ماجرای خبرساز رشیدپور و دستیارش چه بود/ شفافیت در بن‌بست سیاست | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۸
گزارش صبا از حواشی دستمزد مجری «حالا خورشید»؛

ماجرای خبرساز رشیدپور و دستیارش چه بود/ شفافیت در بن‌بست سیاست

طرح حواشی مرتبط با دستیار رضا رشیدپور به ممنوع‌الفعالیتی این شخص انجامید ولی مطالبه شفافیت برای اعلام دستمزد مجریان را نیز تحت‌الشعاع قرار داد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، جدال توییتری میان علی علیزاده تحلیل‌گر سیاسی و رضا رشیدپور مجری شبکه سه سیما، هفته گذشته بر سر درخواست این مجری از مردم برای کمک به یکدیگر آغاز شد. علیزاده از رشیدپور خواست بخشی از دستمزد خود را به نیازمندان کمک کند. او همچنین دستمزد این مجری را برای هر قسمت «حالا خورشید» ۲۰ میلیون تومان و دو قسمت «شب‌آرام» ویژه شب یلدا ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

در پی این اتفاق، شبکه سه سیما اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌داد رضا رشیدپور برای هر برنامه «حالا خورشید» بین ۱۸ تا ۲۲ میلیون تومان دریافت کرده و به اذعان خود این مجری، رقمی بین یک تا یک و نیم میلیون تومان، خالص دریافتی خودش به ازای هر قسمت از این برنامه بوده است.

دستیار دردسرساز آقای مجری

گرچه این رقم یک و نیم میلیونی باعث مطالب طنز و نقدهایی در فضای مجازی شد ولی ماجرا به همین جا ختم نشد و در روزهای گذشته حواشی دستمزد رضا رشیدپور، ابعاد تازه‌ای پیدا کرده و پای دستیار وی نیز به میان آمده است.

به تازگی اردوان رحیمی از افراد نزدیک به رضا رشیدپور مجری-تهیه‌کننده شبکه سه که مسئولیت دستیار تهیه‌کننده را در برنامه «حالا خورشید» به عهده داشته، هدف افشاگری‌هایی قرار گرفته است. ابتدا علی علیزاده در صفحه توییتر خود چندین اسکرین‌شات از یک حساب کاربری توییتر منتسب به اردوان رحیمی منتشر کرد که حاوی توهین به نظام، امام(ره) و رهبری بود.

یکی دو روز بعد، پس از عذرخواهی رحیمی و اعلام رسمی ممنوعیت فعالیت وی در شبکه سه سیما، مشخص شد در زمان پخش «حالا خورشید»، حداقل در دو مورد مجزا، شماره کارت بانکی اردوان رحیمی به صورت رسمی از سوی شبکه سه سیما و برنامه «حالا خورشید» به عنوان محل واریز کمک‌های مردمی اعلام شده است.

این اقدام باعث شد انتقادهای جدیدی روانه گروه برنامه‌ساز و همچنین مدیران شبکه شود و حتی درباره هزینه‌کرد ۴ میلیارد تومان مبلغ جمع‌آوری‌شده نیز ابهاماتی به وجود آید. در برنامه «حالا خورشید» اعلام شد مبلغ ۱۲ میلیارد تومان از مردم برای کودکان مبتلا به بیماری اس‌ام‌ای جمع‌آوری شد، اما بنا بر ویدیوی اعتراضی تازه‌ای که نماینده کودکان مبتلا به این بیماری، منتشر کرده، تنها ۸٫۵ میلیارد تومان به این بیماران پرداخت شده است.

در ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شد اینگونه مطرح شد: اسم ایشان (اردوان رحیمی) روی آنتن برنامه «حالا خورشید» بارها به عنوان صاحب حسابی اعلام شد که برای بچه‌های مبتلا به اس‌ام‌ای پول جمع‌آوری می‌کرد. از طرفی آقای رشیدپور در برنامه «خندوانه» این مبلغ را بالای ۱۰-۱۲ میلیارد تومان اعلام کرد، اما چک‌هایی که برای بچه‌ها صادر شده و روی آنتن تحویل خانواده‌ها شده، حدود ۸٫۵ میلیارد تومان بوده است. من یزدانی به عنوان نماینده رسمی بیماران اس‌ام‌ای روی صحبتم با آقای رشیدپور است. آقای رشیدپور! این مابه‌التفاوت پول امروز کجاست؟ ۸٫۵ میلیارد از پولی که به حساب آقای اردوان رحیمی واریز شده، به بچه‌ها داده شده. مابه‌التفاوت آن امروز کجاست؟

درنهایت ناصر کریمان مدیر وقت گروه اجتماعی شبکه سه در گفت‌وگویی همه اتهامات را تکذیب کرد. او گفت: خانمی که خودشان را نماینده کودکان اس‌ام‌ای معرفی می‌کنند چرا در دو سالی که از این ماجرا می‌گذرد با همین عنوان ادعا شده از سازمان صداوسیما کسب توضیح نکرده‌اند؟ یا لااقل از شبکه یا گروه برنامه‌ساز کلامی نپرسیده‌اند؟ این عجیب نیست که بدون هیچ مستند و تحقیقی و صرفا با استناد به شنیده‌ها چوب حراج به آبروی دیگران بزنیم؟ رقم اعلام شده توسط مجری در برنامه تولیدی خندوانه مربوط به تجمیع مبالغ کمپین‌های حالا خورشید برای مقاطع مختلف بوده که نحوه هزینه‌کرد آن مستمرا در قالب پخش زنده و نمایش اسناد دقیق به استحضار مخاطبان ارجمند رسیده است.

در این میان وحید یامین‌پور مجری صداوسیما که سال‌هاست برنامه‌های مختلفی مانند «دیروز امروز فردا»، «میدان انقلاب»، «جهان‌آرا» و… در شبکه‌های سه و افق سیما اجرا کرده است، چند روز پیش در گفت‌وگوی لایو با فارس درباره دستمزدهای بالای مجریان برند صداوسیما و لزوم شفافیت در این باره صحبت کرد. وی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: شفافیت الان مطالبه اول نظام و جامعه ماست؛ علی‌الخصوص نیروهای انقلابی. صداوسیما چه اقدامی برای شفاف کردن فعالیت‌های خود انجام داده است؟ برای قراردادهای عجیبی که من از آن‌ها خبر دارم. فقط در شبکه سه سیما، برای اجرای یک سلبریتی، برای یک شب برنامه، ۸۰ میلیون تومان دستمزد پرداخت شده است. تا وقتی که صدای یک مرجع تقلید بلند نشد، آن برنامه تعطیل نشد.

لزوم مطالبه‌گری غیرسیاسی

اگرچه اعلام رسمی شماره حساب یکی از دست‌اندرکاران برنامه اقدامی نامتعارف است، اما این نکته نیز قابل توجه است که این مساله چگونه از چشم رسانه‌ها دور مانده و درباره آن مطالبه‌ای صورت نگرفته است آنهم در صورتی که مراقبت از به وقوع نپیوستن چنین اموری از وظایف ما رسانه ها محسوب می شود.

آنچه محل ابهام و سوال است این است که ممکن است در افشای این مساله رد پای مقاصد شخصی و اختلافات سیاسی وجود داشته باشد. شاید افرادی پیشتر از این تخلف آگاه بوده‌اند، اما تا امروز درباره آن سکوت کرده‌اند. به نظر می‌رسد آنچه جای آن خالی است، مطالبه‌گری فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی و صرفاً با هدف اصلاح وضعیت موجود است.

بارها رسانه ها و مردم خواستار شفاف سازی دستمزدهای مجری های تلویزیون شده اند و هربار هم رقم هایی به شکل غیررسمی مطرح می شود که آه از نهاد مردمی که پای تماشای این برنامه ها می نشینند بلند می کند؛ مردمی که خود بعضا برای یک وام یک میلیونی گیر هستند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000