تلاش صداوسیما سوق دادن فضای کلی کشور به سمت جشن سیاسی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۸
علی دارابی در نشست خبری اعلام برنامه های صداوسیما در دهه فجر و انتخابات:

تلاش صداوسیما سوق دادن فضای کلی کشور به سمت جشن سیاسی است

نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های دهه فجر و انتخابات شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌های صداوسیما روز یکشنبه 6 بهمن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های دهه فجر و انتخابات شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌های صداوسیما روز یکشنبه ۶ بهمن در سالن جلسات معاونت امور استان‌ها با حضور علی دارابی معاون امور استان‌ها برگزار شد.

در ابتدای این مراسم تیزر انتخاباتی برنامه های استانی صداوسیما و هم چنین تیزر مجموعه پانزده قسمتی «جلال» که قرار است از روز جمعه ۱۱ بهمن ماه از شبکه های یک و شما روی آنتن برود، پخش شد و در ادامه علی دارابی معاون امور استان های صداوسیما در سخنانی عنوان کرد: سریال جدید «جلال» به مناسبت دهه فجر روی آنتن می رود. این سریال کار سیمای استان ها و در صداوسیمای آذربایجان شرقی تولید شده است.

وی افزود: تیزر اول که پخش شد برخی از عناوین برنامه هایی است که در ۳۳ شبکه تلویزیونی استان ها ما برای انتخابات تولید شده است و برخی نیز در حال پخش است. یازدهمین دوره انتخابات مجلس و همچنین انتخابات میان  دوره ای مجلس خبرگان در ۵ استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، تهران، قم و فارس دوم اسفند ۹۸ برگزار می شود. در تهران چون صداوسیمای استان تهران را نداریم کار معرفی نامزدها به معاونت سیما در شبکه پنج سپرده شده است.

*ویژگی های انتخابات ۹۸ و نقش صداوسیما در مشارکت مردم

دارابی با اشاره به ویژگی های انتخابات امسال بیان کرد: برگزاری انتخابات امسال چند ویژگی دارد. اولین انتخاباتی است که بعد از بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر انقلاب صادر شده است، برگزار می شود. همچنین ما در ایام ۲۲ بهمن و دهه فجر قرار داریم که ما با کمک بخش های مختلف و مردمی، سال گذشته توانستیم از راهپیمایی ۲۲ بهمن فیلم، عکس و گزارش پخش کنیم. ۲۲ بهمن امسال مصادف است با چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی و همراهان ایشان که ویژه برنامه هایی برای این موضوع در نظر گرفته ایم. صداوسیما با ۱۵۰ شبکه رادیو و تلویزیونی که با ۳۵ زبان فراملی برنامه تولید و ضبط می کند، شامل ۸۱ شبکه برای استان هاست که نقش مهمی در شورآفرینی و مشارکت مردم در امر انتخابات دارد.

معاون امور استان ها درباره آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در تابستان ۹۸ گفت: میزان رضایت از شبکه های استانی ۷۰ درصد و ۷۷.۶ درصد مورد رضایت شنوندگان بوده است. از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی که در اختیار نماینگان ملت است، ۳۰ کرسی مربوط به تهران و بقیه مربوط به استان های مختلف است. راهبردهای صداوسیما برای انتخابات مجلس تلاش برای حضور گسترده مردم در انتخابات است. ما باید به دستگاه های نظارتی، اجرایی و… برای برگزاری یک انتخابات با شکوه کمک کنیم.

*تلاش صداوسیما سوق دادن فضای کلی کشور به سمت جشن سیاسی است

وی افزود: ما باید بتوانیم از طریق برنامه هایی که در صداوسیما داریم، فضای کلی کشور را به سمت جشن سیاسی ببریم. ما باید با توجه به تحکیم وحدت و انسجام ملی کشور، تبیین جایگاه و اهمیت مجلس شورای اسلامی، وظایف و اختیارات نمایندگان بر اساس وظایفی که در قانون اساسی دارند و همچنین بیانات و رهنمودهای رهبر انقلاب و امام خمینی و حضور گسترده مردم در انتخابات، بتوانیم وجه ایران را درست نشان بدهیم و باید چه در بحث مربوط به دهه فجر و چه بحث انتخابات برنامه های تبیینی و روشنگری در این زمینه داشته باشیم.

