اعلام نتایج نهایی مقالات نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۸

اعلام نتایج نهایی مقالات نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی ایران

نتایج نهایی ارزیابی مقالات نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی ایران اعلام شد.

به گزارش صبا به نقل از مشاور رسانه‌ای، دبیرخانه نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه‌‏پژوهی ایران ضمن سپاس از همه پژوهشگرانی که چکیده و اصل مقاله خود را در مهلت مقرر به کنفرانس ارسال کرده‌‏اند، خبر داد که با همیاری اعضای هیات علمی و کمیته داوران، همه مقالات ارزیابی شد و جمع‏بندی نظر داوران درباره مقالات پذیرفته شده، در سه بخش به ترتیب الفبایی عنوان مقاله اعلام شد.

این سه بخش شامل: الف- مقالاتی که برای بررسی به مجلات علمی-پژوهشی همکار با کنفرانس ارسال می‌شود. (۱۹ مقاله)، ب‌-  مقالاتی که برای سخنرانی در کنفرانس و چاپ در مجموعه مقالات کنفرانس (ISC) پذیرفته شده‏ است. (۳۰ مقاله) و ج‌-   مقالاتی که برای چاپ در مجموعه مقالات کنفرانس (ISC) پذیرفته شده است. (۲۳ مقاله) است.

نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه‏‌پژوهی ایران در روزهای ۲۳ و ۲۴ و ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹، به دبیری پروفسور فرهاد ناظرزاده کرمانی از سوی کانون نمایشنامه‏‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر ایران با مشارکت موسسه فرهنگی هنری سپندار جاودان خرد در فضای مجازی برگزار خواهد شد.

الف- مقالاتی که برای بررسی به مجلات علمی- پژوهشی همکار با کنفرانس ارسال می‌شود:

 ۱. اهمیت نمادپردازی در نمایشنامه‌نویسی پس از انقلاب اسلامی ایران

۲. بررسی تطبیقی جلوه‌های پنهان دراماتیک در نمایشنامه «مرگ یزگرد بهرام بیضایی» و فیلمنامه «ماهی و گریه شهرام مکری» با رویکرد انسان‌شناسی نمادین

۳. بررسی تطهیر یا تفسیر شخصیت ضحاک در اقتباس بهرام بیضایی از شاهنامه فردوسی در نگارش نمایشنامۀ «اژدهاک»

۴. بررسی چگونگی تبدیل یافته‌های پژوهش میدانی به درام مستند، برپایه دیدگاه ستمدیدگان بوال (نگارش نمایشنامۀ «فریک» براساس تجربه زیسته کودکان و نوجوانان در کمپ ترک اعتیاد)

۵. بررسی نمایشنامه‌های کودک جبار باغچه‌بان؛ با تمرکز بر تاثیر ادبیات عامیانه و توجه به نقش دختران در نمایشنامه‌ها.

۶. تحلیل گفتگو و گفتگومندی در نمایشنامه «صیادان» اثر اکبر رادی.

۷. ترجمه فرهنگی در ادبیات نمایشی دوران پهلوی اول و دوم (۱۳۳۰-۱۳۰۰) با نگاهی به ۲ نمایشنامه از رفیع حالتی و معزالدیوان فکری.

۸. تئوری روایت در ترجمه مجدد متون نمایشی؛ مطالعه موردی ترجمه‏‌های مجدد «در انتظار گودو».

۹. جستاری درباب ضرورت سنجش، تامل و بازنگری درباره اصطلاح «نمایشنامه» با تاکید بر گفتمان‌های نو در مطالعات تئاتر و هنرهای دراماتیک

۱۰. خوانشی نو از بازآفرینی هویّت ملّی در اندیشه ادبیات نمایشی کودک و نوجوان ایران.

۱۱. رفتارشناسی مارکسیست‌های ایرانی از دریچه نشانه‏ شناسی فرهنگی با تمرکز بر فعالیت‏ های عبدالحسین نوشین و نمایشنامه «مرغ سحر».

۱۲. ریخت‌شناسی نمایش‌های عامیانه زنانه.

۱۳. شخصیت‏‌پردازی نمایشنامه‌های کودکان (نگاهی به مجموعه ۸ جلدی نمایشنامه کودک امروز).

۱۴. گسست و پیوستگی فرهنگی تئاتر ایران در برخورد با سنت و تجدد پهلوی اول؛ بررسی موردی نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ برگشته» اثر حسن مقدم.

