بانویی که در تاریخ هنرهای نمایشی ایران ماندگار است/ بدرقه پیکر شهلا ریاحی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۹
گزارش صبا از مراسم تشییع پیکر شهلا ریاحی؛

بانویی که در تاریخ هنرهای نمایشی ایران ماندگار است/ بدرقه پیکر شهلا ریاحی

مراسم تشییع پیکر شهلا ریاحی بازیگر پیشکسوت صبح روز یکشنبه 15 دی ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، مراسم تشییع پیکر شهلا ریاحی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که شامگاه سه شنبه ۱۰ دی ماه در تهران درگذشت، صبح امروز یکشنبه ۱۵ دی ماه در تالار وحدت برگزار شد.

کامران ملکی، منوچهر شهسواری، عزت الله رمضانی فر، فاطمه معتمدآریا، پوری بنایی، اتابک نادری، فریبا کوثری، حبیب اسماعیلی، کامران قدکچیان، ایرج راد، حمید قدکچیان و جمعی از هنرمندان سینما و تلویزیون در این مراسم حضور داشتند.

کامران ملکی که اجرای این مراسم را برعهده داشت متنی را در وصف سینمای ایران و هنرمندان آن قرائت کرد.

وی در سخنانی عنوان کرد: امروز با خاطره های شیرین، مهربانی ها و لبخندهای یک هنرمند وداع می کنیم. قرار نیست اثرات ماندگار او را فراموش کنیم تا زمانی که سینما و تئاتر ایشان نفس می کشد.

فاطمه معتمدآریا رییس انجمن بازیگران سینما، به عنوان اولین سخنران این مراسم نیز اظهار کرد: متشکرم از همه کسانی که با تلاش و پیگیری های شبانه روزی توانستند این مراسم را در شرایط غیر عادی امروزه برگزار کنند. ایشان انسانی شریف و خوش سیما بودند و از پوری بنایی تقاضا می کنم برای بیان خاطراتی از ایشان به جایگاه بیایند.

پوری بنایی در ادامه بیان کرد: سپاسگزارم از شما مردم که دوست دار هنرمندان این مملکت هستید. ما از زمان های قدیم رابطه خانوادگی داشتیم و افتخار بزرگی نصیب من شد که در یک فیلم با ایشان همکاری داشتم. ایشان فردی قابل ستایش بودند و ارزش بالایی داشتند. روح بلند ایشان در اینجا نظاره گر ما هستند. تمام رسانه ها به زیبایی از ایشان یاد کردند.

کامران قدکچیان نیز بیان کرد: این بانوی عزیز ۷۰ سال عضو خانواده ما بود. آدم ها همه یک جور به دنیا می آیند اما یک جور از دنیا نمی روند. توشه ای که از خود بجا می گذارند راز ماندگاری آنها است. ایشان غیر از اولین بانوی کارگردان سینما اولین بانویی بودند که روی صحنه تئاتر رفتند و با اخلاق زندگی کردند و بعد پا به عرصه سینما گذاشتند. من افتخارم این است که شهلا ریاحی خاله من بوده است.

محمد متوسلانی نیز در سخنانی مطرح کرد: متاسفم برای برگزاری این مراسم مختصر برای بانو شهلا ریاحی بزرگ. انتظار این بود برای بانوی اخلاق و الگوی حرفه ای و اثرگذار بر تئاتر و سینما، توجه بیشتری می شد. متاسفانه رسانه های خود ما حق مطلب را ادا نکردند و من امیدوارم این خط کشی ها در جامعه ما از بین برود و واقعیت ها را ببینیم. آنچا که ماندگار است رفتار و آثار فرد است و باید مسئولان توجه بیشتری به این مساله داشته باشند. فکر می کنم زندگی شهلا ریاحی باید مکتوب شود و به تصویر دربیاید. امیدوارم دوستانی که برای هنر این مملکت زحمت کشیده اند، ارج آن ها ضایع نشود.

ایرج راد رییس شورای عالی خانه هنرمندان و رییس هیات مدیره خانه تئاتر نیز در سخنانی اظهار کرد: خانم شهلا ریاحی حق بزرگی بر گردن کسانی دارد که در عرصه هنرهای نمایشی کار می کنند. نام ایشان جاودان و ماندگار خواهد بود. کسانی که امروز در هنرهای نمایشی کار می کنند باید سپاسگزار شهلا ریاحی باشند که راه را برای آنها در سخت ترین شرایط فراهم کرد و آنها باید ادامه دهنده این راه باشند. ریاحی با کارهای ارجمند و ارزشمند خود در تاریخ هنرهای نمایشی این مملکت ماندگار است و فراموش نمی شود. جوانان امروز که در هنرهای نمایشی مشغول هستند باید از ایشان سپاسگزار باشند.

حمید قدکچیان صدابردار نیز در سخنانی گفت: خردمندان، شهیران و بزرگان سینما همه آنچه گفتنی بود، گفتند و ما شنیدیم. مردم با صدای شهلا ریاحی می خوابیدند و با صدای او بیدار می شدند و قبل از تئاتر نیز مردم با صدای او در رادیو مانوس بودند.

مهوش اسدیان عروس شهلا ریاحی نیز در سخنانی عنوان کرد: روح والای شهلا ریاحی زیباتر از زیبایی ظاهری ایشان بود. ایشان گوهری بی بدیل بودند و متشکرم از شما گوهرهای بی بدیل که امروز برای بدرقه ایشان آمدید. ایشان فردی بزرگوار، بخشنده، مهربان و عاشق کارشان بودند و اهل حسادت و کینه نبود. ایشان الگو و معلمی برای همه ما بودند.

منوچهر ریاحی فرزند شهلا ریاحی نیز تاکید کرد: اینکه من تا سطح دکتری درس خواندم و استاد دانشگاه شدم، مادرم باعث آن بود. آمدم امروز که از برخی نهادها گله کنم، اما همسرم به من گفت راه مادرت را ادامه بده. در ایران از سرای سالمندان غول ساختند و خیلی ها از من گله کردند اما ای کاش من زودتر مادرم را آنجا می بردم چرا که دوستان در خانه سالمندان ایرانمهر به خوبی به مادر من رسیدگی کردند. تشکر ویژه دارم از خانه سینما، موسسه هنرمندان پیشکسوت و صندوق هنرمندان پیشکسوت و یک گله ای دارم از صداوسیما که هیچ حالی از مادرم من نپرسید.

 

منوچهر شاهسواری، مدیر عامل خانه سینما نیز سخنران پایانی مراسم بود که در سخنانی تصریح کرد: آنچه که شاید مغفول ماند یک سپاس ویژه از منوچهر ریاحی است که حداقل من می دانم برای مادرش چه زحماتی کشید. یادتان باشد که امروز نه آغاز جهان و نه انجام جهان است. امروز خانم ریاحی برای باز کردن راه هنرمندان به خصوص هنرمندان زن زحمت کشیدند. همین یک بهانه برای احترام گذاشتن به شهلا ریاحی برای ما واجب است.

مراسم یادبود شهلا ریاحی روز پنجشنبه در مسجد جامع شهرک غرب از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ برگزار می شود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است