در حسرت حمایت مالی از جشنواره تئاتر فجر ماندیم/ قیمت بلیت تغییر نکرد/ واکنش به انصراف‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۵
در نشست رسانه ای مطرح شد؛

در حسرت حمایت مالی از جشنواره تئاتر فجر ماندیم/ قیمت بلیت تغییر نکرد/ واکنش به انصراف‌ها

نشست رسانه ای سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر یکشنبه ۶ بهمن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، نشست رسانه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یکشنبه ۶ بهمن با حضور شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی و نادر برهانی مرند و مدیران بخش‌های جشنواره به منظور شرح جزئیات این رویداد در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

شهرام کرمی در ابتدای نشست گفت: جشنواره تئاتر گردهمایی خانواده تئاتر است که در این سی و هفت سال رشد زیادی داشته است. این جشنواره در سال ۱۳۶۰ در اوج شرایط بد در کشور شروع شد و الان در سطح بین المللی در عرصه هنرهای نمایشی حضور دارد.

وی افزود: ما جشنواره را صرفا در ۱۰ روز برپایی نمی بینیم بلکه جشنواره های استانی زیادی در طول سال برگزار شد که نتیحه آنها را در جشنواره فجر می بینیم.

مدیر کل هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه مهمترین سرمایه جامعه هنرمندان هستند که با شور زیادی به رونق رویدادهای بین المللی کمک می کنند، توضیح داد: ما چالش های زیادی هر ساله در جشنواره داریم که اولین چالش مثل همیشه فقدان اعتبار مالی است و امسال هم با کسر بودجه برای برگزاری روبرو بودیم و تلاش کردیم با جذب اسپانسر مشکلات را برطرف کنیم اما همچنان در حسرت و دغدغه برای حمایت از جشنواره هستیم که متاسفانه برخلاف سایر هنرها، حامی ها هیچ کمکی به برگزاری نکردند و من این را برای گله عرض می کنم. ما تلاش کردیم به شکلی فشرده و با صرفه جویی جشنواره را برگزار کنیم و با حفظ بخش های اصلی جشنواره به شکلی برنامه ریزی کنیم که خلایی در برگزاری اتفاق نیفتاد و ارائه خدمات به هنرمندان مهم ترین نکته برای ما بوده است که سعی کردیم به آن توجه کنیم.

کرمی افزود: دومین چالش، تحریم های ظالمانه علیه کشورمان ایران است که لطمه زیادی را به فرهنگ و هنر وارد کرده اما ما تلاش کردیم با حضور مهمانان خارجی به محدودیت ها توجه نداشته باشیم.

این مدیر تئاتری بر لزوم همدلی و اتحاد هنرمندان خانواده تئاتر تاکید کرد و گفت: چالش سوم حضور نیافتن برخی از چهره های هنری در جشنواره سی و هشتم بود که باعث شد آثار بخش های مختلف جشنواره را بار دیگر تنظیم کنیم. برخی هنرمندان تصمیم به انصراف از جشنواره گرفتند و ما برای دلیل این تصمیم احترام قائل هستیم. این تصمیم به خودی خود قابل احترام است زیرا هنرمندان با احساس پاک خود تصمیمی گرفتند که من به شخصه برای این دوستان و بزرگان بابت رای و نظرشان احترام قائل هستم و نباید برداشت دیگری از این انصراف ها داشته باشیم.

در ادامه نادر برهانی مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره برنامه های این رویداد توضیح داد.

وی گفت: جلسات آسیب شناسی زیادی داشتیم و نقطه نظرات دوستان را می توان در سه محور مطرح کرد؛ اول اینکه جشنواره بسیار گسترده شده است و این وسعت بر کاهش کیفیت نقش داشته است، دوم بحث رقابتی و غیررقابتی برگزار کردن جشنواره بود، بسیاری از دوستان معتقد بودند جشنواره تئاتر فجر رقابت زده شده است و آثار مذموم و نکوهیده رقابتی برگزار کردن جشنواره باعث اتفاقات نامطلوبی می شود. سومین محور به بخش بین المللی جشنواره اختصاص داشت.

برهانی مرند خاطر نشان کرد: من سعی کردم به کمک دوستان و همکارانم در دبیرخانه و با مشارکت رییس جشنواره و شورای سیاستگذاری این آسیب شناسی ها را بررسی کنیم تا جشنواره با کیفیت تری داشته باشیم. اولین موضوعی که به آن پرداختیم کاهش بخش های رقابتی بود، جشنواره امسال در آثار صحنه ای فقط یک بخش رقابتی دارد، از سال ۹۴ به بعد جشنواره در بخش آثار صحنه ای در سه بخش رقابتی حضور پیدا می کرد و برای هر بخش رقابتی هم بیش از ۲۵ اثر شرکت می کردند. امسال خوشبختانه توانستیم خود و شورای سیاست گذاری را متقاعد کنیم تا تنها یک بخش رقابتی در بخش مسابقه تئاتر ایران داشته باشیم و یک بخش غیررقابتی هم تدارک دیده ایم.

دبیر جشنواره بیان کرد: جشنواره امسال به جز بخش تئاتر ملل قرار بود در بخش صحنه در ۵۷ اثر خلاصه شود و جشنواره ای به لحاظ کمی کوچک اما با کیفیت باشد. هرچند ثبت نام ها حاوی پیامی بود که بد نیست با شما در میان بگذارم، علی رغم تمامی آسیب شناسی ها و مذموم دانستن رقابت، ما در بخش رقابتی ۲۴۹ ثبت نام کننده داشتیم و در بخش غیررقابتی ۵۰ شرکت کننده. در بخش غیررقابتی که قرار بود به عنوان بخش ویژه برگزار شود، هنگام طراحی فراخوان فکر کردم گروه های کیفی تر در بخش غیررقابتی بیشتر ثبت نام می کنند.

