«خاله سوسکه» را برای بچه‌ها پذیرفتم/ جوانان تئاتری… | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۸
فریبا متخصص در گفتگو با صبا:

«خاله سوسکه» را برای بچه‌ها پذیرفتم/ جوانان تئاتری…

فریبا متخصص تئاتر را محلی برای صیقل خوردن روح دانس...

فضای فاقد امنیت روانی در پشت صحنه تئاتر، به خانم ها لطمه می زند

فریبا متخصص بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون این روزها
نمایش «شاپرک خانم» به کارگردانی حسن انصاریان و نویسندگی بیژن مفید را در کانون
پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه دارد. وی که نقش «خاله سوسکه» را در این
نمایش بازی می کند، ضمن تاکید بر جذاب بودن متن نمایش، علت انتخاب بازی در آن را علاقه
زیادش به کودکان عنوان کرد و در مورد تجربه بازی در صحنه نمایش به خبرنگار صبا گفت: به نظر من بخش
اعظم لذت تئاتر، در روی صحنه برای تماشاچی است و لذت عوامل نمایش در زندگی دو سه
ماهه و همخوان شدنشان در پشت صحنه اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: درست است که گرما و نفس تماشاچی لذت بخش است
اما برای من همیشه پشت صحنه و آن ارتباطی که با عوامل برقرار می کنیم تا به یک هدف
مشترک برسیم خیلی لذت بخش تر از روی صحنه است.

این بازیگر با تاکید بر اینکه ما می خواهیم حالمان در تئاتر خوب
شود و در تئاتر هستیم که روح و جسممان صیقل بخورد، توضیح داد: تئاتر برای ما شستشوی روح است تا
به آرامش برسیم و به هم احترام بگذاریم. اگر غیر از این باشد آن کار موفق نمی شود
و به نظر من بخش زیادی از این ارتباط دست کارگردان است.

بازیگر سریال «در چشم باد» فضای فاقد امنیت روانی در پشت
صحنه تئاتر را باعث لطمه دیدن عوامل به ویژه خانم ها دانست و گفت: من به همه
نوجوان هایی که وارد این کار شده اند و اول راه هستند توصیه می کنم احترام شغلی و
اخلاق حرفه ای را اولویت خود قرار دهند. آرزوی من این است که بچه های جوان به
خودشان و پیشکسوت هایشان احترام بگذارند. در دنیای تئاتر کسانی هستند که ۳۰-۴۰ سال
سابقه دارند اما برای اخلاق نامناسبشان کسی دوست ندارد با آنها همکار شود. چرا
باید اینطور باشد که بازیگری خوب باشد اما اخلاق حرفه ای و خوبی نداشته باشد.

این گوینده نمایش‌های رادیویی، سختی حضور در نمایش های رادیویی را
نبود میزانسن و حذف استفاده از بدن و چهره برای انتقال حس عنوان کرد و
گفت: رادیو مثل بقیه کارهای هنری احتیاج به تکنیک دارد. در واقع رادیو یک صنعت و
فن است که به مرور زمان و با کسب تجربه و شناخت می توان به آن نزدیک شد. در رادیو
فقط صدا و حس وجود دارد و رسیدن مطلوب به این دو عنصر احتیاج به تجربه و مهارت دارد،
یعنی کم کم به دست می آید و البته آنقدر واریانس دارد که می شود سن ها و نقش های
متفاوت را بازی کرد. خود من از نوجوان ۱۷ ساله تا پیرزن ۱۰۰ ساله را بازی کرده ام.

بازیگر فیلم سینمایی «آباجان» در پایان خود را جزو
بازیگرانی برشمرد که قبل از رادیو در تئاتر و سینما کار می کرده است و عنوان کرد: به دلیل همین
موضوع است که من وقتی برای اجرای نمایش رادیویی پشت میکروفون رادیو هستم از تمام بدن و صورتم برای انتقال حس استفاده می کنم و اینطور نیست که صرفا از صدا
برای ساختن حس استفاده کنم و سعی می کنم از تمام وجودم در این زمینه کمک بگیرم. ما
در رادیو تماشاچی نداریم اما مخاطبینمان قشر وسیعی از جامعه از راننده تاکسی تا
خانم خانه دار را شامل می شوند، برای همین باید آنقدر اجرا و انتقال حس قوی داشته
باشیم که آنها بتوانند برای خودشان نقش ها را تصویرسازی کنند.

نمایش «خاله سوسکه» به کارگردانی حسن انصاریان، نویسندگی بیژن
مفید و تهیه کنندگی
کامران قدکچیان، منوچهر مصیری تا
اول خرداد هر شب ساعت ۲۰ در سالن سینما و تئاتر کانون پرورشی کودکان و نوجوانان
روی صحنه می رود.

سیاوش طهمورث، قربان نجفی، بهرام سروری نژاد، محمد
آقامحمدی، آذین فولادوند و سبا قاسمی از دیگر بازیگران این نمایش هستند.

فواد وکیلی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    86/444/224/500
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • زودپز
    ۵۴/۶۴۷/۰۶۱/۵۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • مفت بر
    20/561/320/600
  • ببعی قهرمان
    19/330/267/000
  • قلب رقه
    11/568/752/500
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    9/366/693/500
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۲۴۹/۲۵۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۳۴/۵۰۵/۰۰۰