*اعلام آمار تولید و پخش برنامه های انتخاباتی در صداوسیما

دارابی با اشاره به اینکه ستاد انتخاباتی استان ها و مراکز صداوسیما از سال ۹۷ تشکیل شده است، گفت: تا امروز در مرکز معاونت و در مرکز استان ها ۳۷۵ جلسه و نشست برای همکاری ها و هماهنگی های لازم تشکیل شده است. ۱۲۹۲ ساعت برنامه های رادیویی برای انتخابات و ۷۵ ساعت برای انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری پخش شده است. چرا که الان اوج برنامه های تبلیغاتی صداوسیما برای انتخابات است و در فرصت باقی مانده به ۱۶۹۲ ساعت برای انتخاب مجلس در رادیو و ۱۸۰ ساعت برای خبرگان رهبری خواهد رسید.

وی افزود: در بحث سیما تا الان ۶۳۱ ساعت برنامه برای مجلس شورای اسلامی و ۲۰ ساعت برای مجلس خبرگان رهبری تدارک دیده شده است. در فرصت باقی مانده ۱۴۴۶ ساعت برای انتخابات مجلس و ۱۲۳ ساعت برای انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری برنامه هایی در ساختارهای مختلف پخش می کنیم. امسال دو مرکز البرز و خراسان رضوی دو برنامه تدارک دیده اند. صدای و سیمای البرز یک مجموعه نمایش طنز ترکیبی ناخونک ۲ با نام جدید میانبر در ۳۰ قسمت ۴۰ دقیقه پخش می کند که در حال حاضر در مرحله تصویربرداری است. برگ برنده نیز نام یک مجموعه طنز ۱۶ قسمتی است که صداوسیما خراسان رضوی پخش می کند. ۲۵۰ موشن گرافی، رادیو نما و برنامه های مختلفی در شبکه های ملی و شما برای انتخابات در نظر گرفته شده است. ۶ نماهنگ و ۳۰ سرود برای پخش در ایام انتخابات و فعالیت های مختلف برای فضای مجازی انجام گرفته است. روز انتخابات در سراسر کشور از ساعات اولیه رای گیری همکاران ما در سراسر کشور گزارش، تصویر و خبر این حوزه را پخش می کنند.

دارابی با اشاره به اینکه در ایام دهه فجر چند اثر نمایشی در  شبکه های استانی پخش می شود، بیان کرد: سریال «محرمانه در باران» که در مرکز اصفهان تولید شده است، مینی سریالی برای این ایام است. برنامه های شعر و موسیقی و گفتگو محور در این زمینه نیز وجود دارد. پخش کارهای نمایشی، کارهایی در حوزه کودک و نوجوان، گفتگو با پیشگامان انقلاب و مستندهای تولیدی از برنامه های ما برای این ایام است.

*نیازمند ثبات آرشیو هستیم

وی با تأکید بر نیاز سازمان به ثبات آرشیو اظهار کرد: یک کار مهمی که ما هنوز محتاج آن هستیم، ثبات آرشیو است. کارهای جدیدی قرار است در صداوسیمای مراکز از آرشیو پخش کنند. همچنین بحث درباره کارنامه و دستاوردهای انقلاب از برنامه های دیگر ما است. امروز همه شبکه های استانی ما ۲۴ ساعته در ۳۳ مرکز هستند. آنچه که مسلم است عظمت شهادت سردار سلیمانی عواید مختلفی برای ما از جمله نقش مهمی در انسجام و وحدت ملی جامعه داشت. بعد از شهادت ایشان امر حضور و مشارکت مردم در انتخابات بیشتر شد. بی شک حضور گسترده مردم نقش بازدارنده دارد و باعث تجدید قوای و روحیه انقلاب و نیروهای آن خواهد بود و امیدواریم مجلسی انقلابی و کارآمد و مردمی شکل بگیرد. مهم ترین راهبرد صداوسیما این است که مردم به صورت گسترده پای صندوق های رای حضور پیدا کنند.

*لزوم صیانت از برنامه های برند محور

در ادامه کلیپی با محوریت سردار سلیمانی پخش شد و پس از آن دارابی درباره توقف برنامه‌های زنده و تولیدی شدن برنامه‌ها توضیح داد: آنچه در دوره آقای علی عسکری مطرح است، توجه به برنامه‌های برند محور است و صیانت از این برنامه‌ها اهمیت دارد. آنچه در برنامه‌ها مورد توجه است این است که نقد باید مشفقانه باشد و نباید منجر به سیاه نمایی شود. جامعه جوان ما باید نسبت به راهی که طی کرده ایم، احساس غرور و افتخار کند و راه را ادامه بدهد. بنابراین ضبطی شدن برنامه‌ها به معنای محدودیت و آزاداندیشی و بیان نکردن واقعیت ها نیست. در برخی موارد، ملاحظات و مراقبت‌هایی صورت می‌گیرد و برای همین برنامه‌ها از شکل زنده در می‌آیند. حجم برنامه‌های زنده در رسانه زیاد است. در استان‌ها هم این مشکل را داریم. به هر حال ما باید کار کارشناسی انجام دهیم.

دارابی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه های پویانمایی نیز برای این ایام در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: سه سال است که جشنواره پویانمایی را برگزار کرده ایم که اولین دوره آن در همدان و دومین دوره در کرمانشاه با اضافه شدن برنامه های عروسکی برگزار کردیم. دوره سوم  هم در استان هرمزگان در نیمه دوم سال آینده برگزار می شود. اتفاقات مهمی در حوزه تولید و رونق کارهای انیمیشن افتاده است. با وجود مشکلات اقتصادی ما موفق شدیم همه بدهی های خود را در این زمینه تسویه کنیم. در حال حاضر جریان ساخت انیمیشن چه در مرکز صبا چه در سیمای استان ها رونق خوبی دارد‌ و امیدوارم برای سال آینده نیز تولیدهای خوب و جدیدی داشته باشیم.

*برنامه های استانی باید در سطح جهانی باشد

وی با بیان اینکه شبکه های استانی ما باید قد و قامتشان جهانی باشد، گفت: شبکه های استانی روی ماهواره است و باید برنامه ها در سطح جهانی باشد. ما لهجه ها، گویش ها و نژادهای مختلفی داریم. نمایش ویژگی های کشور ما مانند اقلیم چهار فصلی باید در شبکه های استانی نمایش داده شود. ما قصد کمک به مساله گردشگری و توریسم را داریم. امسال هم برنامه ای برای معرفی جاذبه های گردشگری داریم. همچنین باید بگویم ما در طول سال ۹۷ بیش از ۱۵۰ دوره آموزشی در حوزه های مختلف در مراکز استان ها برگزار کردیم. ما از شبکه های استانی خواستیم پیوست رسانه ای توسعه پایدار استان را شما باید تبیین کنید. در جامعه ما کارهای مهمی انجام می شود اما پیوست رسانه ای نداریم. من امیدوارم در این عرصه ها توانمندی های خود را نشان دهیم و کارهای فاخر تولید کنیم. ما بیش از ۳۰ مجموعه نمایشی فاخر در دست تولید داریم و تعدادی از آن ها در حال تدوین نهایی است. ما بیش از ۱۰۰۰ قطعه موسیقی، کلیپ و نماهنگ پخش و تولید کردیم اما هم بودجه و اعتبار و هم به نیروهای متخصص بیشتر نیاز دارد.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۵۸/۴۰۱/۱۱۷/۰۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۲/۶۸۶/۲۸۹/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۳/۹۹۲/۷۷۷/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۱/۳۷۲/۹۰۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۳/۵۵۶/۱۷۳/۰۰۰
  • استاد
    ۸۸۸/۵۲۵/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۸۶/۴۵۲/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۲۴۳/۱۴۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۱۴۲/۷۲۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۱۸/۹۳۵/۰۰۰