چالش‌های طراحی پوستر یازدهمین دوسالانه سرامیک | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۵

چالش‌های طراحی پوستر یازدهمین دوسالانه سرامیک

طراح پوستر یازدهمین دوسالانه سرامیک درباره المان هایی که در طراحی پوستر این دوره به کار برده است، توضیح داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی یازدهمین دوسالانه سرامیک، کیانوش غریب‌پور طراح پوستر یازدهمین دوره دوسالانه سرامیک درباره ‏چگونگی طراحی این پوستر گفت: طراحی پوستر برای هر مفهوم و هر رویدادی یک مساله بزرگ دارد آنهم عینیت بخشیدن به ‏یک مفهوم است. گاهی ما تصویری برای عینیت بخشیدن به مفهومی داریم و گاهی نداریم که در طراحی پوستر دوسالانه سرامیک ‏مساله اصلی این بود که من باید با مفهوم «خودکاوی» را که شعار این دوره بی‌ینال بود کار می‌کردم.‏

وی ادامه داد: مهم‌تر اینکه رویکردی که در این پوستر به لحاظ تصویری باید رعایت می‌شد، ارجاع ندادن به سفالینه‌ها و حیطه ‏کاربردی و صنعتی سفال و سرامیک بود و سرامیک را به عنوان مدیوم و رویکرد هنری باید می‌دیدم. به هر حال ارجاعات زیادی برای سفال در تاریخ تصویر فرهنگی ما وجود دارد و یکی دو دوره درخشان در سفال داشته‌ایم و هر ‏طراح گرافیکی شیفته آن  فرم‌هاست و من نباید هیچ ارجاعی به آن می‌دادم.‏

غریب‌پور با بیان اینکه خودکاوی امری کاملا انتزاعی است، گفت: در مساله ارجاع به مفهوم خودکاوی نیز مساله این ‏بود که  بدون اینکه چیزی را صریح بگویم که مثل زبان کارتون و کاریکاتور باشد باید خودکاوی را نشان می‌دادم. ‏

این طراح گرافیست اضافه کرد: در نهایت با اتودهایی سعی کردم فرمی بسازم شبیه یک فضای سیال که گویی از یک نقطه درونی ‏شروع می‌شود و به نقطه درونی بر می‌گردد و در عین حال این دو نقطه به هم متصل نمی‌شود چون نمی‌خواستم رفتار متصل ‏به هم را نشان بدهم و معتقدم خودکاوی از یک نقطه ای شروع می شود اما لزوما به همان نقطه باز نمی‌گردد.‏

وی اظهار کرد: سعی کردم این فرم سیال را با ماده خط نشان بدهم و سعی کردم که شبیه یک شی مشخص و یک پیکره ‏فیگوراتیو نشود و معنی مجسمه را ندهد ولی در هر حال یک پیکره باشد که می تواند یک ارجاعی به یک فرم انتزاعی یک شی ‏یا موجود زنده بدهد. بر بعضی از فرم‌های منفی هم به عنوان عنصر رنگی تاکید کردم که یکی دو فرم آن ممکن است ما را یاد ‏کلمه، ادبیات و خوشنویسی  بیاندازد چرا که معتقدم کلام هم بخشی از خودکاوی است و با گزاره فکری، تصویری و کلامی ‏مواجهه هستیم. اینها مجموع استراتژی‌هایی بود که موقع قلم گرفتن رخ داد و بقیه اتفاقی تصویری است که دیده می‌شود.‏

غریب پور در پایان تاکید کرد: به نظر می‌رسد طراح گرافیک مثل مهندس همه چیز را کنار هم می‌چیند. ما طبیعتا به کاربرد فکر می‌کنیم یا اینکه مفهوم نباید فدای فرم شود و کار شخصی آزاد نمی‌کنیم و به عنوان یک رسانه قرار نیست تابلو بسازیم که در حیطه ‏فاین آرت تعریفش کنیم اما گاهی خود طراح هم به عنوان اولین مخاطب با اثرش مواجه می شود و سعی می‌کند ببینید چقدر ‏مخاطب اثرش به درک آنچه او خواسته می‌رسد. امیدوارم مخاطب متخصص با این پوستر ارتباط فعال برقرار کند.‏

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