مشکلات اقتصادی اسباب‌بازی را از سبد خانوار حذف می‌کند/ «باب اسفنجی» پرفروش | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۴
در پانزدهمین دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان و در حاشیه جشنواره پنجم اسباب بازی مطرح شد؛

مشکلات اقتصادی اسباب‌بازی را از سبد خانوار حذف می‌کند/ «باب اسفنجی» پرفروش

در پانزدهمین دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان کشور که با حضور صاحبنظران برگزار شد به لزوم برندسازی برای فروش بیشتر اسباب بازی تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن حموله در پانزدهمین دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان که هفتم دی در حاشیه پنجمین جشنواه ملی اسباب‌بازی برگزار شد، به معرفی برترین اسباب‌بازی‌های ایرانی اشاره و بیان کرد: امسال، ۹۱۵ اثر در دو بخش عروسک و اسباب‌بازی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که مورد داوری قرار می‌گیرند و چهارشنبه، ۱۱ دی معرفی می‌شوند.

او با اشاره به شعار پنجمین دوره از جشنواره ملی اسباب‌بازی گفت: «تمرین زندگی»، شعار این دوره از جشنواره است و ما در سال رونق تولید می‌کوشیم تا از تولیدکنندگان داخلی حمایت و زمینه‌ای را فراهم کنیم تا فعالان حوزه اسباب‌بازی، ارتباط بیشتری و بهتری با یکدیگر داشته باشند.

حموله، اسباب‌بازی را یک رسانه فرهنگی دانست و افزود: در این دوره از جشنواره، ۱۶۰ تولیدکننده داخلی شرکت کرده و به ارائه ۲ هزار اسباب‌بازی ایرانی پرداخته‌اند. همچنین در پنجمین جشنواره از ۷۰ اسباب‌بازی جدید رونمایی خواهد شد.

دبیر پنجمین جشنواره اسباب‌بازی به بخش‌های مختلف جشنواره اشاره و بیان کرد: کمیته تخصصی ما به برگزاری نمایشگاه ترویج بازی و سرگرمی پرداخته است. این ‌نمایشگاه با حضور ۲۷ سازمان دولتی و غیردولتی در سالن تیمچه مرکز آفرینش‌های فرهنگی کانون برپاست. هفت نشست و کارگاه آموزشی هم از سوی کمیته علمی ما برگزار می‌شود.

کار چندانی در زمینه فرهنگ کودک نکرده‌ایم

پس از آن بهنام زنگی با اشاره به این که تمدن ما به بزرگسالان اختصاص دارد، بیان کرد: در فرهنگ و تمدن ما، حتی در ادبیات مکتوب‌مان که جزو گنجینه ادبی جهان است، توجه چندانی به کودکان نشده است.

مسئول کمیته علمی پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی گفت: امید که جشنواره‌ها و دورهمی‌های این چنین، جزیره‌های کوچک فعال در حوزه کودک و نوجوان را به هم وصل کند تا ارتباط بیشتر و بهتری با یکدیگر برقرار کنند.

زنگی، طراحی را زیربنای صنعت اسباب‌بازی دانست و افزود: ما ضرورت‌سنجی کرده‌ایم که بهتر است به چه موضوع‌هایی بپردازیم و نشست‌های ما بر اساس نیازسنجی برگزار شده است.

درآمد بیشتر در گرو برندسازی است

اولین پنل از این نشست به موضوع میزان خرید اسباب‌بازی اختصاص داشت. در ابتدای این بخش، محمدمهدی ایزدخواه به ضرورت مخاطب‌شناسی اشاره و بیان کرد: خیلی مهم است بدانیم مخاطب ما از کجا و چگونه خرید می‌کند و کدام بخش بازار برایش جذاب تر است.

این کارشناس مسایل فرهنگی در حوزه اقتصاد در ادامه گفته‌های خود بیان کرد: در حال حاضر بیشتر بچه‌ها و خانواده‌های‌شان از فروشگاه‌های تخصصی اسباب‌بازی، کتاب‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید می‌کنند و تنها هشت درصد مخاطبان، اینترنتی خرید می‌کنند اما این میزان با سرعت بالایی در حال افزایش است و بر اساس پژوهش‌های ما، هر قدر، درآمد خانواده‌ها بیشتر باشد، میزان خرید اینترنتی‌شان افزایش می‌یاید.

ایزدخواه با اشاره به ویژگی‌های اسباب‌بازی مطلوب از دید خانواده‌ها گفت: آموزنده بودن، سرگرم‌کنندگی و قیمت مناسب، مشخصه‌های یک اسباب‌بازی خوب است. جالب این‌که خانواده‌ها، کمتر به برند بودن توجه می‌کنند، مگر کسانی که درآمد بالایی دارند.

به گفته این فعال حوزه کودک در حال حاضر ۶۰ درصد بچه‌ها به تبلت، لپ‌تاپ و گوشی هوشمند دسترسی دارند. پس ما نمی‌توانیم‌ چشم خود را بر اهمیت فروش اینترنتی ببندیم.

بالاترین رقم فروش در اختیار باب اسفنجی

محمد اسدی هم در بخش دیگری از این پنل گفت: وقتی درآمد خانواده‌ها کاهش می‌یابد، اولین چیزی که از سبد خانوار حذف می‌شود، اسباب‌بازی است، آن هم در شرایطی که متوسط خرید اسباب‌بازی یک خانواده در طول سال، ۲۰۰هزار تومان است.

