«خدمات مرجع در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» راهنمای کتابداران مرجع است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۷

«خدمات مرجع در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» راهنمای کتابداران مرجع است

فرناز محمدی از مولفان کتاب «خدمات مرجع در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» می‌گوید این اثر راهنمای کتابداران مرجع است.
به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کتاب «خدمات مرجع در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» با تدوین و ترجمه فرناز محمدی، صدیقه شاکری و اعظم نجفقلی‌نژاد در ۱۶۰ صفحه توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انتشار منتشر شده است.

فرناز محمدی از مولفان این کتاب گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و خدمات مرجع مجازی، خدمتی جدید محسوب می شود و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در ارایه خدمات مرجع مجازی پیشرو است. به همین منظور ارایه خدمات مرجع مجازی را آغاز کرد و سایر کتابخانه های کشور در حال حرکت در این مسیر هستند. در همین راستا کتاب «خدمات مرجع در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» راهنمای کتابداران مرجع است و مولفان این کتاب تجربه کاری عملی در حوزه خدمات مرجع حضوری و مجازی را در کارنامه کاری خود دارند.

وی ادامه داد: مهمترین هدف از تدوین و ترجمه این اثر الگوسازی خدمات در حوزه مرجع مجازی کتابخانه ها برای کتابداران فعال در این حوزه است و همه کتابداران می توانند از این اثر به عنوان یک رهنمود برای توسعه و ارتقای سطح کیفی خدمات مرجع استفاده کنند. همچنین قرار گرفتن این کتاب در میان دروس تحصیلات تکمیلی دانشجویان حوزه کتابداری می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

معاون اداره کل فراهم آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: بخش خدمات مرجع کتابخانه ها هم اکنون به عنوان یکی از ارزشمندترین و مهترین خدمات کتابخانه ای محسوب می شود، با توجه به تنوع سیستم های بازیابی و جستجوی اطلاعات مختلف می توان گفت که هنوز این ابزار نتوانسته جایگزین خدمات کتابخانه ای شود چرا که مساله مهم، موضوع اعتباریابی منابع است و این مهم توسط کتابداران مرجع صورت می گیرد.

اعظم نجفقلی‌نژاد از دیگر مولفان کتاب «خدمات مرجع در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» نیز معتقد است این کتاب به استانداردها و رهنمودها توجه دارد و این مهم در ارایه خدمات با کیفیت در حوزه کتابخانه ها و کتابداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی مطرح کرد: نویسندگان این کتاب جستجوهای گسترده ای را در وبگاه های تخصصی انجام دادند که از جمله می توان به جستجو در انجمن خدمات کاربر و مرجع، انجمن کتابداران آمریکا، ایفلا، ایزو و بسیاری از سازمان هایی که در حوزه تدوین استاندارد به صورت ویژه در حال فعالیت هستند، اشاره کرد. همچنین در ادامه این امر استانداردها و رهنمودها رعایت شدند.

نجفقلی‌نژاد با اشاره به اهمیت خدمات مرجع در کتابخانه ها، گفت: بخش مرجع و اطلاع رسانی در کتابخانه ها آیینه تمام نمای تلاش هایی است که در یک مرکز یا کتابخانه انجام می شود به عبارت دیگر بخش خدمات مرجع ویترین کتابخانه ها است که قضاوت کاربران بر اساس این بخش صورت می گیرد.

این عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: بیش از نیمی از کتاب « خدمات مرجع در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» مربوط به رهنمودهای خدمات دیجیتال می شود، برهمین اساس این اثر علاوه بر کتابداران مرجع حضوری برای کتابداران مرجع مجازی نیز به عنوان الگوی کار و فعالیت مطرح است.

وی افزود: خدمات مرجع دیجیتال در حوزه کتابداری به گستردگی خدمات مرجع حضوری در کشور تجربه نشده است و این کتاب می تواند به عنوان یک استاندارد مورد استفاده کتابداران مرجع قرار گیرد.

نجفقلی‌نژاد تصریح کرد: کتابداری مرجع یک تخصص است و بی تردید برای اینکه فرد تبدیل به متخصص در حوزه کتابداری مرجع شود. علاوه بر اینکه باید تحصیلات آکادمیک را گذرانده باشد لازم است از تجربه، سواد، هوش و دانش بالاتری در مقایسه با سایر افراد برخوردار باشد.

صدیقه شاکری از دیگر مولفان کتاب «خدمات مرجع در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» گفت: با توجه به اهمیت ارایه خدمات مرجع در کتابخانه‌ها به ویژه در شرایط کنونی، امکان دسترسی به اطلاعات با کیفیت و معتبر در کمترین زمان فراهم شده و با استقبال کاربران مواجه شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از جمله اهداف تدوین این کتاب، آشنایی کتابداران مرجع با استانداردها و رهنمودهای پاسخگویی به کاربران در محیط دیجیتال است. با توجه به اینکه رهنمودهای جامعی در این زمینه وجود نداشت نویسندگان این کتاب بر آن شدند ضمن گردآوری رهنمودها و استانداردهای بین الملی در این زمینه و نیز ارایه تجربه‌های نویسندگان کتاب که سال‌ها تجربه ارایه خدمات مرجع حضوری و دیجیتال را داشته اند، به کتابداران نیز در زمینه ارایه خدمات مرجع دیجیتالی با کیفیت و استاندارد کمک کنند.

پایان خبر/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۱۰۶/۷۴۳/۵۸۳/۵۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۳۱/۲۱۰/۳۴۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • صبحانه‌با‌زرافه‌ها
    ۵/۰۰۴/۹۲۵/۰۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۵۲۲/۲۱۵/۰۰۰
  • استاد
    ۶۰۲/۸۶۰/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۲۹/۳۶۷/۰۰۰
  • باغ کیانوش
    ۲۰۱/۰۰۷/۵۰۰
  • شبگرد
    ۴/۹۰۰/۰۰۰