۱۵. مطالعه تطبیقی اساطیر ترکیبی و پیکرگردانی در آثار بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی بر مبنای نظریه بیش‏ متنیت ژراژ ژنت

۱۶. مطالعه جنبه‌های نمایشی خاطره و خودنگاری در ادبیات نمایشی بر اساس آرای ریکور با نگاهی به ۳ نمایشنامه از علیرضا نادری و ساناز بیان

۱۷. نشانه‌شناسی زبان نمایشی در ادبیات دراماتیک با رویکرد استعاره و مجاز

۱۸. نمود جنبه‏‌های گزاره گرایانه در ۲ نمایشنامه «موش» و «پرواربندان»

۱۹. واکاوی قابلیت‏ های نمایشی منظومه‏‌های نیما یوشیج با تکیه بر آرای ارسطو، درباره درام (مورد پژوهی: خانۀ سریویلی)

ب‌-  مقالاتی که برای سخنرانی در کنفرانس و چاپ در مجموعه مقالات (ISC) پذیرفته شده‏ است:

 ۱. آخوندزاده و ذهنیت انتقادی

۲. اهمیت نمادپردازی در نمایشنامه‌نویسی پس از انقلاب اسلامی ایران

۳. اولین زن نمایشنامه‌نویس برای کودکان ناشنوا

۴. بررسی تطبیقی جلوه‏‌های پنهان دراماتیک در نمایشنامه «مرگ یزگرد بهرام بیضایی» و فیلمنامه «ماهی و گریه شهرام مکری» با رویکرد انسان‌شناسی نمادین

۵. بررسی تطبیقی و تحلیلی روایت‌شناسی غیرطبیعی در نمایشنامه‏‌های دهه چهل و هشتاد خورشیدی ایران؛ مطالعه موردی: عباس نعلبندیان و بهمن فرسی (دهه چهل)، محمد رحمانیان و نغمه ثمینی (دهه هشتاد)

۶. بررسی تعارض سنت و مدرنیسم در نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ آمده»؛ تقابل ایرانیان با دنیای جدید در نخستین نمایش ایرانی

۷. بررسی چگونگی تبدیل یافته‌های پژوهش میدانی به درام مستند، برپایه دیدگاه ستمدیدگان بوال (نگارش نمایشنامه «فریک» براساس تجربه زیسته کودکان و نوجوانان در کمپ ترک اعتیاد)

۸. بررسی نمایشنامه‏‌های کودک جبار باغچه‏بان؛ با تمرکز بر تاثیر ادبیات عامیانه و توجه به نقش دختران در نمایشنامه‏‌ها

۹. پژوهشی در ویژگی‌های نمایشنامه‌ای میرنوروزی بر اساس آرای باختین

۱۰. تاثیر ادب فارسی بر نمایشنامه‌نویسان مدرن

۱۱. تحلیل ساختاری تئاتر دفاع مقدس از منظر هنر متعهد

۱۲. تحلیل ساختمایه‌ای و موضوعی نمایشنامه‌نویسان دانشجویی با تمرکز بر آثار برگزیده جشنواره تئاتر دانشجویی

۱۳. تحلیل گفتگو و گفتگومندی در نمایشنامه «صیادان» اثر اکبر رادی

۱۴. ترجمه آثار نمایشی در دوره قاجار و مشروطه (نخستین زن ایرانی مترجم نمایشنامه)

۱۵. ترجمه فرهنگی در ادبیات نمایشی دوران پهلوی اول و دوم (۱۳۳۰-۱۳۰۰) با نگاهی به دو نمایشنامه از رفیع حالتی و معزالدیوان فکری

۱۶. تفاوت دیدگاه چهار نمایشنامه نویس مطرح معاصر (ساعدی، رادی، چرمشیر، رحمانیان) بر اساس تحولات فرهنگی و اجتماعی در بیان نقش زنان در آثار خود

۱۷. تئوری روایت در ترجمه مجدد متون نمایشی؛ مطالعه موردی ترجمه‏ های مجدد «در انتظار گودو»

۱۸. جستاری درباب ضرورت سنجش، تامل و بازنگری درباره اصطلاح «نمایشنامه» با تاکید بر گفتمان‌های نو در مطالعات تئاتر و هنرهای دراماتیک

۱۹. خوانشی نو از بازآفرینی هویّت ملّی در اندیشۀ ادبیات نمایشی کودک و نوجوان ایران

۲۰. رفتارشناسی مارکسیست‏ های ایرانی از دریچه نشانه‏ شناسی فرهنگی با تمرکز بر فعالیت‏ های عبدالحسین نوشین و نمایشنامه «مرغ سحر»

۲۱. ‏ریخت‏‌شناسی نمایش‏ های عامیانه زنانه

۲۲. شخصیت‏پردازی نمایشنامه‏‌های کودکان (نگاهی به مجموعه ۸ جلدی نمایشنامه کودک امروز)

۲۳. شگردهای اقتباس از متون کهن برای نمایشنامه‏‌های مخصوص نوجوانان؛ مطالعه موردی شش نمایشنامه اقتباسی از شکرخدا گودرزی

۲۴. قابلیت دراماتیک شعر معاصر با تاکید بر شعر «نام تمام مردگان یحیی است» از محمدعلی سپانلو

۲۵. مطالعه تطبیقی اساطیر ترکیبی و پیکرگردانی در آثار بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی بر مبنای نظریه بیش‏ متنیت ژراژ ژنت

