سیدغلامرضا موسوی تهیهکننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره آییننامهای برای حذف تشریفات پروانه ساخت که در پیشنویس نظامنامه تهیهکنندگی گنجانده شده است، گفت: وزارت ارشاد میخواهد شرکتهای فیلمسازی را رتبهبندی کند و بر اساس این رتبهبندی، برای آنها امتیازاتی قائل شود. اصل قضیه اقدامی مقبول است، اما این که ضوابط شرکتها چگونه باشد باید چکشکاری شود.
وی افزود: اگر قرار است به سمت سینمای صنعتی برویم و صنعت سینما را گسترش بدهیم به این اقدام نیاز داریم.
موسوی درباره احتمال بازتر شدن فضای ممیزی در صورت اجرای این طرح بیان کرد: شرکتهایی که تجربه دارند و بر اساس ضوابط، در درجه الف طبقهبندی میشوند، میتوانند از پروانه فیلمسازی بگذرند. این شرکتها ضوابط را میدانند و بر اساس خط قرمزهای کشور فیلم میسازند.
تهیهکننده «قصیده گاو سفید» در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا ممکن است دفاتر تولید از بیم رد فیلم در شورای پروانه نمایش به سمت خودسانسوری بروند، اظهار کرد: چه پروانه ساخت اخذ شود و چه نشود، اگر فیلمساز تجربه داشته باشد و از ضوابط شناخت داشته باشد، فیلمی نمیسازد که پروانه نمایش نگیرد.
این تهیهکننده سینما که سال هاست مشغول تولید فیلم است، تاکید کرد: خط قرمزها در نظام جمهوری اسلامی برای فیلمساز حرفهای کاملا مشخص است. در بسیاری موارد حتی وقتی فیلمساز صحنهای را فیلمبرداری میکند، میداند ممیزی میشود و با علم به این موضوع، در تدوین نهایی میگذارد.
موسوی با اشاره به سابقه حذف تشریفات پروانه ساخت برای گروهی از موسسات فیلمسازی گفت: قبلا قرار بود که هم تهیهکنندگان حرفهای و هم شرکتها بتوانند از این امکان استفاده کنند. حتی در مقطعی در دوره سیفالله داد وقتی تهیهکنندگان گروه الف با کارگردانهای گروه الف کار میکردند، پروانه ساخت را تقریبا بدون دردسر میگرفتند. امکان حذف تشریفات پروانه ساخت، قاعدتا برای اشخاص حقیقی حرفهای هم باید لحاظ شود.
وی تصریح کرد: تهیهکنندهای که ۱۰ فیلم ساخته و همه فیلمهایش نمایش داده شده باید با تهیهکنندهای که هنوز فیلمی نساخته، تفاوت داشته باشد.
موسوی درباره وضعیت سینمای هنری بعد از اجرای این طرح گفت: ژانری با عنوان سینمای هنری وجود ندارد، بلکه فیلم خوب و فیلم بد وجود دارد. فیلم خوب، فیلمی است که تماشاچی هم آن را ببیند، زیرا سینما اساساً با تماشاچی تعریف میشود.
متن نظام نامه را اینجا بخوانید
حذف پروانه ساخت مافیای جدید ایجاد میکند/ تحلیل نظامنامه جدید تهیهکنندگی
۱۰۰ سینماگر به پیشنویس نظام تهیه کنندگی اعتراض کردند
پروانه ساخت سرعت تولید را کُند میکند/ خط قرمزها را میشناسیم
وی افزود: سینما یک هنر-صنعت است که باید پول خودش را برگرداند. منتقدان حق دارند نگاه متفاوتی داشته باشند، اما در سینمای حرفهای، وقتی فیلمی تولید میشود، ضمن این که باید فیلم خوبی باشد باید پولش را هم دربیاورد و سود اندکی هم داشته باشد.
تهیهکننده «بازیوو» انتقادها درباره احتمال ایجاد انحصار در تولید فیلمهای سینمایی برای یکی-دو موسسه فیلمسازی خاص، پس از اجرای این طرح را وارد ندانست و گفت: کسی که بتواند چند میلیارد تومان سرمایه بگذارد و با آن فیلم بسازد، همین الان هم میتواند. مگر حتما باید در شرکت فیلمسازی باشد؟ چیزی به نام انحصار در تولید یک شوخی است. افراد مختلف میتوانند فیلم تولید کنند.
موسوی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا ممکن نیست اشتیاق کارگردانهای مطرح برای گذشتن از سد پروانه ساخت، موسسات فیلمسازی بزرگ را پررونق کند و تهیهکنندگان مستقل را به حاشیه براند، عنوان کرد: مگر در هالیوود فقط کمپانیها فیلم میسازند؟! کمپانیها و تهیهکنندگان مستقل نیز کار خودشان را میکنند.
وی در پایان بیان کرد: به علاوه هر سال بین ۲۰ تا ۳۰ کارگردان جدید وارد سینما میشوند. با وجود این چهرهها انحصار به وجود نخواهد آمد.
مصطفی قاسمیان
انتهای پیام/
There are no comments yet