به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی یازدهمین دوسالانه سرامیک، بهزاد اژدری عضو شورای انتخاب یازدهمین دوسالانه سرامیک درباره چگونگی بروز و ظهور موضوع خودکاوی در آثار و تکنیک آثار راه یافته به دوسالانه سرامیک گفت: از نظر من سطح کارها نسبت به دوره قبل دوسالانه که ۹ سال پیش برگزار شد بسیار بالاتر رفته است که بخشی از آن به دلیل جبر زمانه است. به هر حال زمان و امکانات دسترسی به منابع زیاد شده است و نقش آموزش را نباید در این میان از نظر دور داشت.
وی ادامه داد: برای کسانی که پیگیر آموزش هستند، بخش تئوریک بسیار قوی شده و سرامیست ها در بخش مفهومسازی و محتواسازی قوی شده اند و یاد گرفته اند در میان هزاران تکنیکی که در سرامیک وجود دارد برای کانسپ خود کدام تکنیک را انتخاب کنند. حتی در زمان حاضر برخی ایرادهای ما به آثار این بود که کانسپ اثر با تکنیک همخوان نبود و به عبارتی فن و هنر کنار هم ننشسته بود و در سرامیک این یک مساله بسیار مهم است چون امکانات زیادی در سرامیک وجود دارد و باید هنرمند بتواند دست به بهترین گزینش بزند.
عضو شورای انتخاب یازدهمین دوسالانه سرامیک با اشاره به اینکه امسال تکنیک در کارها روند صعودی داشته است، اظهار کرد: من از قبل هم می دانستم که اصل آثار از تصاویری که در مرحله اولبه دست ما رسیده بود، بهتر هستند و همین هم شد. در حقیقت برخورد فیزیکی با اصل آثار حس دیگری دارد و در این دوره تنوع بسیار خوبی را شاهد هستیم. یک نکته ای هم که شاید در این نمایشگاه به چشم بیاید رو به رو شدن با یک روحیه خشم و اعتراض است که با توجه به موضوع خودکاوی، شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه و دست و پنجه نرم کردن با کرونا و سلامتی در خطر را شاهد هستیم طبیعی است چون کار هنرمند بیان همین رنج ها و آسیب هاست. به هر حال طبیعی است در نمایشگاه شاهد یک فضای شاد نباشیم.
اژدری ادامه داد: به هر حال در سرامیک شما هم می توانید نرمی و لطافت را نشان بدهید و هم شکننده بودن و خشن بودن را و برای هر ۲ نوع این نگاه متریال وجود دارد. وقتی یک کاسه بسیار ظریف و شفاف می تواند ساخته شود اما همان کاسه وقتی زمین می خورد و می شکند، خشن و تیز میشود یعنی ۲ وجهه همین موضوع را نشان می دهد. اینکه یک آدم آرام هم می تواند در یک شرایط خاص تبدیل به یک آدم پرخاشگر شود.
وی درباره اینکه رشد تکنیکی آثار سرامیک را حاصل چه چیز می داند، بیان کرد: از نظر من این رشد محصول یک فضای آکادمیک رو به رشد است. منظورم از فضای آکادمیک لزوما دانشگاه نیست بلکه امروزه آموزشگاه هایی نیز برای این منظور فعال هستند. بدترین قسمت این ماجرا شاید این باشد که در دانشگاه ها اتفاقا به دلیل نبود امکانات شاید از آموزشگاه ها عقب هم می افتند. حتی به نظر من خود فضای مجازی هم امروز یک فضای آکادمیک را ایجاد و یا به آن کمک کرده است.
وی در پایان بیان کرد: یکی از نگرانی های من با دیدن اصل آثار و روند رو به رشد آن این است که ظرف ما برای نمایش این آثار کوچک است و باید برای آن فکری کنیم.
انتهای پیام/
There are no comments yet