۲۶. مطالعه چگونگی شکل گیری نمایشنامه از آیین‏ های نمایشی مربوط به درخت و انسان با تکیه بر نظریه «محیط شناسی فرهنگی» ژولین استیوارد

۲۷. مطالعه نمایشنامه‏ های میرزاده عشقی از دیدگاه تاریخ گرایانه جدید

۲۸. نشانه شناسی زبان نمایشی در ادبیات دراماتیک با رویکرد استعاره و مجاز

۲۹. نمود جنبه‏‌های گزاره‌گرایانه در ۲ نمایشنامه «موش» و «پرواربندان»

۳۰. واکاوی قابلیت‏ های نمایشی منظومه‏‌های نیما یوشیج با تکیه بر آرای ارسطو، درباره درام (مورد پژوهی: خانۀ سریویلی)

 ج‌-   مقالاتی که برای چاپ در مجموعه مقالات کنفرانس(ISC) پذیرفته شده است:

 ۱. بدن ایدئولوژیک: تاثیر گفتمان شرق شناسی وارونه؛ بازنمایی بدن ایدئولوژیک در ادبیات نمایشی ایران

۲. بررسی انواع آیرونی از منظر داگلاس کالین موکه در نمایشنامه‌‌های علیرضا نادری؛ بررسی موردی نمایش‌‌نامه‌‌های «سعادت لرزان مردمان تیره‌‌روز» و «دیوار»

۳. بررسی تطبیقی جنبه‌های دراماتیک ۲ داستان «کنیزک و پادشاه» در مثنوی مولوی و «بیژن و منیژه» شاهنامه فردوسی، با رویکرد نمایشی ارسطو

۴. بررسی ساختارگرایانه سه نمایشنامه «چوب به دست‌های ورزیل»، «آی بی‌کلاه، آی باکلاه» و «دعوت» از غلامحسین ساعدی بر اساس الگوی کنشگر گرماس

۵. بررسی کهن الگوی زن خردمند در نمایشنامه «شب هزار و یکم» بهرام بیضایی با رویکرد روانشناسانه مدل سه بعدی خرد آردلت

۶. بروز وضعیت اجتماعی ایرانیان در قرن ۱۹ میلادی در ادبیات نمایشی مذهبی و نسخه‏ های تعزیه

۷. بیگانه و بیگانگی در درام معاصر ایران؛ مطالعه موردی: آثار بهمن فرسی و بیژن مفید

۸. تاثیر زاویه دید مستندساز از واقعیت سوژه در مستند رادیویی بر پایه نظریه‏ های روایت

۹. تاثیر مساله «اشتغال» در رشد و تحول «شخصیت» در نمایشنامه های دهه شصت اکبر رادی بر اساس نظریۀ «موقعیت منزلتی» ماکس وبر

۱۰. تحلیل تطبیقی اندیشه اساطیری سوفوکل و بهرام بیضایی در چارچوب آرای کمپبل

۱۱. تحلیل ساختاری اساطیر در دو نمایشنامه از بهرام بیضایی با رویکرد اسطوره‏شناسی کنش گرای ژورژ دومزیل (مرگ یزگرد و فتح‏نامه کلات)

۱۲. تحلیل ساختاری و مضمونی نمایشنامه «زمستان ۶۶» نوشتۀ محمد یعقوبی

۱۳. تحلیل شخصیت‌های زن در سه نمایشنامه «افرا»، «نگین» و «خواب در فنجان خالی»، در چارچوب دانش انسان‌شناسی مارگارت مید

۱۴. شگردهای ایجاد تعلیق در درام نویسی و آثار اقتباسی از قصص آشنا با نگاه ویژه به داستان سیاوش

۱۵. طراحی موقعیت، زمان و مکان در تئاتر خیابانی با توجه به نظریه تئاتر محیطی ریچارد شکنر

۱۶. قابلیت‌های نمایشی خسرونامه برای تبدیل به نمایشنامه سیاه بازی

۱۷. کارکرد اپوخه در نقد متون ادبیات نمایشی با بررسی موردی نمایشنامه‌های اکبر رادی

۱۸. گروتسک، مولفه‌ها و عملکرد آن در نمایشنامه‌های غلامحسین ساعدی

۱۹. مطالعه رضا کمال شهرزاد از رهگذر رمزگان‏های فرهنگ هزار و یک شبی با تمرکز بر نمایشنامۀ «شب هزار و یکم»

۲۰. ندبه نیایشگاه آناهیتا، طربنامۀ برناکشی

۲۱. واکاوی تحول نحوه نمایش معضلات زنانه از نمایش‏ های شادی آور زنانه به تئاتر

۲۲. واکاوی عوامل شکل دهنده به رابطه بالادست/ زیردست در محیط کار (با تمرکز بر نمایشنامه‏ های سیاه بازی)

۲۳. واکاوی مناسبات اجتماعیِ معاصر ایران، در آثار اکبر رادی بر پایه آرایِ تری ایگلتون

متعاقبا درباره جدول برنامه‌های کنفرانس و لینک شرکت در نشست‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