به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی، علی آشتیانیپور از مدیران پخش و تهیهکننده سینما در برنامه تلویزیونی «افق سینما» که روز جمعه ۲۳ آبانماه با اجرای سعید الهی روی آنتن شبکه افق رفت در ابتدای برنامه درباره وضعیت توزیع و اکران آثار سینمای دفاع مقدس اظهار کرد: توزیع و اکران آثار سینمایی بسیار مهمتر از بخش تولید این آثار است. در فروش آثار سینمایی اگر فیلمی تولید شود و اکران و توزیع مناسبی نداشته باشد فیلم نابود خواهد شد و به نوعی نساختن آن فیلم ارزشمندتر از ساختنش خواهد بود.
وی درباره انتقاد برخی از فیلمسازان سینمای دفاع مقدس به مافیای اکران و نحوه عملکرد دفاتر پخش با آثار استراتژیک تصریح کرد: هیچ وقت اعتقادی به مافیای اکران نداشتم، چون سینمای ایران اصلا ظرفیتی ندارد که نیاز به مافیا داشته باشد. برای شرایط حاکم در سینمای ایران می شود عنوان رقابت نابرابر را به کار برد. یعنی برخی از آثار دسترسی عادلانه به چرخه توزیع، تبلیغ و اکران مناسب در سینماها را ندارند.
این تهیهکننده در پاسخ به سعید الهی درباره بیرغبتی برخی از سینماداران و شرکتهای پخش به توزیع مناسب فیلمهای سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: ما به عنوان پخشکننده تمام تلاشمان را برای عرضه مناسب آثار، حتی برای کسب درآمد دفاترمان هم که شده انجام میدهیم. سینمادار نیز از فیلمی که مخاطب را به سالن بکشاند استقبال میکنند و واقعا هیچ یک از ارکان توزیع و اکران در توفیق نیافتن برخی فیلمهای دفاع مقدسی نقشی ندارند.
این مدیر سینمایی با اشاره به سختیهای تولید آثار دفاع مقدسی افزود: چرا دولتها طوری رفتار کردند که تولیدکنندهای مثل من که با دفاع مقدس علاقهمند به سینما شدهام و با فیلمهای دفاع مقدس وارد سینما شدم، در حال حاضر هیچ رغبتی برای تولید این نوع آثار ندارم، تولید فیلمهای دفاع مقدس بدون همکاری نهادهای نظامی امکانپذیر نیست. در همان گامهای اول تولید یک اثر برخی از این نهادها موانعی ایجاد میکنند که همان اول قید تولید فیلم را بزنید.
آشتیانیپور در پایان با ارایه پیشنهادی درباره توزیع و اکران مناسب آثار دفاع مقدسی تصریح کرد: بستههای حمایتی دولت منجر به ترغیب دفاتر پخش در اکران فیلمهای دفاع مقدسی شود.
شورای صنفی نمایش بیشترین آسیب را به چرخه توزیع و اکران میزند
سجاد نوروزی، مدیر پردیس آزادی نیز درباره وضعیت توزیع و اکران در سینما گفت: سینمادار فروشندهای است که کالایی را در فروشگاه خودش عرضه میکند و مخاطب میتواند انتخاب کند که چه کالایی را در سبد خودش قرار دهد. با توجه به ساختار سینما، سینمادار نقش تعیینکنندهای در معادلات وضعیت توزیع و اکران ندارد.
وی افزود: بخش دیگر موفق نشدن آثار در جذب مخاطب در چرخه توزیع و اکران به تصمیمگیریهای شورای صنفی نمایش برمیگردد. در طی سالهای اخیر بارها پیش آمده است که فیلمهای پرفروش و البته پرمخاطب همزمان با هم به سینماها آمده یا زمانی هفت فیلم همزمان به سینما میآید. شورای صنفی نمایش بیشترین آسیب را در چرخه توزیع و اکران رقم میزند.
مدیر پردیس سینمایی آزادی تاکید کرد: چه نهادهای دولتی و چه موسسات فیلمسازی خصوصی فقط تولید میکنند و هیچ نگاهی به موضوع پخش ندارند و زمانی که فیلم در اکران شکست میخورد صحبت از مافیای اکران میکنند.
نوروزی در پایان گفت: اگر سینما را برگرفته از سه عنصر تولید، توزیع و اکران بدانیم همه سرمایهگذاران متمرکز به حوزه تولید هستند و هیچ توجهی به موضوع مهم توزیع و اکران نمیکنند.
هیچ ارادهای برای اکران مناسب فیلمهای دفاع مقدسی وجود ندارند
حمید بهمنی کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران در بخش دیگری از برنامه تلویزیونی «افق سینما» بیان کرد: سینمای دفاع مقدس مظلوم است، پخشکنندههای سینمای ایران هیچ ارادهای برای توزیع و اکران مناسب فیلمهای دفاع مقدسی نداشته و ندارند.
وی در پایان با انتقاد از شرایط حاکم در وضعیت اکران در سینما اظهار کرد: زمان اکران فیلم سینمایی «گامهای شیدایی» سینمای سر گروه فیلم هم حاضر به اکران فیلم نشده و هیچ پوستر و اقلام تبلیغاتی در سینمای خود نصب نکرده بود. فیلم فقط به اسم اکران شد وگرنه در عمل هیچگونه سانس و سینمایی به فیلم اختصاص داده نشد و بعدا هم گفتند که این فیلم در گیشه شکست خورد.
انتهای پیام/
There are no comments yet