طراحی استیکر بهترین روش برای ارتباط با مردم است/ شخصیت‌های ملی خلق کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۰
بهرام عظیمی:

طراحی استیکر بهترین روش برای ارتباط با مردم است/ شخصیت‌های ملی خلق کنیم

عضو هیات داوران جایزه سال «استیکر»، رواج هنر یک هنرمند میان مردم را بزرگ‌ترین افتخار دانست که از طریق طراحی استیکر به عنوان ابزاری پرکاربرد راحت‌تر اتفاق می افتد.

به گزارش صبا، بهرام عظیمی عضو هیات داوران دومین جایزه سال «استیکر» درباره کارآیی و خروجی برگزاری این رویداد هنری گفت: خروجی طراحی استیکر در این جایزه متعلق به مردم است چراکه تقریبا همه مردم ما با موبایل، استیکر و ایموجی سر و کار دارند و این روزها خیلی از افراد به جای نوشتن از استیکرها استفاده می‌کنند و حسشان را از طریق استیکرها بیان می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر استیکرها مبتنی بر شخصیت‌ها و کاراکترهای خارجی طراحی شده است و ما هم از همان استیکرها استفاده می‌کنیم، بیان کرد: ایموجی‌ها اشکال بین‌المللی هستند که ملیت و منطقه جغرافیایی ندارند اما استیکرها این‌گونه نیستند و می‌توانند ملیت را هم نشان دهند پس بسیار خوب است که مردم ما از استیکرهایی استفاده کنند که ایرانی است.

این هنرمند با اشاره به خروجی سال اول این جایزه که سال گذشته برگزار شد، توضیح داد: بسیاری از استیکرهای ایرانی به‌ویژه آن‌هایی که سال قبل طراحی شد، هویت ملی دارند و بر اساس شخصیت‌های ملی، تاریخی، فرهنگی و ورزشی ما طراحی شده‌اند.

خالق شخصیت به یادماندنی «سیا ساکتی» درباره اصولی که موجب خلق شخصیت‌های ماندگار از سوی گرافیست‌ها، طراحان و انیماتورها می‌شود، گفت: یک شخصیت زمانی ماندگار می‌شود که مردم آن را در مدیوم‌هایی مثل تلویزیون، سینما و فضای مجازی ببینند و به یکدیگر منتقل کنند. مردم باید حضور شخصیت خلق‌شده را حس کنند، شخصیت خلق‌شده باید چیزی به اطلاعاتشان اضافه کند یا به آن‌ها گوشزد کرده و بیاموزد بنابراین خلق یک شخصیت ماندگار بستگی به این دارد که اولا درباره چه چیزی شخصیت خلق شود و پس از آن شخصیت مورد نظر چقدر خوب خلق شود و مرحله بعدی که مهم‌ترین مرحله است اینکه این شخصیت چگونه به مردم شناسانده می‌شود. اینکه مردم از چه طریقی با این شخصیت آشنا می‌شوند، چه پیامی را به مردم منتقل می‌کند و چقدر به مردم نزدیک است مساله بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: این اتفاق معمولا در انیمیشن‌های پربیننده رخ می‌دهد. بسیاری از مواقع انیمیشن‌هایی که جنبه آموزشی دارند و از تلویزیون پخش می‌شوند مثل آقای ایمنی، بابا برقی، سیا ساکتی و امثال ای‌نها به این دلیل که پیامی که می‌دهند و شوخی هایی که می‌کنند جزو دغدغه‌های مردم است، در ذهن آن‌ها می‌مانند. البته اگر شخصیت خلق‌شده باید ویژگی‌های یک شخصیت جذاب را داشته باشد.

عضو هیات داوران جایزه سال «استیکر» درباره افرادی که در این رقابت هنری شرکت می‌کنند و تاثیر این رویداد بر روند کاری آن‌ها مطرح کرد: شرکت‌کنندگان جایزه استیکر، هنرمندانی هستند که توانایی طراحی استیکر دارند و جایزه استیکر بخشی از هنر جوانان این مملکت را به نمایش می‌گذارد؛ بخشی که اتفاقا خیلی کاربردی است.

وی افزود: من به عنوان یک گرافیست، نقاش، انیماتور و یا تصویرگر کاری را خلق می‌کنم که عده معدودی از مردم آن را می‌بینند مثلا کاریکاتوری می‌کشم که در یک نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود و در نهایا هزار تا ۲ هزار نفر آن را می‌بینند و هر چقدر هم این آثار خوب باشد یک عمر و تاریخ مصرفی دارد، در حالی که استیکر ماندگارتر است و هم به شناخته شدن و شهرت طراح کمک می‌کند و هم اتفاق بزرگی است که می‌تواند در سطح ملی رخ دهد.

