفاده از نوارهای VHS یا بسته‌های DVD، ساعت‌ها به تماشای سریال‌هایی با خط روایی پیچیده‌ همچون «میهن – Homeland» مشغول می‌شدند. تماشای هفته به هفته «پخش زنده شنبه شب – Saturday Night Live» دیگر عادی شده بود و مخاطبان این دست برنامه‌های هفتگی در حال ریزش بودند.

در نوامبر سال ۲۰۱۰ «Hulu» اغاز به کار کرد؛ وبسایتی که ۲ سال قبل از آن با حمایت تیزرهای تبلیغاتی به عنوان یک سرویس پخش محتوای آنلاین به وجود آمده بود و حالا در سال ۲۰۱۰ در ازای گرفتن هزینه آبونمان ماهیانه، امکان تماشای کل فصل‌های برخی از مجموعه‌های تلویزیونی را برای مخاطبان خود فراهم می‌کرد.

در همان زمان بود که نتفلیکس با بهره‌گیری از آمار رو به کاهش مخاطبان ایستگاه‌های تلویزیونی شروع به سرمایه‌گذاری روی ساخت محتوای اختصاصی برای سرویس آنلاین خود گرفت.

در سال ۲۰۱۱ نتفلیکس اولین قرارداد خود را برای ساخت یک مجموعه اختصاصی را منعقد کرد و کار تولید سریال «خانه پوشالی» آغاز شد. این مجموعه سیاسی – هیجانی در اول فوریه سال ۲۰۱۳ آماده پخش شد و نتفلیکس در یک سنت‌شکنی خاص کل ۱۳ قسمت فصل اول آن را روی سایت خود بارگذاری کرد. جولای همان سال کل فصل اول سریال «نارنجی مد جدید است» نیز به همین ترتیب از نتفلیکس عرضه شد.

جادو به وقوع پیوسته و مخاطبان دیگر به قلاب گیر کرده بودند. نتفلیکس نحوه الگوی مصرف مخاطبان را یافته بود و تمام تمرکز و برنامه‌های استراتژیک خود را برای بهره‌گیری از این موقعیت جدید معطوف کرد. دیکشنری آکسفورد واژه «Binge Watch» به معنای دیدن اپیزودهای پی‌درپی یک برنامه را بعد از کلمه «سلفی» به عنوان دومین واژه سال ۲۰۱۳ برگزید.

تد سارانتوس مدیر محتوای نتفلیکس در همان زمان در گفتگویی گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از مخاطبان تمایل دارند کل اپیزود‌های یک مجموعه را در اختیار داشته باشند و با ریتم خود آن را تماشا کنند.

حال و بعد از گذر یک دهه به نظر می‌رسد الگوی قدیمی آرام آرام در حال بازگشت است. سرویس محتوای آنلاین «HBO Max» قصد دارد سریال‌های تولیدی خود را به صورت اپیزودیک و هفته به هفته عرضه کند. دیزنی نیز برخی محصولات جدیدش همچون سریال جنگ ستارگانی «ماندالورین» را به صورت هفتگی و برخی دیگر مانند مجموعه‌های «دیدن – See» و « برنامه صبحگاهی» را ۳ اپیزود در هفته، آماده پخش از «دیزنی‌پلاس» می‌کند.

این کمپانی‌ها عقیده دارند پخش محتوا در یک جدول زمانی طولانی باعث توجه و لذت بیشتر و در اختیار گرفتن سهم افزون‌تری از مخاطبان می‌شود. درست مانند روزهای قدیم!

اشکان مزیدی

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