«روزگار» مجموعهای است که براساس تکنوازی سهتار و به آهنگسازی و نوازندگیِ مهدی امینی تهیه و تولید شده است.
امینی درباره ایده شکل گیری این آلبوم گفت: ایده شکل گیریِ این آلبوم از چند سال پیش در ذهنم بود. در ابتدا دوست داشتم که سازهای دیگری هم در هنگام ضبط این اثر در کنارم باشند اما بنا به دلایلی ترجیح دادم که تمام آلبوم، تکنوازی سهتار باشد.
این آهنگساز درباره ویژگیهای هنریِ این اثر تاکید کرد: در آلبوم «روزگار» شاهد نغماتی در دستگاه «ماهور» و مُد گردیهایی از گوشه «راک» در این دستگاه به آواز «بیات اصفهان» و گهگاه به دستگاه «همایون» هستیم اما تمرکزِ اصلی روی دستگاه «ماهور» است.
وی ادامه داد: ایده اصلی این آلبوم، برگرفته شده از گذر زمان است. بیشتر قطعه های این آلبوم حول محور گوشه «راک» می گردد و گریزهایی به دستگاه «همایون» و «بیات اصفهان» دارد. من حس تضاد بسیار زیبایی در این گوشه پیدا کردم و گوشه راک را محور اصلی کارم قرار دادم زیرا تقابل احساسی متفاوت در دستگاه ها برایم بسیار شگفت انگیز بود. این گوشه برای من تداعی گرِ روز و شب است و نام روزگار را به همین دلیل برای این آلبوم انتخاب کردم.
امینی تاکید کرد: حس و حال دستگاه ماهور شاد و حماسی است اما آواز بیات اصفهان یا دستگاه همایون کمی حس متفاوتی دارند و غمناکترند. من این تضاد را دوست داشتم. گوشه راک در دستگاه ماهور را واسطه قرار دادم تا گردش ملودی بین این دستگاهها شکل بگیرد.
مهدی امینی از پانزده سالگی یادگیری سهتار را آغاز کرد و نخستین استادش زنده یاد علی بیانی بود.
امینی مدتی هم در مکتب خانه میرزا عبداله و نزد شادروان استاد محمدرضا لطفی و برخی از شاگردانش به یادگیریِ سهتار پرداخت.
وی در ادامه هم نزد استاد مسعود شعاری رفت و چند سالی از آموزه های ایشان برای تکمیل آموخته هایش بهره برد.
آلبوم روزگار هفت قطعه دارد که عبارتند از بامدادان، سپهر، چکامه، هزار آوا، طلوع ستارگان، دیدار و روزگار.
مراحل ضبط آلبوم «روزگار» سال گذشته آغاز شد و در سال جاری مراحل میکس و مسترینگ را پشت سر گذاشت.
این آلبوم به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت دیجیتال منتشر شده است و هم اکنون از طریق سایتهای معتبر در دسترس قرار دارد و قرار است در آینده نزدیک نسخه فیزیکیِ این آلبوم هم منتشر شود.
انتهای پیام/
There are no comments yet