این انیماتور اظهار کرد: یک استیکر را همه مردم می‌بینند. کافیست هر کسی یک موبایل در دستش باشد تا با هنر جوانی که استیکری را طراحی کرده آشنا شود.

وی تاکید کرد: این بزرگ‌ترین افتخار است که مثلا یک روز در اتوبوس، مترو یا تاکسی نشسته باشی و در موبایل کسی که کنارت نشسته، ببینی او استیکری را که تو طراحی کرده‌ای برای دیگران می‌فرستد.

عظیمی در ادامه درباره برگزاری جایزه سال «استیکر» توسط آیگپ گفت: چند سالی بود که موضوع طراحی استیکر بین گرافیست‌ها و طراحان مطرح بود. گاهی اوقات وقتی با افرادی که معمولا طراح کاریکاتور یا طراح کاراکتر و یا کارتونیست هستند، صحبت می‌کردیم، آن‌ها یک سری شخصیت برای خودشان طراحی کرده بودند و خیلی دوست داشتند که این شخصیت‌ها که به صورت استیکر طراحی شده در دسترس مردم قرار بگیرد و مردم از آن‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: اینکه این استیکرها را کجا، چگونه و به چه کسی باید عرضه می‌کردند و آیا باید در ازای آن پولی دریافت می‌کردند یا نه سوالاتی بود که همیشه در ذهنشان بود تا سال گذشته که آیگپ چنین جشنواره‌ای را راه‌اندازی کرد.

این کارتونیست درباره نحوه برگزاری جشنواره اظهار کرد: جایزه سال «استیکر» به طور کلی جشنواره سختی است، به جز هزینه‌هایی که دارد، ‌اطلاع‌رسانی، فراخوان و برگزاری آن کار مشکلی است. اینکه چه چیزی از شرکت‌کننده‌ها بخواهیم و چه نمونه‌هایی عرضه کنیم موضوعات پیچیده و سختی بود.

وی اظهار کرد: تیم آیگپ که من پیش از این نیز آن‌ها را می‌شناختم، افراد فرهنگی و مطبوعاتی بودند که سابقه سال‌ها کار فرهنگی و برگزاری جشنواره‌های متعددی را داشتند و همین باعث شد وقتی به عنوان اتاق فکر جمع شدیم، دیدم خیلی خوب پیش می‌رود. این نکته که خودشان در حوزه اپلیکیشن‌های فضای مجازی فعال هستند و جایی برای عرضه این استیکرها دارند، نکته مهمی بود و بدین معنا بود که جشنواره‌ای برگزار می‌شد که به نتیجه می‌رسید. همانطور که سال گذشته این اتفاق افتاد و باورکردنی نبود که جمع زیادی از طراحان درجه یک و حرفه‌ای در کنار بچه‌های آماتور در این جشنواره شرکت کردند.

عظیمی افزود: در پایان اولین دوره جشنواره اینکه شرکت‌کننده‌ها می‌دیدند نتایج کارشان به دست مردم می‌رسد و دست به دست می‌شود، برایشان بسیار رضایت‌بخش بود و این اتفاق خوشایند به همت آیگپ رخ داد.

وی درباره دوره دوم جشن سال «استیکر» تصریح کرد: در دومین دوره این جشنواره می‌توان از تمام تجربه‌ای که در جشنواره اول بوده استفاده کرد و نقاط ضعف را برطرف کرد و از آنجا که خوشبختانه همان تیم سال گذشته جشنواره دوم را هم برگزار می‌کنند، مطمئنم جشنواره بسیار بهتر و باشکوه‌تر برگزار خواهد شد. البته کرونا به تمام جشنواره‌ها لطمه‌های زیادی وارد کرده اما با وجود اینکه خیلی از کارها از راه دور در حال پیگیری و انجام است، مطمئنم برگزارکنندگان جشنواره از عهده این شرایط هم بر خواهند آمد و امسال جشنواره‌ای برگزار می‌شود که پخته‌تر، جذاب‌تر و هدفمندتر است.

دومین جایزه سال «استیکر» به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبایی از مهرماه ۱۳۹۹ آغاز شده است و تا ۲۳ دی‌ماه سال جاری، همزمان با روز جهانی استیکر که اختتامیه این مراسم برگزار می‌شود، ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