به گفته این پژوهشگر حوزه اسباب‌بازی، برای موفق شدن در تولید اسباب‌بازی یا باید خودمان را به برند تبدیل کنیم یا به بازار موجود توجه داشته باشیم. طبق پژوهش انجام شده، بیش‌ترین فروش به شخصیت باب اسفنجی اختصاص دارد و از میان ۳۰ شخصیت مختلف، دو رتبه آخر به کاراکترهای ایرانی اختصاص دارند.

کودکان از فضاهای شهری، هیچ سهمی ندارند

در دومین پنل از دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان، موسی پژوهان، نماینده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور به این که در طراحی فضاهای شهری ما، هیچ سهمی به کودکان اختصاص نیافته اشاره و بیان کرد: سهم بچه‌های ما از فضاهای شهری، ترس و ناامیدی است. ما باید به کودکان و نوجوانان، توجه بیشتری داشته باشیم. چراکه فضاهای شهری ما برای جوانان، به ویژه مردان طراحی شده و بچه‌ها نادیده گرفته شده‌اند.

او با اشاره به طرحی با عنوان «اتاق مادر و کودک» گفت: در سال ۱۳۹۳، دستورالعملی مبنی بر مکان‌یابی و احداث این گونه اتاق‌ها در فضاهای عمومی جامعه تدوین و به ۱۳۰۰ شهرداری در سراسر کشور ابلاغ کردیم. جالب این که آمارهایی که دو سال بعد دریافت کردیم، شوکه کننده بود چراکه ما ۱۸ و نیم میلیون کودک و نوجوان داشتیم که هیچ فضایی برای‌شان در نظر گرفته نشده بود.

پژوهان در ادامه بیان کرد: این آمارها و پژوهش‌ها ما را بر آن داشت تا با یونیسف همکاری و دستورالعمل شهرهای دوستدار کودک را تدوین و در سال ۹۷ به شهرداری‌ها ابلاغ کنیم.

نماینده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با اشاره به این‌که برای اجرایی شدن طرح شهر دوستدار کودک، نهادی را با عنوان «اداره شهر دوستدار کودک» در نظر گرفته‌ایم، گفت: ما تاکنون این نهاد را در ۲۵ کلان شهر و شهر راه‌اندازی کرده‌ایم تا فضاهایی را به قصه‌گویی و بازی و اتاق‌های مادر و کودک اختصاص دهند.

به گفته پژوهان، در خیابان‌های مهم شهر، فضاهایی با عنوان «گذرهای کودکی» در نظر گرفته شده که به برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های شاد برای کودکان بپردازند و چشم‌انداز ما این است که در ۱۰ سال آینده، شهرهای بیشتری را به شبکه جهانی شهر دوستدار کودک پبوند بزنیم.

او در پاسخ به این که آیا قرار است فضای جداگانه‌ای برای کودکان با شرایط ویژه در نظر گرفته شود، بیان‌ کرد: در شهر دوستدار کودک، قرار است فضای خاصی برای کودکان با نیازهای ویژه در نظر گرفته شود. اما واقعیت این‌که بهتر است کودکان سالم و بچه‌هایی با نیازهای ویژه به یک همزیستی مسالمت‌آمیز با یکدیگر برسند.

علاقه کودکان به پرنسس های دیزنی

پس از آن مینا ذاکرشهرک به ارائه گزارش خود درباره بازارسازی فرهنگی پرداخت و خلق دارایی اختصاصی، فن‌آوری پیشرفته و ایده‌های ناب را از جمله مواردی دانست که در «مرچندایزینگ» یا بازارسازی فرهنگی باید با آن توجه شود.

این فعال حوزه کودک به بخش دیگری از پژوهش خود مبنی بر میزان علاقه خردسالان به عروسک‌ها اشاره و بیان کرد: در این پژوهش مشخص شد گرایش کودکان به پرنسس‌های دیزنی بیشتر است چون این شخصیت‌ها را می‌شناسند.

ذاکرشهرک با اشاره به مهم ترین استراتژی‌های تولیدکنندگان اسباب‌بازی در دنیا گفت: هم‌افزایی در بخش توزیع، توسعه جغرافیایی بازار هدف، تکرار تم‌های داستانی موفق و اهمیت داستان و شخصیت‌پردازی از مهم‌ترین مواردی است که تولیدکنندگان خوب دنیا به آن توجه می‌کنند اما در کشور ما به علت فقدان یک نگاه جامع به سیاست‌گذاری در این زمینه و همچنین نبود قانون کپی‌رایت، هنوز یک شخصیت موثر و ماندگار خلق نشده است.

او به اهمیت قانون کپی‌رایت اشاره و بیان کرد: از آنجا که ما به کنوانسیون جهانی «برن» نپیوسته‌ایم و حق مولف(کپی‌رایت) را رعایت نمی‌کنیم. به همین خاطر برای تولیدکنندگان ما آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است که از شخصیت‌های محبوب جهانی مثل باب اسفنجی استفاده کنند تا کاراکترهای ایرانی و این مساله مهمی است که باید به آن توجه شود.

در پایان نسترن افشم به توضیح درباره باشگاه کارآفرینان نوجوان پرداخت و گفت: ما در این باشگاه به آموزش بچه‌ها از طریق بازی می‌پردازیم تا کودکان ما در آینده کارآفرین باشند.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از ۷ تا ۱۳ مهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