یک خدمت وقتی مورد استقبال قرار می‌گیرد که «نیازمبنا» باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۱
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی:

یک خدمت وقتی مورد استقبال قرار می‌گیرد که «نیازمبنا» باشد

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی مناسبت افتتاحیه همایش ملی کارکردهای اجتماعی، پیامی نوشت.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی در پیامی به مناسبت افتتاحیه همایش ملی کارکردهای اجتماعی، مطرح کرد: باید به جامعه نزدیک شد و جامعه و نیازهایش را شناخت، از یک خدمت وقتی استقبال می‌‏شود که «نیازمبنا» باشد.

متن کامل این پیام به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

حضور کتابخانه‌ های عمومی و کتابداران در عرصه‌های اجتماعی سابقه چند ساله دارد اما چندی است که موضوع اجتماعی ‏شدن کتابخانه، کتابخانه عمومی و اجتماع‏‌سازی، کتابخانه به عنوان مرکز ارایه خدمات اجتماعی و مباحثی نزدیک به آن، در محافل علمی و مجاری اجرایی پررنگ ‏تر شده است.

کمی پس از طرح کلان و ملی ساماندهی اجتماعی کشور و تاکید و توصیه رهبر معظم انقلاب به دستگاه ‏های مسئول و مرتبط، کتابخانه‏‌های عمومی و نهاد، در حد بضاعت محدود خود در نزدیک به ده شهرستان اولویت‏‌دار برنامه‌ریزی‏‌هایی متناسب با وضعیت آن مناطق از نظر آسیب‏‌های اجتماعی انجام داد که تمرکز اصلی آن در کنار توسعه و نوسازی فضاهای کتابخانه‌ای، ارایه آموزش‌‏ها در جهت مسائل اجتماعی مردم و اعضا و ارایه مشاوره به آن‌ها در فضای کتابخانه‏‌ها بود.

حضور کتابداران عزیز در زمان پس از وقوع بلایای طبیعی نیز یکی دیگر از جلوه‏‌های حضور کتابخانه‏‌ها در عرصه‏ اجتماع بود. فعالیت نزدیک به ۱۰۰۰ نفر از کتابداران در ماجرای سیل سال ۹۸ و حضور آنان در مناطق سیل‏‌زده و ارایه خدمات فرهنگی و اجتماعی متنوع به مردم، نیز حضور در مناطق زلزله‌زده غرب کشور، موقعیتی را برای حضور جدی‌‏تر کتابخانه در عرصه اجتماع فراهم کرد.

فعالیت کتابخانه‌ ها در دوره فراگیری بیماری کووید ۱۹ چه در فضای مجازی در قالب آموزش موضوعات اجتماعی و اخلاقی و چه حضور در عرصه‌های کمک مومنانه و چه در انتقال اطلاعات سلامت به اعضا در محدوده کتابخانه، یکی دیگر از جلوه‏‌های خدمات اجتماعی کتابخانه‏‌ها بوده است.

توجه ویژه به گروه‏‌های خاص اجتماعی نیز از مصادیق همگرایی بیشتر کتابخانه‌های عمومی و اجتماع است. توجه ویژه به هم‏وطنان نابینا و معلول چه در زمینه مطالعه نیازهای آن‌ها، چه در زمینه طراحی خدمات نوین و فراگیرتر به همراه تدوین استانداردهای جامع از دیگر مصادیق توجه به جنبه اجتماعی خدمات کتابخانه عمومی است.

باید دانست که برخی از این فعالیت‌ها اقتضایی، موضوعی، مقطعی و میان مدت بوده اما برخی دیگر طولانی‏‌تر شده و در قالب‌هایی مانند مدارس جهادی خواندن یا خدمات مشاوره ادامه یافته است. اما موضوع مهم دراین میان، شناخت دقیق و برنامه‌ریزی جامع برای موضوع تعامل کتابخانه و اجتماع و ترسیم نقشه راه، حداقل، برای یک دهه پیش رو است.

امروز شاید مهم‌ترین مساله کشور که ابعاد و اثرات فراوان اجتماعی دارد، مساله «اشتغال» است. آیا نباید باید به این پرسش فکر کرد که کتابخانه عمومی در قبال این مساله چه وضع و راه حلی دارد! چگونه از ظرفیت کتابخانه عمومی در این جهت و توسعه و تقویت انواع کسب و کارها می‌توان بهره گرفت! البته در کنار مسائل اجتماعی باید به زمینه‌های اجتماعی هم اندیشید. ما چگونه می‏‌توانیم به مرکز جامع ارایه خدمات تبدیل شویم. نقش کتابخانه در نظام نوآوری چیست. نقش مکمل ما در کنار آموزش‌های رسمی کدام است. پاسخ به هریک از این سوال‌ها مستلزم طی چند مرحله است:

نخست آن‌که باید به جامعه نزدیک شد و جامعه و نیازهایش را شناخت. از یک خدمت وقتی استقبال می‌شود که «نیازمبنا» باشد. برای این گام چند طرح مطالعاتی برای سنجش و برآورد نیازهای اجتماعات محلی تعریف و اجرا شده است. طرح‌های شناخت نیازهای جوامع کردنشین و آذری ‏زبان با همکاری دانشگاه‌‏ها رو به پایان است. احصای نیازهای چند شهرستان اولویت‏‌دار اجتماعی نیز انجام شده است. سنجش نیازهای جوامع عرب‏ زبان را نیز در آینده نزدیک شروع می‏‌کنیم؛ اما باید بدانیم که این‌ها شروعی برای شناخت جامعه است.

گام بعدی فراهم‏ کردن الگوی بومی برای تعیین چهارچوب نزدیکی کتابخانه و اجتماع و بازتعریف کتابخانه عمومی است؛ تا وقتی این الگو نباشد نمی‌توان از یک برنامه جامع بلندمدت سخن گفت. اینکه کتابخانه در اجتماع یک تماشاگر باشد یا یک عامل مهم و تاثیر گذار، پرسش مهمی است؛ یا حتی فراتر از آن در قامت چیزی که امروزه از آن با نام کاتالیزور یا تسریع‏ کننده در تغییرات اجتماعی یاد می‏‌کنند. روش طراحی خدمت اجتماعی در کتابخانه چیست؟ جامعه ایرانی تا چه اندازه اجتماعی ‏شدن کتابخانه را می‏‌پذیرد؟ کتابخانه در کنار مسجد، چه نقش مکملی در تقویت مراکز اجتماع دارند؟ الگوی آموزش و انتخاب کتابداران در این چارچوب جدید چگونه است؟ حوزه ‏های دیگر علمی چه نقشی در این چارچوب جدید دارند؟ کتابخانه‌های روستایی چه جایگاهی در مدیریت مسائل اجتماعی دارند؟ همه این‌ها و ده‌ها پرسش دیگر می‌طلبد تا از منظر تامل عالمانه و البته بومی‌‏نگر و ارزش‏گرا، به نظریاتی موثر و مفید در این زمینه دست بیابیم که قطعا برگزاری این همایش می‌تواند گام مهمی در این جهت باشد.

امیدواریم با عنایت خداوند این همایش، دستاورد موثری برای جامعه علمی و فرهنگی ایران اسلامی ارایه کرده و در مسیر تعریف چارچوبی که به آن اشاره شد، گام‌های علمی بعدی نیز برداشته شود.

در پایان از عزیزان برگزارکننده همایش تشکر و قدردانی می‌کنم.

و من الله التوفیق

علیرضا مختارپور

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