وی ادامه داد: ورودی بخش غیررقابتی را هم به نحوی طراحی کردیم که دوستان انگیزه بیشتری برای حضور در این بخش داشته باشند، ورودی بخش رقابتی را تا ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفتیم و در بخش غیررقابتی تا ۳۰ میلیون تومان اما آمار اینچنین که گفتم بود.

برهانی مرند همچنین عنوان کرد: در جلسات آسیب شناسی بسیاری از دوستان در مذمت رقابت سخنانی را مطرح کردند اما امسال وقتی من از آن ها تقاضا کردم به عنوان مهمان در جشنواره حضور داشته باشند، شرط حضور خود را شرکت در بخش رقابتی مطرح کردند و به هیچ وجه هم کوتاه نیامدند.

بیشتر بخوانید

معرفی هیات داوران مسابقه تئاتر خیابانی و تئاتر صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

دبیر جشنواره تئاتر فجر اعلام کرد: امسال در بخش رقابتی ۳۰ اثر داشتیم که به دلیل مشکلات اخیر که رخ داد تعداد آثار کاهش یافت و درنهایت ۲۲ اثر شد. در بخش غیر رقابتی ۲۷ اثر به ۱۹ اثر و در بخش ملل ۷ اثر داشتیم که به ۶ اثر رسید. در بخش خیابانی ۲۲ اثر به ۲۳ اثر و در بخش رادیو تئاتر ۱۰ اثر به ۱۱ اثر رسید. در بخش به علاوه فجر ۴۰ اثر داریم و در بخش دیگر گونه ها ۱۸ اثر به ۴ اثر کاهش یافت.

وی افزود: امسال رونمایی از کتاب خواهیم داشت که درباره تاریخچه این جشنواره از دوره اول تا اکنون به دو زبان فارسی و انگلیسی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. در این کتاب اطلاعات مربوط به دوره های مختلف به صورت تفکیکی ارائه می شود. جای این کتاب بسیار خالی بود و خوشحالم این کتاب جامع نوشته شده است. همچنین جای سایت جامع با اطلاعات کافی به دو زبان خالی بود که در این دوره و به مدد دوستان اولین سایت جامع اطلاعات جشنواره تئاتر فجر که شامل سی و هفت دوره گذشته است راه اندازی شد.

این کارگردان تئاتر اعلام کرد: امسال نیز مسابقه نمایشنامه نویسی را داریم البته بازه آن را کوتاه کردیم اما ارزیابی آن طولانی تر شده است و در اختتامیه برگزیدگان اعلام می شوند.

و اما دبیر جشنواره خبری مهم را اینگونه اعلام کرد: قیمت بلیت ها نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است و از ۴۰ هزار تومان آغاز می شود. در روز سه شنبه ۸ بهمن از ۱۲ ظهر تا هشت شب برای اهالی رسانه و از ۸ شب به بعد برای علاقه مندان امکان خرید اینترنتی بلیت باز می شود.

همچنین در این نشست اعلام شد که مراسم بزرگداشت چهار چهره سرشناس تئاتر ایران در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود. کریم اکبری مبارکه بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، آندرانیک خچومیان مترجم و بازیگر  تئاتر، حسین عاطفی کارگردان و بازیگر تئاتر) و مهدی لزیری بازیگر، کارگردان و طراح صحنه و چهره تئاتر تبریز چهار هنرمندی هستند که در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به پاس سال ها فعالیت هنری مورد تجلیل قرار می گیرند.

ما به هنرمندان و تصمیم شان احترام می گذاریم

کرمی در پاسخ به خبرنگاری درباره حمایت از انصراف هنرمندان گفت: من از انصراف هنرمندان دفاع نمی کنم اما وظیفه خودم را انجام می دهم که به صورت یکسان از تمامی اقشار هنرمند دفاع کنم تا زمانی که این مسئولیت را برعهده دارم. تصمیم انصراف یک تصمیم فردی یا گروهی است و خودشان باید پاسخگو باشند و قطعا احساسات پاک هنری به دلیل شرایط جامعه در تصمیم شان دخیل بوده است. ما نیاز داریم که همدل باشیم و خانواده تئاتر را نباید تقسیم بندی کنیم و نادر برهانی مرند در دو نامه از انصرافی ها خواسته است که حضور داشته باشند که تاحدودی موثر بود.

برهانی مردن در پایان در پاسخ به خبرنگاری درباره همزمانی جشنواره تئاتر فجر با جشنواره ملی فیلم فجر توضیح داد: اگر مجموعه اتفاقات اخیر رخ نمی داد ۱۵ دی ماه جشنواره تئاتر فجر را برگزار می کردیم اما به دلیل مشکلات، برنامه ریزی ها تغییر کرد و قبل از جشنواره ایام فاطمیه و بعد از آن هم ایام انتخابات بود به همین دلیل تاریخ برگزاری جشنواره تئاتر فجر با جشنواره ملی فیلم فجر همزمان شد و طبیعتا تئاتر مظلوم واقع می شود و دوستان رسانه باید به ما کمک کنند.

نسترن معصوم پور

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000