به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که در اسفند سال گذشته (۱۳۹۸) قرار بود با مراسم اختتامیه و اعلام برگزیدگان به کار خود پایان دهد، به دلیل شیوع ویروس کرونا، به تعویق افتاد و بنا به ادامه شرایط، روابط عمومی جشنواره اسامی برگزیدگان را اعلام کرد.
هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی و ربیس دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، طی پیامی، از دوازده سالگی جشنواره گفته است. یادداشت و پیام هادی مظفری بدین شرح است:
«دوازده سالگی
دوازده سالگی عمرِ آدمها با خانه ای که دوازده سال از پروانه ساختش گذشته و رفاقتی که دوازده سال از اولین ملاقاتش می گذرد، تفاوت دارد. مثلا پسر بچه های دوازده ساله، هنوز مرد نشده اند اما خانه ای که بیش از ده سال از عمرش گذشته، کلید و پریزهایش لق می شوند و دیگر سقفش سفید نیست. دوده بخاری کدرش می کند و اقلا دو دست نقاشی و دستی کشیدن به سر و رویش را می طلبد.
موجودات دوازده ساله، شبیه هم نیستند. مثلا همین جشنواره. شبیه پسربچه هایی است که از یکسو با کوچکتر از خودش بازی نمی کند و از طرفی دیگر، زورش به بزرگترها نمی رسد! ازسویی، سر و شکل گرفته و از سویی کفش های سابق، برایش کوچک شده است. قد و قامت جدید، کفش نوتر و بزرگتر و محکمتر می خواهد. سال پیش، «جشنواره» فکر کرد بزرگتر شده و باید تغییرکند. رفقای بیشتر. هم بازی های بیشتر و زمین بزرگتر.
هنرهای تجسمی، خانواده اش بزرگ است و جمع شدنشان زیر یک سقف، حیاط و ایوان بزرگ می خواهد. زمینی که جا برای همگان باشد. هنر ایران، زیاد به خود جشنواره دیده است. خیلی زیاد… اما جشنواره هایی که دو سه دهه از عمرشان گذشته باشد، کم اند ، آن هم عمدتاً مربوط است به اهالی تئاتر و سینما و موسیقی. وقتی قصه می رسد به هنرهای تجسمی- با چنین عمر و قدمتی- دیگر یا اصلاً جشنواره نداریم و یا کم داریم و سوال مهم اینکه مگر عمر نقاشی و خوشنویسی و سرامیک، کمتر است از سینما؟ واضح است که کمتر نیست. نه در این مرز و بوم و نه در اقصی نقاط ِکره خاکی. به همین خاطر است که عمر شناسنامه ای برخی بینال ها و جایزه های هنر (در معنای خاص اش هنرهای تجسمی) یکصد و شانزده ساله است! خیال می کنم باید دوباره برگردیم و روایت همه این سالها را از نو بخوانیم و مرور کنیم. اینکه چرا هر وقت و هرکس خواست کاری در عرصه هنر انجام دهد، اولین چیز، جشنواره به ذهنش رسید. ترکیبی سه ضلعی از فراخوان و داوران و برندگان و سال بعد یا دو سال بعد، تمام شد و راستی چقدر داریم از این جشنواره های سه-چهارساله که هرگز پایشان به مدرسه نرسید!
می دانید چرا؟ لابد به خاطر آنکه سالهای بعد اراده کافی برای جشن گرفتن آن هنر باقی نمانده بود. لابد به خاطر اینکه از چهارنفر تصمیم گیرنده و برگزارکننده، بین شان انشقاق افتاد و هر چهار نفر فکرکردند نظر خودشان درست تر است و برای همین رفتند و چهارجشنواره دیگر به دنیا آوردند و برای هرکدام اسمی گذاردند و شناسنامه جداگانه گرفتند. شاید به خاطر اینکه آن سال که جشنواره متولد شد، یک نفر، خرج و مخارجش را به عهده گرفت و سال بعد، کسی حضانتش را قبول نکرد.
شاید به خاطر اینکه فکر کردیم عمر جشنواره شبیه گل های پامچال است که یکماه قبل نوروز جوانه می زند، زرد و سرخی اش را هدیه می کند و بعد عید، گلدان می ماند و خاکی تکیده و خشک.
شاید بدین خاطر که فکر نکردیم بذری که دیگران کاشتند، هرسال و هر روز مراقبت می خواهد و قرار است درخت گردو شود و سال های سال، میوه دهد و سایه بگستراند.
جشنواره تجسمی فجر هم از این قاعده مستثی نیست. با تمام نوجوانی و امیدش به آینده، حالا و در دوازده سالگی می خواهد روی پای خود بایستد و آینده اش را انتخاب کند و مسیرش را ادامه دهد و این انتخاب، ساده نیست.
هرکدام از اتفاقاتی که سال ٩٨ در فضای عمومی جامعه افتاد و گاهی فقط نیش و کنایه و تمسخرها کافی بود تا او را باز دارد از ادامه راه. متوقفش کند از ادامه مسیر. بفرستدش پی کار و باری دیگر، اما انگار این جوان پر از سوال و سودای هنر، باز هم تاب آورد. برخاست و خاک لباسهایش را تکاند و بند کفشهایش را سفت تر کرد. گفته بود؛ دوازده سالگیِ عمر آدمها با خانه ای که دوازده سال از پروانه ساختش گذشته و رفاقتی که دوازده سال از اولین ملاقاتش می گذرد، تفاوت دارد.
رفقایی که دوازه سال از دوستی شان می گذرد، دیگر دوست نیستند، خویش اند، برادراند. کوه اند برای تکیه کردن. جشنواره هنرهای تجسمی دوازده ساله، اگر قهر و کنایه داشت، آشتی هم داشت. رفاقت هم داشت و تصویر دوستانی که تاب افتادن رفقایشان و زمین خوردن هنر را نداشتند، قاب کرد. جشنواره تمام شد، تک تک تابلوها را آوردند پایین و برگرداندند به خالقش، ولی تصویر آن «رفاقت» ماند روی دیوار دوازدهم. شاید برای همیشه.»
انتهای پیام/
There are no comments yet